کونگ فو سوپرفایتینگ

آموزش دفاع شخصی و هنرهای رزمی خصوصی ((( تماس 09155143873 ))) Gmail:naser1214@gmail.com

کونگ فو سوپرفایتینگ

آموزش دفاع شخصی و هنرهای رزمی خصوصی ((( تماس 09155143873 ))) Gmail:naser1214@gmail.com

خواص و فواید میوه جات - غلات - بقولات


خواص و فواید میوه جات - غلات - بقولات
زرد آلو

زرد آلو میوه بسیار مغذى است بخصوص موقعى که به حالت خشک در آمده باشد(برگه زرد آلو). این میوه سازنده بافتها و استخوان است . به سبب دارا بودن ویتامین هاى گروه ب موجب تعادل دستگاه عصبى بدن مى گردد و به جهت سرشار بودن از قند یک نیرو بخش قوى و درجه اول محسوب مى شود. زردالو حیات حیات سلولى را زیادت بخشیده و امکان فعالیت و طول عمر بیشترى به شخص مى دهد. این میوه بخصوص ‍ در موارد کمخونى ، اختالات یا افسردگى هاى روانى و گرفتگى صدا(ورم حنجره ) تجویز مى شود.
زرد آلوى تازه یکى از داروهاى معالج اسهال است و چون آنرا بصورت خشک در آورند یبوست را درمان مى کند.
سیر
در سیر موارد زیر یافت مى شود: گوگرد، ید، سیلیس و مهمتر از همه اسانس گوگردى به نام آلیل (40). سیر یک ماده ضد عفونى کننده طبیعى و پلشت پر بسیار جالب توجهى براى ریتین است . تجمع مواد فوق الذکر در سیر سبب شده است که مصرف این گیاه بدن انسان را در برابر بیماریها، عدم تعادل غددى و اغلب اختلالات دیگر محافظت نماید.
از آنجا که سیر سبب شده است که مصرف این گیاه بدن انسان را در برابر بیماریها، عدم تعادل غددى و اغلب اختلالات دیگر محافظت نماید.
از آنجا که سیر ترشح غدد معده را تحریک نموده و قابلیت تحرک جدار آن را فعالیت مى بخشد یک ماده اشتهاانگیز و در عین حال کمک کننده هضم به شمار مى رود.
یکى از عللى که معده نتواند سیر را بطور همیشگى مصرف و تحمل نماید آن باشد که آنرا بخوبى نجویده و کاملا با بزاق ممزجش نکرده اند یا آنکه مخاط دستگاه گوارش زیاد تحریک یا خراشیده شده است . در حالت اول بایستى مراقبت نمود که سیر را در دهان بخوبى بجوند و با آب دهان ممزوج و مخلوط سازند و در حالت دوم ، قبل از غذا کمى آب و یک قاشق مربا خورى از مواد پانسمان کننده معده میل کنند. واقعا جاى بسى تاسف است که انسان خود را از خوردن سیر محروم کند زیرا مى توان یقین حاصل کرد که سیر کلیه ترشحات رسوبى انگلى (بلورهاى اسید اوریک و غیره ) مبتلایان به تصلب شرائین را حل کرده و از تکلیس ‍ سرخرگها جلوگیرى مى کند.
سیر قلب را به کار واداشته و خون را تصفیه نموده و در نتیجه جریان خون را تسهیل مى نماید. فشار خون را پائین برده به سر حد عادى مى رساند. کسانیکه داراى فشار خون عادى یا کمى پائین تر از معمول هستند نبایستى از این لحاظ بیمى به خود راه دهند زیرا آنچه مسلم است آن است که سیر همه چیز را به حال تعادل برمى گرداند. اگر داروى پائین آورنده فشار خون براى کسى که داراى فشار خون پائین است خطرناک واقع مى شود سیر بالعکس داراى چنین اثر نامطلوبى نبوده بلکه اثر بهبود بخشنده و مطلوبى بر روى چنین افراد بر جاى مى گذارد.
فراموش نکنیم که سیر دفع کننده قوى کرم روده است که بعضى اوقات مى توان با سیر گردنبندى ساخته یا آنرا در کیسه کوچکى ریخته به گردن کودک بیاویزیم تا انگلها از بدن او فرار کنند و این همان کارى است که در ازمنه قدیم در بعضى نواحى انجام مى دادند.
براى مصرف داخلى ساده ترین راه آن است که به تمام غذاهاى خود سیر اضافه کنیم . در صورت امکان بهتر آن است که سیر به شکل خام خورده شود زیرا پختن قسمت اعظم ماده مؤ ثر آنرا از بین مى برد.
اگر بخواهیم سریعتر و بیشتر عمل کند دوتا چهار عدد سیر را رنده کرده در یک گیلاس آب گرم مى ریزیم و مى گذاریم تمامى شب بماند و بخوبى خیس بخورد. صبح روز بعد آن را صاف کرده آب آن را بنوشد و تفاله اش ‍ را بدور بیندازد. طریقه دیگر آنکه سیر را شب قیمه قیمه کرده جعفرى و روغن زیتون به آن بیفزایند و صبح همراه با صبحانه میل کنند. مى توان سیر را قیمه اى خورد کرده بر روى قطعه اى از نان که کره روى آن مالیده باشند بریزند و به مصرف برسانند.
امروزه چنین دریافته اند که سیر از محافظین و پیشگیرى کننده هاى سرطان شناخته شده است . بعلاوه داروى مؤ ثر بر ضد سیاه سرفه و اغلب سرفه هاى عصبى به شمار مى رود.
طریقه اى که دکتر واسیلف (41) به کار مى برد و ما آن را آزمایش کرده و موفقیت حاصل نمودیم آن است که شب هنگام مقدار لازم و کافى سیر را پوست کنده در 250 گرم آب جوشان مى ریزیم . براى کودکان تا یکساله 15 گرم ، کودکان تا پنج ساله 25 گرم و ده الى دوازده ساله 40 گرم و از آن بزرگتر 60 تا 80 گرم از این محلول را روزى هشت تا ده قاشق بدهند (قاشق مرباخورى تا 5 ساله قاشق دسر خورى تا کودکان ده الى دوازده ساله و از بزرگترها را قاشق سوپخورى مى دهند). در صورتیکه کودکان از خوردن آن امتناع کردند مى توان به نسبت یک به دو مقدارى شکر به آن اضافه کنند.
علاوه بر آن سیر در موارد استعمال خارجى نیز داراى خواص غیر قابل تردیدى است .
براى مراقبت و از بین بردن میخچه و زگیل (کف پا و غیره ) و کیست هاى کوچک از سیر استفاده مى کنند. بدین ترتیب که سیر پوست کنده را بر روى میخچه یا کیست مى مالند و این کار را چندین بار در روز تکرار مى کنند و پس از خاتمه کار، درمان را با استفاده از یک مشمع کوچک (42) تکمیل مى نمایند.
در مورد زگیل ، سیر را حلقه وار به اندازه قسمت شاخى زگیل بریده و روى آن مى گذارند و یا پانسمان مى گذارند و یا پانسمان مى کنند بطوریکه بخوبى روى زگیل بچسبد. این کار را روزى دو مرتبه صبح و شب تکرار کرده و پانسمان را عوض مى نمایند.
گانگلیونهاى محتقن را با مخلوطى از سیر پوست کنده و روغن زیتون ماساژ مى دهند. در مورد کریهائى که منشا روماتیسمى داشته باشد هر شب تامپون پنبه اى را از عصاره سیرى که تازه بدست آمده باشد آغشته نموده در گوش بیمار مى گذارند. کسانى که از دندان درد شکایت دارید یا از گوش درد مى نالند یک حبه سیر را تنزیب نازکى پیچیده در گوش ‍ مى گذارند تا بتوانند در موقع لزوم به کمک تنزیب آن را خارج کنند. در کرمخوردگى دندان سیر پوست کنده را در داخل کرمخوردگى بگذارند. در این موارد احتیاجى به مراجعه دندان پزشک نخواهد بود.
همچنین سیر کمک خوبى در درمان مبتلایان به روماتیسم و نقرس ‍ مى باشد. بدین ترتیب که قسمتهاى دردناک را با مخلوطى از روغن زیتون کافورى و سیر(نسبت دو قسمت روغن کافورى و یک قسمت سیر) بخوبى ماساژ دهند. ماساژ ستون مهره ها با مخلوط فوق قدرت و نیرو به بدن بخشیده شخص را مستعد انجام هر کار مى کند. بیمارى جرب را نیز مى توان با همین مخلوط درمان نمود. در این وقت بجاى روغن از آب مخصوص (43) استفاده مى کنند.
جلبکها(44)
بعضى از جلبکها از قبیل آگاراگار ماکول و خوردنى هستند که در گیاهخوارى مى توان از آنها استفاده نمود. با این گونه گیاهها مى توان ژله و آش تهیه نمود. همچنین با اضافه کردن به آبگوشت بقولات ، آب میوه جات ، شیر وغیره ... به مقدار دو تا ده گرم در لیتر آگاراگارو 30 تا 50 گرم کاراگاهن (45) غذائى فراهم ساخت .
کاراگاهن را مى توان به صورت خام در سالاد استفاده نمود. همچنین آنرا بسیار خرد کرده در آبگوشت بقولات یا آش بریزند یا آنکه بصورت خام همراه با بعضى سبزیجات دیگر مصرف کنند(به مقدار یک قاشق مربا خورى براى هر نفر) که در موارد ورم روده ، یبوست هاى سبک و عفونت روده بسیار مفید و داروى گرانبهائى محسوب مى شود.
از آنجا که جلبک سرشار از ید و برم مى باشد در نارسائى و بى نظمى کار غدد تجویز و تجویز و توصیه مى شود. همچنین در اختلالات عمل اعصاب . بعلاوه در درمان عفونتهاى ریوى بسیار مؤ ثر مى باشد. براى این کار از جوشانده آنها مى توان استفاده نمود و هر چند ساعت یک فنجان از آن را نوشید. براى تهیه جوشانده مقدارى از آنرا به مدت ده دقیقه مى جوشانند. مى توان یک گیاه مفید دیگرى مانند پونه به آن اضافه نموده مقدارى عسل یا قند نیشکر نیز به آن بیفزایند.
زالزالک (46)
این میوه رابه سبب وجود خاصیت قابض بودن بخوبى مى شناسند و بدین جهت در درمان اسهال و اسهال خونى و بعضى خونریزیها بکار مى برند.
زالزالک حاوى مازو، پکتین ، کلسیم ، اسید مالیک مى باشد. مسلولین و مبتلایان به کم خونى مى توانند از آن کمک بگیرند. همچنین است در درمان روماتیسمى ها و مبتلایان به ورم روده .
بادام
بادام بر دو نوع است بادام شیرین و بادام تلخ . آنچه که ما در اینجا درباره اش صحبت مى کنیم بادام شیرین است که از لحاظ تغذیه حائز اهمیت بسیار است در صورتیکه بادام تلخ بیشتر به مصرف استعمال خارجى رسیده و اساس اغلب روغنهاى مالیدنى را تشکیل مى دهد.
بادام شیرین از زمانهاى قدیم مورد توجه پزشکان و دانشمندان و بالاخره عموم مردم قرار گرفته است . زیرا که مصرف غذائى یا دوائى داشته و دارد. پزشکان قدیمى این میوه را به عنوان نرم کننده گلو، مسکن سوزش و دردهاى مجارى ادرار، مقوى معده و سینه و پاک کننده روده ها مى شناختند.
یکى از تذکره نویسان مى گوید رازى این میوه را به عنوان رشد دهنده مغز و نخاع و موجب بهبود حال عمومى و چاقى مى دانسته است . یکى از دانشمندان (47) مصرف بادام را به عنوان دسر بسیار مفید تشخیص ‍ داده و خوردن آنرابدین ترتیب تاکید کرده ومعتقد است که ((باعث ازدیاد قوه دید و راحتى تنفس و پاک کردن مجارى تنفسى و تکامل ساختمان مغز و نخاع گردیده و علاوه بر آن ایجاد خواب راحت نموده و مجارى ادرارى را پاک مى کند.))
مصنفین جدید درمورد فوائد این میوه بسیار مفید و ارزنده کمتر داد سخن داده اند لیکن در عین حال درباره خواص آن ارزش زیادى قائل و معتقدند که ((بادام سرشار از ویتامین هاى آ و ب ، قند، املاح ، چربى ، صمغ ، روغن مایع ، آلبومین بوده و بعلاوه حاوى یک مخمر بسیار ارزشمند دیاستازى است . همچنین حاوى مواد آهکى و مقادیر زیادى فسفر مى باشد که علت عمل تقویتى این میوه را بر روى دستگاه عصبى بخوبى و بویژه مغز بخوبى توجیه مى کند.))
در حالى که بادام به حالت سبز و تازه حاوى هشتاد و هشت درصد آب است در حالت خشکى بیش از 4/4 درصد آب ندارد. بقیه آب آن به مواد چربى تبدیل گردیده است (چربى از 19/2 درصد به 20/54 درصد رسیده و مواد از ته از 67/5 درصد به 10/18 درصد). بنابراین بادام خشک به مراتب مغذى تر از بادام تازه است این میوه یک غذاى بسیار گرانبهائى از لحاظ تثبیت کلسیم بر روى بافتهاى بدن محسوب مى شود که بخصوص براى تقویت مادران آینده توصیه مى شود که هم براى مادر و هم براى جنین بسیار مفید است .
مقدار مصرف روزانه آن بین شش تا بیست بادام در نوسان است که مى توان آنرا تنها یا همراه با انجیر یا عسل بجوند. از خوردن زیاد بادام بایستى اجتناب نمود که ممکن است اثر معکوس ببخشد. از بادام شیرین روغنى مى گیرند که یک مسهل ملایم مى باشد و هر شخص بالغ بر شصت گرم آنرا مى تواند یکجا سر بکشد.درمورد کودکان مقدار آن بر حسب سن و جثه فرق مى کند. اگر بخواهند اثر ملین داشته باشد فقط 30 گرم آن کفایت مى کند که صبح ناشتا میل مى شود. روغن بادام را در مواقعى که برونشها تحریک یا محتقن شده باشد مصرف مى کنند. دکتر برتوله (48) خاطر نشان مى سازد که دیوسکورید(49) روغن بادام را به عنوان نرم کننده و دافع سنگ مثانه تجویز مى کرده است .
به صورت استعمال خارجى نیز روغن بادام داروى ارزشمندى بشمار مى رود. همانطور که روغن بادام داراى اثر مفیدى بر روى روده هاست استعمال خارجى و مالش آن در ناحیه پائین شکم صبح و عصر نیز توصیه مى شود.
کمتر کسى از اثر تسکین دهنده روغن بادام بصورت مالیدنى بر روى اکزما و رفع خارش و حصول بهبود آن ممکن بى اطلاع بوده باشد. بالعکس اثر تسکین دهنده در برابر درد گوش و نرم کردن پرده صماخ ، روغن بادام را اغلب اشخاص مطلع نیستند. براى این کار نصف قاشق مربا خورى روغن بادام را شب ها موقع خواب در گوش مى چکانند. البته فقط یکبار در هفته .
روغن بادام بافتهاى پوست متورم را نرم کرده بخصوص از پوسته پوسته شدن بعد از بهبود بیماریهائى مانند مخملک جلوگیرى مى کند.
براى رفع ترک پوست روغن بادام را به مقدار مساوى با کره کاکائو مخلوط کرده و در حمام مارى حرارت داده خوب بسایند و مخلوط کنند. در این موقع پمادى به دست مى آید که مى توان براى از بین بردن ترک پوست استفاده نمود.
هرگاه مخلوطى از یک تخم مرغ با مقدارى روغن بادام را که بخوبى زده شده باشد بر روى بواسیر متورم بگذارند موجب تسکین درد و رفع تورم آن خواهد شد. حال مجددا به میوه بادام برگردیم . بادام به سبب دارا بودن خاصیت اختلاط و امتزاج ، هرگاه با جوشانده اى از غلات (مثلا فرنى گندم کوبیده ) مخلوط و ممزوج و پخته شود. باعث ((برآمدن )) و ((قابل هضم شدن )) آن گردیده و فسفر موجود در آن را بر روى کلسیم تثبیت مى کند. بادام نه فقط خواص مغذى بودن خود را بر روى ارگانیسم به منصه ظهور مى رساند بلکه سایر مواد غذائى دیگر را نیز مشمول خواص خود مى نماید. بطور خلاصه باید گفت بادام داراى کیفیت هاى واقعا مفید و طبیعى مى باشد
آناناس
آناناس تازه داراى مخمر بسیار قیمتى به نام پاپائین (50) است که بر روى معده اثر بسیار نیکوئى دارد. آب آناناس را در آفریقا براى درمان هر گونه مسمومیتى به کار مى برند. بعلاوه بسیار مدر بوده و در موقع عقب افتادگى قاعده زنانه آنرا تجویز مى کنند.
از آناناس عصاره اى استخراج مى کنند که داراى خواص ضد تورم است بعلاوه جزو میوه هاى لاغر کننده به شمار مى رود. از طرف دیگر به سبب سرشار بودن از مواد قندى و ویتامین هاى آ، ب و ث بسیار نیرو بخش ‍ است . همچنین آب آن براى درمان بعضى گلو دردها به کار رفته و بصورت استعمال خارجى براى مراقبت پوست از آن استفاده مى کنند.
آناناس علاوه بر املاح داراى آنزیمى به نام بروملین (51) مشابه پا پائین است که باعث سهولت عمل هضم شده و بر ضد بعضى بیماریهاى انگلى نیز از آن بهره مى گیرند.
عصاره آناناس به نام آناناز(52) در پزشکى مصرف روزانه دارد و بر علیه اغلب عفونتها به کار مى رود.
گلپر
گلپر یک محرک خوبى براى دستگاه گوارش بوده و بعلاوه انقباضات عصبى معده را از بین میبرد. این گیاه را در مورد آسم (تنگى نفس )، هر نوع اختلالات عصبى و هواخوردگى (53) تجویز و مصرف مى کنند. همچنین در تسهیل جریان خون قاعدگى بکار مى برند. از گلپر در شیرینى پزى و بعضى خوراکى ها نیز استفاده مى کنند. ترشى گلپر و گل گلپر نیز بسیار لذیذ بوده و به هضم غذا کمک مؤ ثرى مى نماید.
انیسون سبز(بادیان ، رازیانه )

انیسون به هضم غذا کمک نموده تشنجات غیر ارادى و دردناک ، آسم (تنگى نفس ، و هوا خوردگى را تسکین داده جریان خون قاعدگى را تسهیل مى نماید. بعلاوه گازهاى روده را دفع و در تخمیرهاى غذائى دخالت و شرکت مى کند. انیسون مدر بسیار خوبى است .
این گیاه براى معطر ساختن شیرینى به کار رفته و آنها را به شکل مطبوعى معطر مى سازد. دم کرده آن براى کمک به هضم و دفع گازهاى روده بسیار مفید و مؤ ثر است . براى این کار یک قاشق مربا خورى از آن را در یک فنجان آب به مدت دو دقیقه جوشانده و ده دقیقه دم کنند.
پسته زمینى (54)
این میوه داراى بعضى اسیدهاى بسیار گرانبهائى (آرژینین ، هیستیدین ، سیستین و لیزین ) مى باشد. پسته زمینى سرشار از مواد ازته ، چربى و مواد نشاسته بوده و دانه بسیار مغذى است لیکن نبایستى در مصرف آن اسراف نمود زیرا بعلت کمبود سلولوز موجب یبوست مى گردد.
آرتیشو
جاى بسى تاسف است که آرتیشو را در مقدار زیادى آب جوشانده و املاح معدنى و سایر مواد مفیده محتوى در آن را که در آب حل گردیده به دور مى ریزند. ارجح آن است که آرتیشو را بطور خام بخورند یا اگر خواستند بپزند از مقدار خیلى کم آب استفاده کنند بطورى که املاح و مواد ذیقیمت آن به هدر نرود. موادى که اکنون خواص آنها را از نظر شما مى گذرانیم :
آرتیشو از لحاظ غذائى به سبب مواد ازته اى که دارد یکى از مواد سازنده بدن بوده و از نظر آنکه سرشار از مواد ئیدرکربنه است یک نیرو بخش ‍ قوى محسوب مى شود. باید متذکر شویم که چون مواد ئیدروکربنه آن از اینولین (55) و مشتقات آن تشکیل شده بنابراین موجب ازدیاد قند خون نگردیده و مبتلایان به بیمارى دیابت نیز مى توانند با کمال اطمینان از این ماده مغذى استفاده نمایند.
آرتیشو مقوى سلولهاى کبدى بوده و با تحریک سلولها قدرت ضد سمى آنها را زیادت مى بخشد. مصرف زیاد آن موجب کاهش اوره و کلسترول خون مى شود. آرتیشو به علت اثر نیکوئى که بر روى غده کبد و کلیه ها اعمال مى کند بدون شک موجب تصفیه خون و تقویت قلب مى گردد. این گیاه را به مقدار زیاد در نارسائى کبد و کلیه ها، احتقاق کبد، سنگ کلیه و کیسه صفرا، مسمومیت و اختلالات خون مصرف مى کنند. بهتر است زنان در طى دوره شیردادن از مصرف آرتیشو خوددارى کنند زیرا ترشح شیر را کاهش مى دهد.
آرتیشو به سبب دارا بودن ویتامین هاى آ و ب جذب مواد غذائى را تسهیل نموده تعادل عصبى برقرار مى سازد و بر روى غدد درون ریز(آندوکربن ) اثر مساعد دارد. آرتیشو به سبب وجود ویتامین آ با مواد عامله مؤ ثر بر روى کبد جمع و ترکیب شده در نتیجه به کار کبد اثر نیکوئى مى بخشد. خلاصه آنکه این گیاه یکى از داروهاى معالج عفونتهاى روده اى (اسهال و غیره ) معرفى و شناخته شده است .
جوشانده برگ آرتیشو در درمان اختلالات کبدى بسیار مؤ ثر و مفید است . براى این منظور یک برگ از آن را براى هر فنجان بکار مى برند. یک قاشق غذا خورى از برگ خرد کرده آن را به مدت ده دقیقه جوشانده سپس ‍ دم مى کنند و یک فنجان قبل از هر غذا مى نوشند.
مارچوبه
خواص مدر بودن مارچوبه در مورد خیزهاى با منشا قلبى ، سنگهاى مجارى ادرار، نقرس و روماتیسم ، این گیاه را بسیار ارزشمند ساخته است . بعلاوه قند ادرار را در بیماران مبتلاء به دیابت کاهش داده و احتقان طحال را از بین مى برد. منگنز و ویتامین آ موجود در این گیاه موجب سبک شدن کار کبد گردیده و بر روى فعالیت کار کلیه ها، رباطها و پوست نیز بسیار مؤ ثر است . به سبب شوره موجود در مارچوبه این ماده غذائى را جزو تصفیه کنندگان خون به شمار آورده است . بعلاوه اثر نیکوى آن در اکزما و سیفیلیس بسیار مسلم و شناخته شده است .
وجود فسفر و ویتامین ب در مارچوبه باعث شده است که آنرا در ضعف اعصاب تجویز و توصیه مى کنند همچنین در ضعف عمومى و بیحالى و نظائر آن ...
مارچوبه را بایستى در کمترین مقدار ممکن آب جوشانید تا مواد ذیقیمت و املاح آن به هدر نرود. ممکن است آن را بصورت خام رنده کرده به غذا اضافه نموده و مصرف کنند. در صورتیکه دستگاه آبلیموگیرى موجود باشد مى توان آب آن را گرفته و بمدت یک هفته هر روز یک چهارم لیوان میل کنند.
بادمجان
بادمجان بسیار مدر و خنک کننده بوده تحریکات عصبى را تسکین مى دهد. این ماده غذائى اثر نیکوئى بر روى کلیه ها، امعاء و احشاء و غدد معدى - روده اى ، کبد و لوزالمعده دارد و براى رفع کم خونى بسیار مفید است . بخصوص اگر بصورت خام مصرف شود. بهتر است بادمجان را بر روى آتش بگیرند تا پوست آن به آسانى کنده شود. پیاز و روغن زیتون نیز اگر به آن اضافه کنند خوراک مطبوع و مفیدى بدست مى آید. از بادمجان خوراکهاى مطبوع و مختلف و خورش تهیه نموده و یکى از مواد غذائى بسیار مطلوب است .
آوکادو
سرشار بودن این میوه از چربى سبب شده است که حالت اسیدى ادرار را زیاد کند و در نتیجه از تکثیر و رشد بعضى میکروبها و باکتریهاى مضر موجود در ادرار جلوگیرى نماید. مثلا در مواقعى که کسى مبتلا به عفونت حاصله از رشد ونمو کلى باسیل در مجارى ادرارى شده باشد از این میوه استفاده مى کند. هضم این میوه آسان بوده و در عفونتها و اختلالات معده ، روده ، کبد و کیسه صفرا توصیه و تجویز مى شود. وجود ویتامین آ و ب خاصیت متعادل کننده دستگاه عصبى و تغذیه اى به آن بخشیده است . از لحاظ استعمال خارجى در بعضى اختلالات پوستى بویژه در تصلب پوست (56) خدمات مفید و مؤ ثرى انجام مى دهد. در این گونه موارد پس از پوست کندن آنرا له کرده مانند پماد بر روى پوست بگذارند.
جو صحرائى یا جو دو سر(57)
جو صحرائى یکى از غلاتى است که بیشتر غذاى اساسى (قوت غالب ) اهالى مناطق سردسیر را تشکیل مى دهد. اهالى اسکاتلند، کشورهاى اسکاندیناوى و نظائر آنها غذاى ملى شان عبارت از یک نوع حلیمى است که با جو دو سر تهیه مى شود. بلغور جو صحرائى را در آب جوشانده سپس قند و شیر خام به آن مى افزایند. جو صحرائى از زمان هاى کهن بوسیله یونانیها، رومى ها، آلمانیها و اهالى فرانسه قدیم (58) شناخته شده بود لیکن اهالى مصر قدیم و عبریها آنرانه مى شناخته و نه کشت مى کرده اند. در چین هم حتى تا ده قرن پیش از این غله شناخته نشده بود.
جو صحرائى سرشار از مواد چربى ، ئیدرات دو کربن ، مواد معدنى ، سدیم ، آهن ، کلسیم ، منیزیم و فسفر مى باشد. مصرف این غله باعث تقویت قدرت ماهیچه ها گردیده و تا حدى جنبه تحریک کنندگى دارد بدین جهت استفاده از آن براى اشخاص زیاد عصبانى مناسب نیست . بالعکس در درمان ضعف عضلانى ، عصبى یا روانى بسیار مفید و مؤ ثر بوده و در نتیجه سرعت بخشیدن به مبادلات موجب گرم شدن و تحریک بدن مى گردد.
جو صحرائى مدر، مقوى ، خنک کننده بوده و در برابر مسمومیت اوره ، کمبود قند خون اثر بسیار مفید و مؤ ثرى دارد. همچنین در دیابت نیز توصیه و تجویز مى گردد. دکتر لکرک خاطر نشان مى سازد که این غله داراى هورمونى مشابه هورمون فولیکولین مى باشد که بر روى عدم توانائى جنسى اثر مى کند. جو صحرائى در بین سایر غلات یگانه غله اى است که غده تیروئید را تحریک مى کند. بنابراین مصرف آن براى مبتلایان به کمبود کار تیروئید و غدد لنفى توصیه و تجویز مى شود.
علاوه بر مصرف جو صحرائى در حلیم یا غذاى سنتى که در بالا شرح آن داده شد این غله را بصورت پولک و ورقه هاى نازکى در آش یا بعضى غذاها بکار مى برند. براى تهیه یک نوشابه مدر وملین به نسبت 20 گرم جو صحرائى را در هر لیتر آب به مدت سى دقیقه جوشانده پس از خنک شدن و صاف کردن آن را بنوشد.
چنین توصیه شده است که کودکان و بیماران مبتلا به اختلالات دماغى را بر روى تشکى که از خوشه هاى جو صحرائى تهیه شده باشد بخوابانند.
زغرور(59)
زغرور داراى همان خواص و مشخصات زالزالک و ازگیل مى باشد.
موز
موز را که ما معمولا مصرف مى کنیم میوه اى است که پس از چیدن آنرا در محل مخصوصى قرار داده و بوسیله گاز شیمیائى آنرا رسانیده اند بنابراین از شکل طبیعى خود تا حدى خارج شده است . بهر حال بهترین طریقه مصرف این میوه آن است که یک ساعت قبل از خوردن آنرا پوست کنده و به قطعاتى تقسیم کنند و یا آنکه در صورت امکان به خوبى له کرده در سالاد بریزند. در این موقع ملاحظه خواهند کرد که به مراتب شیرین تر از موقعى است که بلافاصله پس از پوست کردن آنرا مى خورند.
موز خشک کرده که در مزارع تولید این میوه تهیه مى کنند بقدرى مغذى است که بایستى به اعتدال از آن استفاده نمود. موز خشک تمامى خواص ‍ موز تازه را دارا بوده و سرشار از فسفر، منیزیم ، پتاسیم ، آهن وبخصوص ‍ مواد ئیدرات دو کربن (نشاسته و قند) مى باشد. ویتامین هاى آ و ب و ث موجود در این میوه اهمیت نقشى را که در تغذیه ، نمو و رشد دستگاه استخوانى و تعادل عصبى ایفا مى کند بخصوص توجیه مى نماید. سلولز موجود در موز بسیار کم است بدین جهت مصرف مرتب و زیاد آن ممکن است موجب یبوست گردد.
ریحان
ریحان را بصورت سبزى خوردن و نیز جزو سبزى هاى سالاد مصرف مى کنند. همچنین در بعضى سوپها مى ریزند. ریحان را یکى ازسبزیهاى درمان کننده مى شناسند. بطور کلى این سبزى داراى خاصیت ضد تشنج هاى دردناک بوده و به خصوص در اسپاسمهاى معده ، سرگیجه ، میگرن و بى خوابى هاى عصبى بسیار مفید و مؤ ثر مى باشد. به علاوه در ضعف و بى حالى هاى عصبى و اضطرابهاى صرعى جنبه درمانى دارد.
ریحان هضم غذا را آسان مى کند و براى آنکه اثر آن تشدید شود یک قاشق غذاخورى برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش دم کنند و پس از صرف غذا بنوشند.
برگ چغندر
برگ چغندر نرم کننده و خنک کننده بوده و تا حدى داراى خاصیت ملین بوده است . بنابراین مى توان آن را براى درمان یبوست مصرف نمود بعلاوه تحریکات مجارى ادرار را از بین مى برد. برگ چغندر طحال را از التهاب بیرون مى آورد و در معالجه بیمارى هاى پوستى و بواسیر مصرف آن بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد.
در مورد استعمال خارجى ، برگهاى پخته آن را به عنوان ضماد گرم بر روى کورک و دمل مى گذارند.
چغندر قرمز
جغندر قرمز به سبب سرشار بودن از قند طبیعى بسیار مغذى و نیرو بخش بوده و به علت دارا بودن منیزیم زیاد که بر روى ساختمان و تشکیل استخوان بندى بسیار مفید و مؤ ثر مى باشد، یکى از میوه هاى بسیار مفید ومهم بشمار مى آید بعلاوه در ساختمان اخلاط مختلف بدن دخالت و تاثیر دارد. چغندر به مناسبت فسفر و ویتامین ب که در آن موجود است داراى قدرت سازندگى و تجدید حیات مواد لیفى اعصاب بوده و اثر تسکین دهنده اى بر روى دستگاه عصبى دارد. به سبب خواص مزبور و وجود ویتامین ث ، مصرف چغندر را در بیمارى هاى ورم اعصاب و ضعف و لاغرى مفرط، دیابت و حتى سرطان و سل توصیه و تجویز مى نمایند.
این ماده مغذى داراى روبیدیم ، یک عنصر رادیواکتیو نیز مى باشد که بطورفعالانه در هضم غذا تاثیر نموده و جذب مواد غذائى را سرعت مى بخشد. بدین جهت است که آنرا در مبتلایان به کم خونى و کسانى دچار فقر مواد معدنى مى باشند به کار برده و مصرف آنرا تاکید و توصیه مى نمایند.
از آنجا که چغندر در نتیجه پخته شدن قسمت اعظم خواص خود را از دست مى دهد لازم است آنرا رنده کرده و هر چه ممکن است بصورت خام خواه به تنهائى یا همراه با سبزى هاى خام دیگر مصرف نمایند. در مواردى که مصرف آن ضرورى و فورى است مى توان از عصاره آن استفاده نمود و روزانه یک لیوان به مدت سه الى چهار هفته میل مى نمایند. در صورتیکه طعم زیاد شیرین آن زننده به نظر آید ممکن است کمى آب لیمو به آن بیفزایند.
گندم
گندم یکى از غلات بسیار مهم مغذى است که قوت غالب اهالى کشورهاى زیادى از جهان را تشکیل مى دهد این غله حاوى عناصر لازم براى حفظ حیات بشر بوده و بویژه سرشار از مواد معدنى شناخته از قبیل پتاسیم ، سدیم ، کلسیم ، منیزیم ، گوگرد، فلوئور، کلر، کبالت ، سیلیسیم ، ید، آرسنیک و غیره مى باشد. یک دانه گندم مانند یک ((تخم مرغ گیاهى )) واقعى است . پوست یا سبوس آن نمایانگر پوست خارجى تخم بوده و ماده داخلى آن حاوى آلبومین (گلوتن (60) و آلورون (61 )) و چربى فسفردار مى باشد. همچنین در این محل یک نقطه جنینى نیز وجود دارد. در صورتیکه دانه گندم را کاملا خشک نگاهدارند ممکن است براى مدت نامحدودى سالم بماند و بهیچ وجه خراب و فاسد نشود.
حال اگر مجددا به ساختمان گندم نظرى افکنیم مشاهده مى کنیم که پوست خارجى یا بشره دانه گندم از سلولهاى مخصوصى تشکیل شده پس از آن قشر میانى و سپس سلولهاى آلورون (منطقه سرشار از مواد چربى ، فسفر و ویتامین آ) و بعد از آن منطقه زجاجى سرشار از سیلیس و فلوئور، سلولهاى گلوتن (منطقه سرشار از پروتئین ، منیزیم و ویتامین ب ) و سلولهاى نشاسته اى (منطقه سرشار از مواد ئیدروکربنه ، کلسیم و پتاسیم ) به ترتیب دیده مى شود. گندم پس از آنکه تبدیل به آرد شده و به صورت نان در آید تمامى عناصر گفته شده در بالا را دارا نخواهد بود مگر آنکه آن را بصورت کامل و همراه با سبوس به کار برده باشند. در صورتیکه آرد را از الک درشت ترى بگذرانند مى توان گفت در حدود 85 تا90 درصد عناصر و مواد محتوى در گندم آرد باقى خواهد ماند و یک نان خوش طعم و خوشمزه مغذى به ما خواهد داد.
باید دانست که نان کامل به تنهایى یک غذاى متعادل محسوب مى شود. نان سفید موجب یبوست گردیده و منشاء تخمیرهاى گندزا مى باشد در حالى که خاصیت مغذى بودن خود را از دست مى دهد. در نان سفید 100 واحد ویتامین با مقایسه با 430 واحد محتوى در نان کامل وجود دارد. نان کامل بایستى از آرد کامل ، نمک ، آب و خمیر ترش تهیه و در تنور پخته شود.
علاوه بر آن مى توان گندم را بطور کامل مانند برنج به صورت آش ، حلیم و سایر غذاها مصرف نمود. یا آنکه آنرا بوسیله آسیابهاى دستى نرم کرده در فرنى ، کلوچه ، نان شیرینى و غیره به کار برند. بهترین صبحانه براى کودکان فرنى آرد گندم است . بعلاوه یک غذاى کمکى براى افراد کمخون ، ضعیف و کسانى که دچار کمبود املاح و مواد معدنى مى باشند به شمار مى رود. همچنین مى توان آن را یک ماده غذایى مقوى به جهت اشخاصى که کارهاى سخت انجام مى دهند دانست .

جوانه گندم نیز یکى از مواد غذایى ضرورى و لازم است . موقعى که گندم جوانه زند تغییر شکل داده و ترکیب بسیار ارزنده اى به دست مى دهد. در حالى که در یکصد گرم گندم 45 میلى گرم کلسیم وجود دارد این مقدار در یکصد گرم جوانه گندم به 71 میلى گرم مى رسد همچنین مقدار فسفر از 423 میلى گرم به 1050 میلى گرم در یکصد گرم جوانه گندم بالغ مى شود. مقدار منیزیم نیز از 133 میلى گرم (5/0 میلى گرم در نان سفید) به 342 میلى گرم در گندم جوانه زده ترقى مى کند. براى تهیه جوانه گندم لازم است گندم سالمى که خرد و شکسته نباشد تهیه نموده آنرا کاملا شسته و در یک ظرف محتوى آب نیم گرم بریزند و بگذارند تا مدت 24 ساعت خیس بماند. پس از آن آنرا در ظرفى که زیاد گود نباشد ریخته و مرطوب نگاه دارند و همه روزه آن را مرطوب کنند. گندم پس از سه تا چهار روز (در تابستان زودتر) جوانه مى زند. پس از آنکه جوانه هاى سفید رنگ بیرون آمد مى توان بلافاصله مصرف نمود. دقت کنند همه روزه این کار را براى مصرف روزهاى بعد تهیه ببینند. بهترین طرز مصرف آن است که روزى سه الى چهار قاشق غذاخورى از جوانه را مخلوط به غذا میل کنند.
لازم نیست جوانه گندم ر ابه مقدار زیاد مصرف نمایند زیرا این ماده غذائى بسیار مقوى و مغذى است . کسانیکه دچار ازدیاد فشار خون یا مستعد به این عارضه مى باشند بایستى در مصرف جوانه گندم جانب احتیاط رارعایت کنند.
در صورتیکه بخواهیم عناصر متشکله در گندم را یک به یک شرح داده و خواص هر کدام را توصیف کنیم باید بگوئیم که :
آلبومینى که به نطفه گندم چسبیده است حاوى مواد اصلى مغذى و املاح معدنى مى باشد که در بین آنها مى توان از آهک (براى استحکام استخوانها) و پتاسیم (براى گلبولهاى سفید و قرمز خون ) و روغن (به عنوان ملین ) و غلات و دیاستاز(مخمرها) که اکسیژن هوا را تثبیت مى کند نام برد. بخصوص در سبوس گندم مخمرهائى وجود دارد که علاوه بر طعم و مزه خوشى که به نام مى دهد آنرا به رنگ زرد طلائى قشنگى در مى آورد.
ذکر این نکته لازم است که ویتامین ب 1 بخصوص در جنین نطفه گندم یافت مى شود. این ویتامین براى تعادل عصبى وجودش لازم و ضرورى است همچنین ویتامین اى که براى رفع نازائى ، جلوگیرى از آسم یا تنگى نفس و دیابت ، بیمارى قلبى و بعضى انواع سرطان مفید است و نیز ویتامین ب 12 که کمبود آن موجب ورم اعصاب ، فلج ، اختلالات قلبى مى گردد. همچنین ویتامین پ پ که بر قسمتى از مراحل تغذیه دخالت و تاثیر دارد عناصر دیگرى هستند که در گندم یافت مى شود.
اما درباره سرطان بویژه چنین دریافته اند که سلولهاى سرطانى دچار کمبود منیزیم و سیلیس مى باشند در حالى که این دو عنصر در دانه هاى گندم کامل در نان کامل اگر معالج این بیمارى موحش نباشد لااقل جلوگیرى کننده و محافظ بسیار با ارزشى به شمار خواهد رفت .
گل گاوزبان
هر گاه گل گاوزبان تازه را ریز خرد کرده در سالاد سبزى بریزند طعم بسیار خوبى به آن مى دهد. لعابى که برگ این گیاه دارا مى باشد موجب رفع یبوست مى گردد و بخصوص در نزد مستعدین به ورم روده که دچار کمبود ترشحات مواد صفراوى مى باشند موجب تسریع کار کبد مى شود.
گل گاو زبان تصفیه کننده خون و مزاج بوده در موارد بیماریهاى پوستى ، تبخال یا اختلالات مجارى تنفسى ، خوردن سالادى که از مقدار مساوى شاهى آبى ، علف ادرارى (62) و گل گاوزبان تهیه شود یک سالاد مقوى تر به دست خواهد آمد. براى دم کردن آن ده گرم گل گاو زبان را در یک فنجان آب جوشان ریخته به مدت ده دقیقه دم کنند.
دارچین
دارچین که یکى از مواد ضد کرم روده است نیز داراى خاصیت تحریک کنندگى اشتهاست . همچنین روغنى در آن وجود دارد که از آن یازده عنصر مختلف به دست مى آید که داراى خواص ضد عفونى و جلوگیرى از گندیدگى مى باشد.
هویج
در حالى که ارزش سیر، لیموترش ، کلم و بعضى گیاهان بخوبى شناخته شده و نسبت به خواص آنها اطلاعات ذیقیمتى به دست آمده و قدر آنها بر عموم معلوم گردیده و بطور کلى ارزش قدرت درمان کنندگى آنها نیز به اثبات رسیده است باید اذعان نمود تا به امروز خواص فوق العاده با ارزش هویج آنطور که شاید و باید مورد توجه عموم واقع نشده و به فواید آن چنانکه شایسته آن است پى نبرده اند.
باید دانست که هیچ یک از بقولات یا سبزیجات نمى توانند در درمان اختلالات هر چه شدیدتر روده اى با هویج برابرى کنند. این ماده غذائى گیاهى جدار دستگاه گوارشى را که دچار اختلال شده باشد پانسمان نموده ، زخم آن را التیام بخشیده و خونریزى آن را بند مى آورد. ما شاهد معالجه معجزه آساى بعضى خونریزیهاى روده اى بسیار شدیدى که درمانهاى پزشکى عاجز بوده اند بوده ایم .
بویژه خواص التیام کنندگى در زخم اثنى عشر و معده مورد توجه و قدردانى قرار گرفته است . آیا کسى ماده اى مى شناسد که در عین حال هم معالج یبوست باشد و هم رفع اسهال کند؟ آرى هویج داراى این دو خاصیت استثنائى است که به سبب دارا بودن پکتین اسهال را بند آورده و روده را ضد عفونى مى کند و از طرف دیگر در موارد یبوست کبد و روده ها را تحریک نموده باعث خروج مواد زاید و فضولات از بدن مى شود.
از آنجا که هویج داراى قدرت رقیق کردن صفرا مى باشد در تمام عفونتهاى کبدى بخصوص در نارسائى این عضو که امروزه گریبانگیر اغلب افراد مى گردد، توصیه و تجویز شده است . هویج نه فقط ترشح صفرا را افزایش مى دهد بلکه همچنین ترشح شیر را زیاد کرده آنرا سرشارتر و سالمتر مى سازد.
دلیل وجود این خواص در هویج سرشار بودن از املاح معدنى و ویتامین هاى گوناگون از قبیل سدیم ، پتاسیم ، ارسنیک ، اسید فسفریک ، اکسید آهن و غیره .... و نیز ویتامین هاى آ(ویتامین رشد و نمو)، ویتامین ب (جهت اعصاب و تغذیه )، ویتامین ث (ضد بیمارى اسکوربوت ) و غیره است . همچنین داراى 3 تا 7 درصد قند طبیعى است که مستقیما جذب مى شود و این خود سبب مى گردد که نیروى کافى به مصرف کننده بخشد که غذاى بسیار با ارزشى است و در موارد کمخونى و اختلالات رشد و نمو بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد.
آنچه که که هویج را از سایر بقولات و سبزیجات متمایز مى سازد ((کاروتن )) آن است که در جوان کردن بافتها اثر قابل ملاحظه اى دارد و نیز یک روغن معطرى به نام ((کاروتین )) که درمان کننده کرم خوردگى دندان و عفونتهاى ریوى و استخوانى است .
وجود کاروتن (پیش ویتامین آ) براى رشد و نمو و حتى ادامه حیات ضرورى و لازم است . کاروتن است که غدد فوق کلیه را به هنگام باردارى تحریک و سموم حاصله از انقباضات رحمى را از بین مى برد. بعلاوه مصونیت طبیعى را فزونى بخشیده و محافظ بسیار قوى در برابر ابتلا به هرگونه بیمارى مى باشد.
به سبب سرشار بودن از خواص طبیعى ، هویج در مسمومیت هاى حاصله از ورود استون به خون ، عوارض ناشى از آثار مخرب کلى باسیل ، نقرس و روماتیسم نقش درمان کنندگى غیر قابل انکارى ایفا مى کند و نتایج بسیار رضایت بخشى مى دهد. پرفسور بینه (63) خاصیت تجدید کنندگى خون را به سب ب اضافه کردن تعداد گویچه هاى سرخ و ازدیاد هموگلوبین گوشزد نموده است .
کودکانى که روزانه 50 تا 100 گرم آب هویج خام را که کمى نمک به آن اضافه شده باشد بخورند زرد زخم صورتشان بهبود یافته ، رنگ شان باز روشن شده و پوسته هاى زخم از بین مى رود(دکتر آرتول - ووى (64))
خواص هویج از لحاظ قدرت درمان کنندگى زخمها، سوختگیها نیز کمتر از فوائد داخلى آن نیست . براى این کار از هویج خام استفاده مى کنند. همچنین آب هویج براى بر طرف کردن چین و چروک پوست بسیار مفید و مؤ ثر است این موضوع چندان شگفت انگیز نیست زیرا قبلا نیز تذکر داده بودیم که هویج یک جوان کننده بافتها به شمار مى رود.
بنابراین لازم است همه روزه مقدارى هویج خام به صورت رنده شده یا به حالت طبیعى همراه با روغن و آبلیمو و نمک یا بدون آنها مصرف کنیم .
در صورتیکه بخواهیم به عنوان معالج از آن استفاده بایستى از آب هویج کمک بگیریم بدین طریق که همه روزه آب یک یا دو کیلو هویج را گرفته و بتدریج بنوشیم . براى شیر خوران بهتر است آن را با مقدار مساوى آب رقیق کنیم و در شیشه شیرشان بریزیم .
نوزادان مبتلا به اسهال را بایستى به وسیله هویج خام درمان نمود بدین طریق که به آنها آب هویج خام بدهند تا موقعى که مدفوع کودک به حال طبیعى برگردد. همچنین براى کودکان مبتلا به کرم روده نیز مى توان از این ماده غذائى استفاده نمود.
براى رفع کمبود مواد معدنى مى توان از مطبوخى که از گندم و برگ هویج تهیه شده باشد بهره گرفت . این ماده غذائى سرشار از املاح کلسیم مى باشد.
فلوس
فلوس یکى از میوه هاى نواحى گرمسیرى است . دانه هاى فلوس که مانند دانه هاى باقلا و لوبیا در غلافى قرار گرفته اند بصورت صفحه هائى مشابه دانه هاى شیرین بیان مى باشند که چون آنها را بمکند بسیار خوشمزه بوده و داراى خواص نرم کنندگى مزاج است . به عبارت دیگر ماده اى است که داراى خاصیت ملین مى باشد. براى استفاده از اثر مفید ملین آن مى توان در حدود 40 تا 60 گرم آنرا در نیم لیتر آب به مدت ده دقیقه جوشانده شبها یک فنجان در موقع خواب بنوشند.
کرفس - برگ و ساقه
کرفس یکى از مقویات معده است که در عین حال داراى خاصیت مدرى بوده و ریه و کبد را نیز تصفیه مى کند. بعلاوه اعصاب و غدد درون ریز بخصوص غدد فوق کلیه را تقویت و تحریک مى نماید.
این گیاه به سبب دارا بودن املاح و مواد معدنى (سدیم ، پتاسیم و مواد آهکى ) کمبود املاح بدن را جبران نموده و به مناسبت سرشار بودن از مواد ازته و بخصوص شوره موجب تصفیه خون مى گردد. کرفس داراى عطر و رایحه بسیار مطبوع و گرانبها و نیز ویتامین هاى آ، ب و ث مى باشد که این خود موجب تحریک و تقویت جذب آن و سایر مواد غذائى که به همراه آن مصرف شده مى باشد مى گردد.
خواص ضد روماتیسمى کرفس بسیار مشهور است بعلاوه در درمان نقرس و قولنجهاى کلیوى و یرقان بکار مى رود.
کرفس را بصورت خام مصرف مى کنند. همچنین در سالاد و سوپ نیز به کار مى برند که موجب معطر کردن آنها نیز مى شود. خورش کرفس یکى از غذاهاى بسیار مطبوع و مفیدى است که معمولا در فصل پائیز و زمستان بیشتر از آن استفاده مى کنند. براى این منظور روزى نصف لیوان آب کرفس را به مدت دو تا سه هفته مى نوشند. علاوه بر آن آب کرفس موجب التیام زخمهاى دهان و گلو مى گردد. سوپ کرفس در درمان روماتیسم و گلو درد و گرفتگى صدا بسیار مؤ ثر و مفید است .
برگ خشک کرفس را براى معطر کردن سایر مواد غذائى مى توان همواره بکار برد.
کرفس - ساقه
ساقه کرفس به سبب مواد ازته و شوره اى که در آن وجود دارد داراى خاصیت تصفیه کنندگى خون مى باشد بعلاوه مدر بوده و کار کبد را تسهیل و تحریک نموده موجب تقویت قلب و ریه ها مى شود. ساقه کرفس ‍ مانند برگهاى آن داراى یک روغن مخصوصى است که از انیدرید سدانونیک (65) ترکیب گردیده که به آن خاصیت ضد عفونى و معطر بودن بخشیده است . براى بهره گیرى از خواص مزبور لازم است هر چه ممکن باشد کرفس را بصورت خام مصرف نمود.
یک از پزشکان به نام لئونس کارلیه (66)، براى درمان سرمازدگى ، پاشویه و حمام گرم کرفس را تجویز و توصیه مى کند. بدین طریق که برگ و ساقه کرفس را خرد کرده و به مقدار 250 گرم براى هر لیتر آب داغ بکار برند. بایستى بخوبى پاها را با این محلول شسته و ماساژ داده و در حوله اى بپیچانند بطورى که هوا با آن تماس پیدا نکند.
جعفرى فرنگى
جعفرى فرنگى گیاهى است مفید و گرانبها که به سبب دارا بودن خواص ‍ تصفیه کنندگى ، مدر بودن و مختصر خاصیت تلیین در اغلب غذاها و سوپها و آشها به مصرف رسیده از آن استفاده مى نمایند. جعفرى فرنگى براى کبد بسیار نافع است و بویژه در موارد یرقان مصرف آن بسیار مفید و لازم است . علاوه بر آن درموارد آماس ، نقرس ، سنگ کلیه و مثانه و تورم غدد لنفاوى ، تجویز و توصیه مى شود. همچنین یکى از ضد عفونى هاى مجارى تنفسى به شمار مى رود.
این گیاه را در سالادهاى سبزى بصورت خام مصرف مى کنند. همچنین در سوپ و آش و اغلب خورشها به کار مى رود که علاوه بر خواص ‍ نامبرده بالا موجب معطر شدن خوراک مى گردد. از جوشانده برگ جعفرى فرنگى مى توان به عنوان کمپرس در موارد تحریک و تورم استفاده نمود همچنین مى توان چند قطره از آب جعفرى فرنگى را در بعضى چشم دردها در چشم بچکانند.
در موارد بواسیر مى توان از حمام جوشانده جعفرى فرنگى ، استفاده نمود. بدین طریق که آن را در لگن نسبتا بزرگى ریخته در آن بنشینند تا درد بواسیر تسکین یافته و تورم آن کاهش پیدا کند.
گیلاس
این میوه به سبب وجود قند و املاح معدنى ، پتاس ، فسفر، کلسیم ، سدیم ، کلر، گوگرد، منیزى و آهن داراى خواص تقویت کننده و نیرو بخش ‍ مى باشد. علاوه بر آن مقدار کمى منگنز، کبالت و مس در آن یافته اند. گیلاس یکى از تسکین دهنده هاى اعصاب بوده کار کبد و معده را تنظیم و تعدیل نموده در عین حال داراى خواص خنک کنندگى و تقویت مى باشد. قند محتوى در گیلاس که از لوولوز ترکیب شده براى مبتلایان به بیمارى دیابت بسیار مناسب است . به سبب خواص مدر بودن و تقویت کنندگى آن را در بیماریهاى نقرس ، روماتیسم ، اختلالات کلیوى و یبوست به کار مى برند. و به مناسبت وجود ویتامین آ تعادل اسیدى - قلیائى را حفظ نموده و از عوامل حفظ و تقویت قواى جوانى بشمار مى آید. علاوه بر آن به سبب دارا بودن اسید کینیک (67) در درمان بیماریهاى کلیوى و بخصوص سنگهاى مجارى ادرار تجویز مى شود اگر گیلاس را صبح ها میل کنند اثر آن بیشتر و فعالتر خواهد گردید مشروط بر آنکه ناشتا مصرف گردد. براى آنکه به عنوان داروى معالج مؤ ثر افتد لازم است بجز گیلاس چیز دیگرى به صورت صبحانه خورده نشود و موقع ناهار وشام هم قبل از شروع به غذا خوردن مقدارى گیلاس تناول شود. اگر یکى دو روز بجز گیلاس چیز دیگرى خورده نشود کلیه مواد زائد و سموم موجود در بدن دفع خواهد شد. به عبارت دیگر گیلاس یکى از دفع کننده هاى بسیار عالى سموم و فضولات بدن مى باشد.
نوشیدن روزى دو لیوان آب گیلاس درمان را تکمیل مى کند. بهتر است آنرا در فواصل بین دو غذا مصرف نمایند.
جوشانده دم گیلاس یکى از مدرهاى بسیار معروف و قدیمى است که از زمانهاى گذشته از آن بهره مى گرفته اند. این جوشانده براى دفع تمامى اختلالات کلیه و مثانه بسیار مفید است . اگر بتوان آب گیلاس تازه را نیز به مقدار مساوى با جوشانده دم گیلاس مخلوط کرده بنوشند اثر آن چند برابر خواهد گردید. براى تهیه جوشانده مقدار 20 گرم دم گیلاس را در یک لیتر آب به مدت چند دقیقه بجوشانند سپس آنرا بگذارند تا خنک شود. بعدا آن را صاف کرده بتدریج بنوشند.
قارچها
همه مى دانیم که قارچ سرشار از پروتئین مى باشد و کسانیکه از خوردن گوشت اکراه داشته و امتناع مى ورزند بخوبى مى توانند از این ماده غذائى گیاهى پروتئین دار رهائى یابند. در حالى که گوشت داراى 15 تا 20 گرم پروتئین در هر صد گرم مى باشد بعضى از قارچها بیش از 30 گرم پروتئین در هر صد گرم دارند.
قارچ داراى عناصر معدنى (سدیم ، کلسیم ، سیلیس ، کلر، کبالت ، منیزیم ) بوده و بدین لحاظ براى مبتلایان به کمخونى ، مسلولین و بیماران مبتلا به کمبود مواد معدنى بسیار مفید و مؤ ثر مى باشد بعلاوه فعالیت کارهاى مغزى را افزایش مى دهد.
قارچ موجب تسهیل جذب مواد غذائى در بدن مى گردد. در حالى که ناخالصیها را از بین مى برد دستگاه گوارش را تصفیه کرده و کلیه اخلاط مضره و فضولات را به خارج مى راند.
بعضى از انواع قارچها هستند که خام آنها بسیار خوب است و مى توان آنها را در سالاد بصورت خام همراه با سبزیجات دیگر مصرف نمود. در پختن قارچ باید متوجه بود که زیاد چرب تهیه نشود زیرا چربى زیاد هضم آنرامشکل مى سازد.
شاه بلوط
شاه بلوط به مقدار بسیار زیادى سرشار از مواد نشاسته اى است بنابراین هم مغذى و هم نیرو بخش است بخصوص که مقدار کثیرى مواد چربى و ازته نیز با خود همراه دارد. شاه بلوط حاوى املاح معدنى از قبیل پتاسیم (جذب آن موجب تقویت عضلات و غدد مى گردد)، فسفر(تثبیت کلسیم در بافت استخوانها و ساختن سلولهاى عصبى )، گوگرد(ضد عفونى و سازنده بافت استخوانى )، سدیم (هضم و جذب مواد غذائى )، منیزیم (تشکیل استخوان بندى ، اخلاط، تجدید بناى اعصاب )، کلسیم (استخوان ، خون ، اعصاب )، کلر(استخوان ، دندانها، و زرد پى ها)، آهن (خون ) نیز مى باشد.
به سبب دارا بودن ویتامین ب (و فسفر) موجب ایجاد تعادل عصبى گردیده و به علت دارا بودن پتاسیم حفظ تعادل تغذیه اى را برعهده مى گیرد. شاه بلوط مانند اغلب مواد غذائى آردى براى کسانیکه دچار اختلالات صفراوى مى باشند بسیار مناسب و مفید است . بعلاوه به سبب وجود سلولز زیاد از یبوست جلوگیرى مى نماید. این میوه جزو مقویات دستگاه وریدى محسوب گردیده و براى کسانى که استعداد به ابتلاء به واریس و بواسیر دارند بسیار مفید است .
شاه بلوط را قبل از پختن بخوبى بشویند و با پوست بپزند و آب آن را نیز به عنوان یک نوشابه مصرف نمایند.
کاسنى
کاسنى تازه یکى از سبزیجات بسیار جالبى است که بسبب خواص آن در سالاد به مصرف مى رسد. از فوائد آن مى توان قدرت تصفیه خون و تقویت مبتلایان به کمبود املاح معدنى را نام برد. کاسنى وحشى داراى فسفر مى باشد. کاسنى پرورشى نیز داراى خواص فوق الذکر مى باشد. آندیونیز در حقیقت از انواع کاسنى به شمار مى رود و بهترین نوع آن آندیوهاى سبز تیره رنگ مى باشد که سرشار از کلرفیل و آهن است و خون را تقویت نموده و املاح و مواد معدنى تکمیلى به خون مى دهد.
کاسنى به سبب دارا بودن مواد تلخى که در آن نهفته است گیاه بسیار مفید و گرانبهائى است که کبد را تصفیه و تقویت مى نماید علاوه بر مدر بودن اشتها را زیاد و معده را تقویت مى کند. ضمنا ملین بسیار ملایمى مى باشد. کاسنى ترشح صفرا و پپسین و اسید کلریدریک معده را تحریک نموده در بیماران مبتلا به نقرس و یرقان و سنگهاى مجارى صفراوى و ادرارى و احتقان طحال تجویز و توصیه مى شود.
کاسنى داراى ویتامین ث و املاح معدنى زیادى است که جذب مواد غذائى را تسریع و تسهیل نموده و شخص را در برابر بیماریهاى عفونى محافظت مى کند. کاسنى از گیاهانى است که در کشور ما ایران از زمانهاى قدیم به عنوان تصفیه کننده خون چه به صورت جوشانده و یا بصورت عرق کاسنى به مصرف مى رسیده و هنوز هم مورد توجه و علاقه افراد است . در دهه هاى گذشته که بیمارى حصبه یا تیفوئید به شکل بیمارى بومى وجود داشته کاسنى یکى از داروهاى گیاهى بود که بخصوص در درمان حصبه به کار مى رفت . دکتر برتوله جوشانده کاسنى را در سرماخوردگى هاى تب دار توصیه و تجویز مى نماید.
کلم
خواص کلم بر عموم مردم بخوبى واضح و مبرهن است و آنرا بخوبى مى شناسند و از آن استفاده مى نمایند. کلم سرشار از گوگرد بوده داراى ارسنیک ، آهک و ید مى باشد. کلم اشتها را تحریک نموده و براى رفع کمبود مواد معدنى . املاح و تقویت عمومى به کار مى رود.
چنین تصور مى شد که خوردن کلم موجب ابتلا بعضى انواع گواتر یا غمباد مى گردد در صورتیکه این عارضه به علت مصرف زیاد و مداوم و بخصوص یکنواخت بودن غذا پدید مى آید. بویژه این بیمارى در بعضى نواحى کوهستانى که غذاى افراد تنوع نداشته باشد دیده مى شود. مثلا در بعضى قسمتهاى ایالت باویر(68) که غذاى آنها منحصر به نان سفید و کره و شیر است این بیمارى شیوع دارد.
کسانى که به سبب امساک از خوردن گوشت از کمبود ازت بیم دارند بایستى مطمئن باشند که کلم داراى مقادیر زیادى ازت مى باشد و این کمبود را بخوبى جبران مى کند.
کلم داراى ویتامین زیادى است بخصوص از آنجا که سرشار از ویتامین ث است از گیاهان ضد اسکوربوت و حیات بخش و مقوى به شمار مى آید. کلم به سبب مواد لعاب دار و املاح معدنى و گوگرد و املاح پتاسیمى که دارد میوه اى بسیار نافع بوده و ماده غذائى فوق العاده مفید و گرانبهائى براى روده هاست لیکن مشروط بر آنکه بطور صحیح پخته و مصرف شود و بخصوص در مقادیر زیاد آب (که باعث اتلاف املاح آن مى گردد) پخته نشود بلکه آن را در مقدار بسیار کم آب بپزند یا بهتر آنکه بصورت خام خرد کرده همراه با کمى روغن زیتون و آبلیمو و نمک مصرف نمایند تا مواد عامله آن بر جاى مانده و از بین نرود.
گاهى از اوقات لازم مى آید تا جوشانده کلم را براى درمان بعضى بیماریها تهیه نمایند. براى این منظور 60 گرم کلم را مدت زیادى در یک لیتر آب بدون نمک آنقدر بجوشانند تا یک محلول غلیظى بدست آید در این موقع 70 گرم عسل به آن اضافه نمایند. این مخلوط براى درمان اختلالات و عفونتهاى ریوى ، نزله و غیره بکار میرود. در موارد هرگونه ضعف و ناتوانى دستگاه تنفسى بایستى کلم خام خورده شود تا از اسانس گوگرد دار آن که مسلما فرار است بتوان بهره گرفت . در اینجا بطور اختصار یاد آور شویم که این گونه گوگرد براى شوره موهاى چرب سر و بعضى اکزماها نیز بسیار مفید و مؤ ثر است که از راه داخلى تاثیر مى کند.
کلرفیل موجود در کلم تولید هموگلبین را تسهیل نموده و در نتیجه براى درمان هر نوع کمخونى بسسیار مفید و مؤ ثر است . امروزه ثابت شده است که کلرفیل موجود در کلم براى درمان تعریق هاى بد بو بسیار نافع است . از طرف دیگر به سبب دارا بودن منیزیم ، پتاسیم و کلسیم مصرف این گیاه موجب جمع شدن املاح مزبور در بدن گردیده و دفاع شخص را در برابر بیماریهائى مانند سرطان زیاد مى کند.
در صورتیکه کلم براى درمان ورم کلیه باید تجویز شود نبایستى فراموش
کرد که روده ها را قبلا از لوث وجود میهمانان ناخوانده و مضرى از قبیل کرمهاى مختلف پاک کنند. کلم خود داراى خاصیت کشندگى کرم نیز مى باشد لیکن ماده عامله آن در عصاره آن پیدا مى شود. بنابراین لازم است عصاره آن را بوسیله دستگاههاى فشارى استخراج کرده روزى 20 تا 30 گرم بنوشند. کلم از لحاظ درمان بعضى اختلالات پوستى و برخى زخم ها نیز بسیار مفید و مؤ ثر است همچنین در معالجه زخمهاى ناشى از واریس . براى این کار برگهاى کلم را قبلا در آبى که مقدارى آبلیمو ریخته باشند به مدت چند ساعت خیس کرده آنگاه بر روى زخم یا پوست مئوف بگذارند و بوسیله نوارى به ملایمت ببندند و دو مرتبه در روز آن را عوض کنند و شب هنگام در موقع خواب نیز آنرا تجدید نمایند.
این نوع درمان بخصوص در موارد زخم هاى عفونى از قبیل کفگیرک ، سوختگیها، عقربک ، دمل ، کورک ، ترک پستان و پوسته هاى شیرى (در اینجا روى سر بگذارند که پوسته هاى صورت را نیز از ببین خواهد برد) مور داستعمال دارد.
در مورد ورم مفاصل ، دردهاى روماتیسمى ، درد سیاتیک ، پهلو دردهاى ذات الریه اى ، ورم جنب ، رگ برگ شدن ، فلجهاى موضعى ، نقرس و تورم گانگلیونها به دو طریق عمل مى کنند.
1- برگ کلم را به همان وضعى که هست بر روى موضع مى گذارند.
2- برگ ر اقبلا در مقابل منبع حرارت قرار مى دهند.
در هر دو مورد پس از قرار دادن برگها بر روى موضع به وسیله پارچه اى پوشانده به کمک نوارى ثابت نگاه میدارند. براى آنکه اثر این کار بیشتر بشود بهتر است سه چهار برگ روى هم بگذارند.
در باد سرخ لازم است از عصاره آن که در مورد کرم روده گفتیم ، استفاده شود. همین عصاره را اگر با مقدار مساوى آبلیمو مخلوط کنند و در گوش ‍ مبتلایان به بعضى ناشنوائیها بریزند بیمارى آنانرا علاج خواهد کرد. حال اگر عصاره کلم را با عسل مخلوط نمایند گرفتگى صدا را درمان مى کند.
پرفسور ل .بینه محقق نامى ، نقش جالب توجهى را که کلم در درمان یک بیمار مبتلا به استسقا ایفا نموده است تذکر مى دهد بدین صورت که رژیم کلم باعث ازدیاد ترشح ادرار بیمار گردیده و بطور شگفت انگیزى حال بیمار را بهبود بخشیده است .
براى درمان آسم ساقه کلم را با مقدارى بادام به مدت زیادى با حرارت ملایم بپزند. پس از آن مقدارى قند نیشکر اضافه کرده مجددا روى آتش ‍ بگذارند تا شربتى بدست آید. از این شربت یک گیلاس کوچک صبح و شبب میل کنند. براى هر بیمارى بهتر است کلم قرمز یا کلم سبز مجعد به کار برده شود.
هرگاه بعضى از انواع کلم را در مجاورت نمک قرار دهند تخمیر گردیده ماده غذائى به دست مى آید که به سبب تخمیر حاوى اسید لاکتیک مى باشد و در نتیجه ضد عفونى کننده روده ها و تصفیه کننده خون مى گردد. البته مشروط بر آنکه این عمل بطریقه شیمیائى انجام نگرفته باشد.
گل کلم
بعضى اشخاص گل کلم را ماده غیر مغذى دانسته و از این لحاظ آنرا سرزنش نموده و ملامت مى کنند. البته علت اصلى این ادعا را مى توان چنین توجیه کرد که چون اغلب اوقات گل کلم را در آب پخته و آب آنرا که حاوى مواد و املاح و عوامل اصلى غذائى است بدور مى ریزند تا حدى ادعاى خود را بدین طریق جامه حقیقت مى پوشانند. براى آنکه این ماده غذائى ارزشمند خواص تغذیه اى و نیروبخش خود را حفظ کند لازم است آن را با سایر سبزیجات بصورت خام میل کنند. اگر بخواهند آنرا بپزند بایستى در مقدار بسیار کمى آب جوشانده و آب آن را نیز در سوپ ریخته به مصرف برسانند. یکى از غذاهایى که مى توان با آب گل کلم تهیه نمود سوپ پیاز مى باشد که بسیار مطبوع و لذیذ است . گل کلم خام موقعى مطبوعتر خواهد شد که با کاهو و سایر سبزیجات کمى سوس ‍ سالاد به آن اضافه کنند. این سالاد اثر بسیار نیکوئى بر روى مثانه گذارده و ترشح ادرار را زیادت مى بخشد. بعلاوه براى مبتلایان به بیماریهاى روماتیسم و نقرس و نظائر آن بسیار مفید بوده و مصرف آن توصیه شده است .
لیمو ترش
ما از خواص معجزه آسا و نتایج نیکو و جان بخش حاصله از مصرف لیمو ترش (که امروزه به صورت یک امر عادى و روزمره در آمده است ) به هیچ وجه تعجب نمى کنیم . چه تعداد مبتلایان به کمبود مواد آهکى ، سل ، کمخونى ، سوء هاضمه و بیماریهاى مختلف دیگرى که در نتیجه مصرف لیمو ترش و معالجات طبیعى سلامت خود را باز یافته و زندگى نوینى را آغاز نموده اند بسیار زیاد و بیشمارند.
باید گفت که مصرف لیمو ترش به هیچ وجه عدم تحمل ایجاد نمى کند و اگر کسى احیانا دچار این عارضه شده باشد معلول تلقین و یاد آوریهائى است که وى را به این امر متوجه ساخته اند.
البته در مصرف لیمو ترش بایستى جانب اعتدال را حفظ نموده و متناسب با میزان قدرت تحمل و نوع غذاهاى مصرفى از آن استفاده کرد.
جاى تردید نیست که در زخم اثنى عششر بایستى از مصرف زیاد آن خودارى نمود و همچنین در بعضى اختلالات عصبى (69) که مصرف آن بکلى ممنوع است . همچنین در مورد قابلیت شکستگى عروق بایستى مصرف لیمو ترش را با رعایت احتیاط ادامه دهند تا عروق به تدریج سازگارى پیدا کنند و عروق مویرگى یا بزرگتر دچار شکستگى و در نتیجه خونریزى نشود.
اساس خط مشى مصرف لیمو ترش بایستى بر پایه دستور بقراط:((در ابتدا نبایستى آسیبى برساند)) قرار گیرد. بدین معنى که بتدریج مقدار مصرف آن را زیاد کنند و قدم بر جاى محکمى بنهند.
در صورتیکه با رعایت احتیاط و اعتدال مصرف لیمو ترش را ادامه دهند از خواص متعدد و گرانبهاى این میوه مفید بهره مند خواهند شد. در لیمو ترش سیترات پتاسیم و سیترات سدیم وجود دارد که هر دو داراى خاصیت صاف کنندگى خون و سایر اخلاط بدن مى باشند. بعلاوه غلظت خون را کاهش داده سرم خون را از مواد مخاطى و عواملى که موجب انسداد مویرگها مى گردند پاک مى سازد و از انعقاد خون جلوگیرى مى نماید. بعلاوه براى ترمیم شکستگى عروق آسیب دیده و مسدود بسیار نافع و مؤ ثر است . بدین طریق خونى که پاک شده و غلظت طبیعى خود را به دست آورده بهتر مى تواند در رگها جریان طبیعى خود را ادامه دهد و بدن دچار ازدیاد فشار خون نگردد. همچنین به سبب روان بودن جریان خون بهترى به مویرگهاى ریز رسیده و به راحتى با سلولهاى مختلف تماس حاصل نموده تبادل مواد زائد بهتر و سریعتر و آسانتر انجام مى پذیرد.
بعضى از مصنفین عقیده دارند که مصرف صحیح و مرتب لیمو ترش ‍ مى تواند براى درمان واریس و ورم عفونى سیاهرگها بسیار مفید واقع شود و کار فصد را نیز انجام دهد.
براى درمان ازدیاد فشار خون زیاد بالا، غلظت فوق العاده خون ، اختلال گردش خون در بدن ، سختى شرائین ، انسداد عروق و شرائین ، اتساع وریدها بایستى به لیمو ترش متوسل شد و از این ماده حیاتى کمک گرفت . اگر بلورهاى مواد مضره و سمى در مفاصل جمع شده و موجب دردهائى گردیده باشد(ورم مفاصل روماتیسم ) یا آنکه در کلیه ها یا مثانه این گونه مواد موجب ضرر و زیان شده باشد بایستى از لیمو ترش مدد خواسته شود تا آنکه مواد را بکلى حل کرده به خارج دفع کند.
باسیل هاى اسهال خونى ، حصبه ، وبا و غیره ، انگلهاى مختلف (کچلى ، جرب ) و شپش و غیره در برابر لیمو ترش تاب مقاومت ندارد واز بین مى روند. بایستى در اینجا یاد آور شویم که لیمو ترش ضد خارش بوده و بعلاوه ضد تب بخصوص تب مالاریا مى باشد.
در درمان بوسیله لیمو ترش بایستى مصرف آن را بتدریج زیاد نموده و پس از حصول بهبود بتدریج کم کنند و بعبارت دیگر استفاده از آن را ناگهان قطع ننمایند. بدین ترتیب که ابتدا از روزى یک لیمو ترش شروع کرده و هر روز بر مقدار آن بیفزایند تا آنکه بدن نسبت به آن عادت کند در این موقع هر دو یا سه روز یک یا نصف لیمو بر آن اضافه کنند.
مقدار مصرف روزانه بر حسب اقلیم ، طبیعت شخص و فاصله محل زندگى تا منبع لیمو ترش فرق مى کند. براى درمان روماتیسم مى توان تا روزى هشت الى ده و حتى دوازده لیمو ترش بکار برد. مصرف حتى 20 تا 30 عدد لیمو ترش کاملا رسیده به مراتب کم ضررتر از استفاده از شش ‍ الى هفت لیمو ترشى است که آنرانرسیده از درخت چیده باشند که بعدا در خارج بصورت رسیده در آمده باشد.
پس از آنکه بدن به حد تحمل لیمو ترش رسید بایستى بتدریج به همان طریقى که تعداد آنرا زیاد کردیم از آن بکاهیم . پس از آن آب دو الى چهار لیمو ترش را گرفته همه روزه در یک لیوان آب سرد یا گرم ریخته پس از غذا بنوشند. بایستى از رریختن قند و شکر در آبلیمو خوددارى نمود در صورتیکه بخواهند مى توانند از عسل استفاده کنند. در صورتیکه دندان کند شود با آب نمک دهان را بشویند.

لیمو ترش و عسل یک غذاى مقوى و مغذى را تشکیل مى دهد که مى تواند بیمارى برفک و آفت را نیز درمان کرده و تحریکات و ناراحتى دهان را تسکین دهد. براى تسهیل کار کبد بهتر است قدرى از برش پوست آن را در سالاد سبزى بریزند و مصرف کنند. پوست لیمو ترش در درمان ضعف و کمبود قدرت عضلانى معده بسیار مفید واقع مى شود کسى که تمامى یک لیمو ترش (پوست ، گوشت و آب ) را مى خورد عمل بسیار مفیدى به منظور حفظ سلامت بدن خود انجام مى دهد.
بعضى اوقات براى درمان کرمک کودکان مى توان از هسته هاى لیمو ترش
که با عسل مخلوط شده باشد استفاده نمود. جوشانده تمامى لیمو ترش ‍ براى دفع کرم روده بسیار مفید است . این جوشانده کبدهاى محتقن را نیز بهبود مى بخشد. شب هنگام آب جوش را بر روى سه عدد لیمو ترش که چهار قاچ کرده باشند بریزند و صبح ناشتا تمامى آنرا میل کنند. همچنین پوست لیمو ترش هاى مصرفى را نیز به همین طریق مى توان خیس کرده روز بعد مقدارى آبلیموى تازه به آن اضافه کرده مصرف کنند. اگر آبلیمو را به شیر اضافه کنیم شیر به خوبى مى بندد.
از مصارف دیگر لیمو ترش آنکه یکى دو قطره آب آن را در موارد زکام در بینى بچکانند. همچنین پوست لیمو ترش را از سمت داخل به روى لثه ها بمالند که موجب تقویت آنها مى گردد. در موارد گزش حشرات لیمو ترش ‍ را به دو نیم کرده در روى محل گزیدگى کیک و سایر حشرات بگذارند. همچنین مى توان از خواص ضد عفونى آب لیمو ترش در پانسمان زخمها استفاده نمود. اگر چه در ابتدا آبلیمو موجب سوزش زخم مى شود لیکن بسیار مفید خواهد بود. آب لیمو جانشین قطره هاى چشمى ضد عفونى است که در نوزادان به کار برده مى شود. براى این کار یک قطره آبلیمو در هریک از چشمان کودکان مى چکانند. در مواردى که چرک در چشم باشد نیز از این مایع مى توان استفاده نمود. در زمینه بهداشت پوست و زیبائى نیز از آب لیمو بایستى کمک خواست . قسمت داخلى پوست لیمو ترش را روزانه براى لطافت و نظافت پوست صورت و دستها بکار مى برند. آب لیمو ترش بهترین محافظ سرماخوردگى است بعلاوه پوست پا را در برابر این عارضه سخت و مقاوم مى سازد. آبلیمو درد گزش زنبور و سایر حشرات را تسکین داده از بروز عوارض بعدى جلوگیرى مى کند. به عبارت دیگر یک ضد عفونى بسیار قوى به شمار مى رود.
کدوى تنبل (کدو و کدو حلوائى )
کدو که حاوى مقدار زیادى ویتامین آ است قسمتهاى محکم تشکیلات بدن انسان را غذا داده ساختمان سلولى را از نظر تبادل مواد مغذى و غیره تحت کنترل قرار مى دهد. باید دانست که گوشت کدو براى سینه بسیار مفید بوده و ماده اى خنک کننده و نرم کننده و مدر وملین مى باشد. تخمه کدو دافع کرم بوده در عین حال خنک کننده و مسکن است . گوشت و تخم کدو جمعا داراى اثر و خاصیت تسکین دهنده اعصاب و خواب آور مى باشد که در موارد بیخوابى یک ماده غذائى بسیار ارزنده اى به شمار مى آید بعلاوه دردهاى بیمارى تورمى بویژه مجارى ادرار را تسکین بخشیده و بر روى کلیه ها و غدد فوق کلیه اى اثر بسیار مفید و مساعدى دارد.
کدو تنبل داروى مفیدى براى مبتلایان به بواسیر، سوء هاضمه ، ورم روده و بیماریهاى قلبى - کلیوى محسوب مى گردد دکتر لکرک آنرا براى اسهال خونى و بخصوص تب حصبه تجویز مى نماید.
در تهیه و پختن بعضى نانهاى شیرینى مى توان بجاى میوه از کدو استفاده نمود. همچنین در سوپ آنرا به کار برد. در سالاد سبزیجات خام نیز مى توان از کدو استفاده نمود. بعلاوه براى رفع یبوست بهتر است از آب آن که بصورت خام گرفته شده باشد بهره گیرند.
در موارد سوختگیها و تورمهاى مختلف ، گوشت کدو را به عنوان مسکن و نرم کننده بصورت پماد بر روى موضع مى گذارند. در کرم کدو از تخمه کدو استفاده مى شود که بسیار نافع و مؤ ثر است . براى تهیه این دارو سى تا پنجاه گرم تخمه کدو را در هاون کوبیده با عسل مخلوط مى کنند و در سه نوبت بفاصله هر نیم ساعت یک قسمت از آن را مى خورند و پس از یک ساعت جوشانده زیر آن را میل مى کنند.
یک قاشق سوپخورى از پوست توسه (70) را در یک فنجان آب ریخته مدت دو تا سه دقیقه بجوشانند سپس از روى آتش بردارند و یک قاشق سوپخورى برگ سنا به آن اضافه کنند و مدت ده دقیقه بگذارند دم بکشد.
موقعى که احساس کار کردن روده ها پیش آمد بر روى سطلى که سه چهارم آن آب نیم گرم باشد بنشینند. اگر کرم بیرون نیامده باشد پس از دو هفته همین دستور را مجددا تکرار کنند. این دستور مخصوص افراد بالغ است در مورد کودکان مقدار آنرا به تناسب سن و وزن کودک تغییر داده کمتر کنند.
میخک
این ماده معطر داراى خاصیت عجیبى است که قدرت و نیروى رحم را در تمام مدت وضع حمل حفظ مى کند. بنابراین بر بانوان باردار که در ماههاى آخر باردارى از این گیاه در سوپ استفاده کنند و در ساعات قبل از زایمان نیز مطبوخى از این ماده میل نمایند.
میخک علاوه بر این یک ماده دافع کرم است . همچنین ضد عفونى و محرک معده مى باشد. از این ماده همراه با پیاز پخته در سوپ استفاده مى کنند. مى توان آنرا خرد کرده بر روى بعضى مواد غذائى بریزند. به هنگام درد دندان مى توان دو سه عدد آنرا بجوند و بوسیله زبان مغز آن را به قسمت دندان خراب سوق دهند. براى تسکین دندان دردهاى شدیدتر بهتر است چند عدد از میخک را در یک فنجان آب بجوشانند و از این آب براى غرغره و مضمضه استفاده نمایند.
به
متاسفانه کمتر معمول است که به همان صورت موجود بخورند و یا آنرا مصرف کنند و این خود جاى بسى نگرانى است . زیرا به یک میوه بسیار جالب و قابل توجهى است . در مواقعى که نمى توان به را به صورت خام خورد لازم است از آن کمپوت درست کنند و براى این کار این میوه را هموزن با شکر بپزند. کمپوت و مرباى به داراى عناصر مفید گوناگونى مى باشد. از آن جمله مازو که ماده قابضى است . همچنین اسید مالیک که پس از حصول تغییر شکل حالت اسیدى خون را خنثى مى نماید. بعلاوه پپتین که موجب جلوگیرى از خونریزى شده قابلیت انعقاد خون را فزونى مى بخشد. به هر حال این مربا براى مسلولین و کلیه مبتلایان به بیماریهاى ریوى بسیار مفید است همچنین در بیماران مبتلا به ورم روده ، اسهال ، اسهال خونى و افراد ضعیف و مستعدین به خونریزى اثر غیرقابل انکارى دارد.
به که داراى مقدار زیادى ویتامین آ است یکى از عوامل جوانسازى محسوب مى گردد همچنین داراى ویتامین ب مى باشد که تعادل عصبى را بر عهده مى گیرد بعلاوه حاوى مواد ازته و قند مى باشد که یک ماده غذائى مقوى و مغذى به شمار مى رود. از به مى توان جوشانده اى تهیه نمود که براى تقویت معده و روده به کار مى رود. براى این منظور به را به قطعات ریز تقسیم کرده در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت با حرارت ملایم مى جوشانند از لحاظ استعمال خارجى از این میوه براى درمان سقوط رحم استفاده مى شود و نیز تنقیه آن را براى رفع سقوط مقعد، بخصوص ‍ به علت اسهالهاى طولانى و شدید به کار مى برند.
لعاب هسته به یا به دانه را نیز نبایستى از خاطر دور داشت . براى استفاده از لعاب به دانه چند عدد هسته به را در نصف استکان آب نیم گرم ریخته مدتى مى گذارند بماند. از آن براى تسکین دردهاى تورمى مانند دردهاى سرمازدگى ، بعضى انواع بواسیر، ترک پستان و هر نوع تحریکات پوستى استفاده مى کنند.
خیار
از آنجا که خیار حاوى مقدار زیادى آب است مردم به غلط چنین تصور مى کنند که این میوه قیمتى فاقد ارزش غذائى بوده و به هیچ وجه مغذى نیست . در صورتیکه این اشتباه محض است و هیچگونه اعتبارى ندارد و بعلاوه آب خیار به منزله خون گیاهى است .
خیار داراى مقادیر زیادى ویتامین ث بوده و بدین سبب قدرت درمانى و معالجاتى دارد بدین ترتیب که با حل کردن مواد اورات و بلورهاى اسید اوریک بدن را لوث وجود این گونه سموم پاک مى سازد. به همین جهت است که در درمان مبتلایان به روماتیسم و نقرس نقش مهم و مؤ ثرى ایفا مى کند. علاوه بر آن مخاطهاى سست و عفونى را اصلاح نموده بهبود مى بخشد و نیز به مناسبت وجود گوگرد و مواد لعابدار، این میوه را در درمان بیماریهاى شبه حصبه (پاراتیفوئید) و کلى باسیلوز(بیماریهاى ناشى از اثر کلى باسیل بر روى روده ها) به کار برده از آن استفاده مى کنند. اغلب مردم از خواص خیار در مورد جوان کنندگى و دفع چین و چروک پوست اطلاع دارند و بدین لحاظ از آب خیار براى این منظور استفاده مى کنند. براى از بردن بردن چروک صورت خیار را بطور حلقوى بریده و مستقیما بر روى چروک هاى صورت مى گذارد.
گشنیز
گشنیز یکى از سبزیجات بسیار مطبوع و معطرى است که علاوه بر دارا بودن ویتامین آ سرشار از ویتامین ث نیز مى باشد گشنیز را بصورت خام در جزو سبزیهاى خوردنى مصرف مى کنند و بصورت پخته در بعضى آشها و سوپها به کار برده و یا همراه با برنج مى پزند. گشنیز از سبزیجات بسیار مفیدى است که بویژه براى دفع گازهاى دستگاه گوارش تجویز مى شود. تخم گشنیز را در شیرینى پزى براى معطر کردن بعضى انواع شیرینى ها به کار مى برند که علاوه بر آن هضم شیرینى را آسانتر مى سازد. بعلاوه تخم گشنیز مقوى معده بوده و به عمل گوارش کمک مى نماید همچنین داراى خواص مدر مى باشد. گشنیز را بصورت دم کرده نیز مى توان مصرف نموده یک فنجان پس از ناهار یا شام بنوشند.
شاهى آبى
شاهى آبى یا بلاغ اوطى از گیاهانى است که از ازمنه قدیمه مورد توجه و علاقه مردم قرار داشته و شهرت آن روز به روز نه فقط کاهش نیافته بلکه با پیدایش و بسط علم تغذیه خواص نیک آن بیشتر مورد توجه و تاثیر قرار گرفته است . حتى با تحقیقات و آزمایشهائى که به وسیله پرفسور لئون بینه به عمل آمده حقایق جدید و جالبى را بر ما مکشوف ساخته است . پرفسور مزبور عصاره شاهى آبى را به موشهاى خانگى و موشهاى صحرائى تزریق نموده و دریافته است که موجب جلوگیرى از پیشرفت سرطان در این جوندگان گردیده است . علاوه بر آن دانشمند مزبور خاطر نشان مى سازد که خوراندن یک گرم شاهى آبى در روز خوکچه هندى را که قبلا به رژیم مولد اسکوربوت گذاشته شده باشد از این بیمارى رهائى مى بخشد.
شاهى آبى علاوه بر دارا بودن ویتامین ث به مقدار زیاد و استثنائى داراى ویتامین آ، ب 1، ب 2، ا و پ پ نیز مى باشد. همچنین مقادیر زیادى کاروتن دارد که از این لحاظ مى توان آنرا با هویج برابر دانست .
گر چه شاهى آبى که در مزارع کاشته مى شود از لحاظ ترکیب شیمیائى با نوع وحشى آن برابرى مى کند لیکن نوع اخیر آن به سبب خلوص تضمین شده اش بر نوع پرورشى آن برترى و رجحان بیشترى دارد. موقعى که از شاهى آبى کاشتنى مصرف مى شود بایستى آنرا به دقت و به مقدار زیاد بشویند تا کود و مواد زائدى که به برگهاى آن چسبیده است جدا گردد. بعضى از زارعین شاهى آبى را در آب به عمل مى آورند که بسیار عالى و مطبوع است .
یکى دیگر از خزاین گرانبهاى شاهى آبى وجود مواد روغنى اصلى و اساسى گوگرد دارى است که مخاط دستگاه تنفسى را به صورت مطلوبى تغییر مى دهد. کسانى که از نزله هاى ریوى رنج مى برند، مبتلایان به برنشیت (مخصوصا اشخاصى که خلطهاى چرکى خارج مى کنند) افراد دچار سرفه هاى دائم و قطع نشدنى ، سیاه سرفه و سل ریوى مى توانند با خوردن شصت تا یکصد و پنجاه گرم مطبوخ شاهى آبى خواه سرد یا نیم گرم از خواص این گیاه مفید و شفا بخش استفاده کرده بهره گیرند. از همین مطبوخ عصاره مى توان براى دفع کرم نیز استفاده کرد....
علاوه بر خواص فوق شاهى آبى مقدار قابل ملاحظه اى املاح و مواد معدنى از قبیل آهن ، کلسیم ، فسفر، ارسنیک ، منگنز، مس ، روى و گوگرد (قبلا گفته شده بود) دارد.
املاح معدنى فوق الذکر به این سبزى قدرت درمان کنندگى بیماریهاى حاصله از کمبود املاح را مى بخشد و بخصوص در معالجه کمخونى و ضعف و سایر عوارض مربوطه بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى شود.
شاهى آبى یکى از گیاهان اشتها آور، مقوى ، تصفیه کننده خون و مدر بوده و بعلاوه مقوى معده سبک کننده کار کبد مى باشد که بویژه کبد را از حالت احتقاق خارج مى سازد. بدین جهت مصرف این گیاه را در خیزههاى عمومى بدن ، سنگ و بیمارى مجارى ادرار، اکزما و سایر بیماریهاى پوستى ، دیابت ، درد گوش ، جرب و حبس البول عصاره را با مقدار مساوى روغن زیتون به کار مى برند. شاهى آبى را بصورت استعمال خارجى نیز مورد استفاده قرار مى دهند. مثلا براى درمان ریزش مو و تقویت رویش مو و تقویت رویش آن پوست سر را با عصاره برگ این گیاه آغشته نموده مى پوشانند. همچنین براى التیام بعضى از انواع زخم از برگ شاهى آبى تازه استفاده نموده روى زخم را با آن پانسمان مى کنند. علاوه بر آن براى محکم نمودن لثه ها بهترین وسیله جویدن برگهاى تازه شاهى آبى است .
زیره
زیره یکى از دانه هاى معطر و مفیدى است که در اغلب کشورها مانند هلند و نیز در کشورهاى خاورمیانه براى معطر ساختن پنیر از آن استفاده مى کنند. لیکن مورد استعمال اصلى و اساسى آن در تقویت معده و ازدیاد اشتها و دفع گازهاى معده و روده است . زیره یک ماده مقوى معده است که علاوه بر این خاصیت چنانکه گفته شد گازهاى متعفن را دفع مى کند و در بهداشت و تنظیف مجارى گوارشى نقش مؤ ثرى را ایفا مى نماید. زیره داراى خاصیت مدرى بوده و علاوه بر آن موجب تسهیل جریان خون قاعدگى مى گردد. یکى دیگر از خواص جالب این گیاه آن است که ترشح شیر را در زنان شیرده فزونى بخشیده و آسانتر مى سازد.
علاوه بر آنکه زیره را در بعضى خوراکها به مصرف مى رسانند ترکیب آن با برنج بصورت زیره پلو نیز یکى از خوراکهاى مطبوع و مطلوب را تشکیل مى دهد که در موارد ضعف معده و اسهال بسیار مفید واقع مى شود.
مى توان از زیره بصورت دم کرده نیز استفاده نمود و یک قاشق مربا خورى ، از آن را براى یک فنجان آب اختصاص داد. در مورد درمان پستانهاى محتقن یا اورام بیضه نیز مى توان از ضمادى که بوسیله تخم زیره تهیه شده باشد استفاده نمود.
میوه گل نسترن
اگر میوه گل نسترن را که به رنگ قرمز است باز کرده بشکافیم و در دهان بگذاریم ملاحظه خواهیم کرد که داراى طعم و مزه مطبوعى مى باشد. گوشت این میوه داراى مازلو مى باشد که ماده قابضى است و بدین جهت در موارد بیماریهاى اسهال و اسهال خونى خدمت قابلى انجام مى دهد. علاوه بر آن داراى اسید مالیک و اسید سیتریک نیز مى باشد که تعادل اسیدى - قلیائى اخلاط بدن را حفظ مى کند و نیز پکتین موجود در آن داراى خواص بند آورنده خون مى باشد و بعلاوه از بروز خونریزى نیز جلوگیرى مى نماید.
این میوه گذشته از خواص فوق داراى قدرت دفع کرم مى باشد و در مورد کرمهاى مدادى بسیار مفید واقع مى گردد. میوه گل نسترن سرشار از ویتامین ث است و در موارد کمبود این ویتامین مصرف آن بسیار نافع واقع مى گردد براى استفاده از این میوه مى توان آن ر ابه همان صورت موجود مصرف نمود. لیکن براى استفاده سریعتر و مؤ ثرتر کافى است پنج گرم آن را در یکصد سانتى متر مکعب آب ریخته چند دقیقه بجوشانند و روزى دو الى سه فنجان میل کنند.
دم کرده میوه گل نسترن را در موارد معمولى - اسهال خونى - دل بهم خوردگى ، ورم کلیه ، حبس البول ، اسکوربوت ، و راشیتیسم مى توانند مصرف نموده از خواص آن برخوردار شوید. راحت ترین طریقه آن است که پنجاه تا شصت گرم آن را در یک لیتر آب سرد بریزند و بگذارند مدتى خیس بخورد سپس آن را بر روى آتش گذارده و بجوشانند پس از جوشاندن از روى آتش برداشته بگذارند کمى حرارت خود را از دست بدهد سپس در کنار آتش ملایم بگذارند تا دم بکشد آنگاه آنرا صاف کرده کمى قند یا شکر به آن اضافه نموده روزى دو الى سه فنجان میل کنند.
خرما
خرما یکى از میوه هاى بسیار معروف و مهم قدیمى است که پلین شناس ‍ نامدار رومى که در قرن اول قبل از میلاد مسیح مى زیسته انواع مختلف این میوه را بخوبى مى شناخته و ذکر کرده است . پلین میوه خرما را بقدرى لذیذ و گوارا مى دانسته که معتقد بوده از خوردن آن کسى سیر نمى شود و موقعى از خوردن آن دست برمى دارد که احتمال خطر در خود حس ‍ کند.
در حال حاضر دو نوع خرما بیشتر مورد توجه است ، خرماى تازه یا رطب و خرماى خشک . خرما یک غذاى بسیار گرانبهائى است که اینک به شرح آن مى پردازیم :
خرما یکى از میوه هایى است که به سبب دارا بودن مقادیر کافى فسفر و کلسیم متناسب با آنچه مورد لزوم بدن انسان است در درجه اول اهمیت قرار گرفته است .
علاوه بر آن داراى مقدار قابل ملاحظه اى ویتامین آ مى باشد(ویتامین نمو) که براى تثبیت کلسیم نیز مورد لزوم است . همچنین داراى ویتامین ب 1 است که براى جلوگیرى از اورام و عفونتهاى مفصلى به کار مى رود. و علاوه بر آن از لحاظ تغذیه اى نیز داراى خواص بیشمارى از نظر تسریع جذب مقادیر لازم کلسیم و فسفر مى باشد. خرما سلولهاى عصبى را تجدید حیات مى بخشد و فسفر آن بهترین داروى هر کمبود و اختلالاتى است .
بر طبق تحقیقات علمى انجام شده چنین تخمین زده اند که نیاز روزانه بدن انسان به آهن در حدود 9/0 میلى گرم در روز است . حال در حدود 5/3 تا 5 میلى گرم آهن در هر صد گرم خرما وجود دارد. بنابراین براى تامین آهن بدن لزومى نیست مقدار زیاد خرما مصرف کنیم . از آنجا که مى دانیم آهن ماده اصلى سازنده گلبول سرخ خون است بنابراین بخوبى متوجه مى شویم که مصرف این میوه تا چه حد در درمان و جلوگیرى از هر نوع کمخونى مفید و مؤ ثر واقع مى شود.
از لحاظ وجود منیزیم نیز مطلب جالبى به اطلاعتان مى رسانیم . باید دانست که براى تولید یک کیلوگرم خرما مقدار یک متر مکعب آب مورد لزوم است . از طرف دیگر غلظت آبهاى صحارى و واحدها از نظر منیزیم بسیار قابل ملاحظه و به حدى است که به این میوه خواص ضد سرطانى قابل توجه و غیر قابل مقایسه اى مى دهد تا آنجا که در بین اهالى بومى مناطقى که غذاى اصلى آنها خرماست سرطان دیده نمى شود.
جداول علمى تعیین کرده است که نیاز روزانه بدن انسان به ماده معدنى منیزیم در حدود 250 میلى گرم مى باشد در حالیکه در هر صد گرم خرما 63 میلى گرم از این ماده معدنى وجود دارد بنابراین مصرف نیم کیلوگرم خرما بجاى تمام غذاهاى دیگر، با کمال آسانى احتیاج بدن را از لحاظ منیزیم رفع مى نماید. و حتى مقادیرى هم اضافه بر نیاز باقى مى ماند. میدانیم که منیزیم یکى از مواد معدنى است که جزو املاح ((حیاتى و زنده )) به شمار مى رود که مورد نیاز انسان و حیوان بوده و بوسیله نباتات و گیاهان آماده شده و در دسترس قرار مى گیرد.
بر طبق تحقیقات و مطالعاتى که پروفسور دلبه انجام داده معلوم شده است که کمبود منیزیم استعداد به ابتلاء سرطان را افزایش داده شخص را در معرض ابتلاء به این بیمارى بدخیم قرار مى دهد. بنابراین ارزش و اهمیت این گونه میوه هاى سرشار از منیزیم بخوبى معلوم مى شود. علاوه بر خواص ضد سرطانى ، منیزیم یک کاتالیزور(71) مورد لزوم از لحاظ انجام بعضى مراحل تغذیه اى مى باشد.
علاوه بر آن منیزیم یک ماده مقوى است که به عضلات نیرو بخشیده و اعصاب را تقویت مى کند همچنین با همکارى فسفر اعمال مغزى را بیشتر به کار انداخته و تحریکات دماغى را فزونى مى بخشد و در نتیجه قواى عقلانى را نیرو مى بخشد.
خرما جوش جوانى یا آکنه را بهبود بخشیده از بین مى برد و یکى از عناصر تجدید قواى جوانى به شمار مى رود. مى دانیم که منیزیم مغز سالخوردگان بتدریج از بین مى رود بنابراین براى جبران این کمبود لازم است این دسته افراد از این میوه مغذى که سرشار از منیزیم است استفاده نمایند تا از املاح زنده و جوان آن برخوردار شوند. در اینجا از موقع استفاده کرده اضافه کنیم که منیزیم عنصر مفید و ارزشمندى براى پرستات و کلیه ها نیز مى باشد.
در بعضى مواقع کلیه ها اجازه مى دهند که قند از راه ادرار به خارج دفع شود. این حالت مرضى را دیابت یا بیمارى قند مى نامند. در این مواقع مقدار بسیار ناچیز منیزیم کافى خواهد بود تا کلیه ها را مجددا به حال عادى برگرداند. بنابراین مبتلایان به دیابت یک ماده مفیدى را در خرما مى یابند که علاوه بر منیزیم سرشار از ویتامین ب 2(که وجودش براى جذب بیشتر مواد غذائى به ویژه ئیدرات دو کربن ها مورد لزوم است ) نیز مى باشد.
در اینجا به خاطر بیاوریم که طبق محاسبه متخصصین علم تغذیه هر شخص روزانه به 3000 کالرى احتیاج دارد. خرما نیز در هر صد گرم 350 کالرى ایجاد مى کند. بنابراین یک کیلو خرما احتراق روزانه بدن یک شخص را بخوبى تامین مى نماید.
کورنونسکى (72) یکى از متخصصین تغذیه در کتابى که درباره خرما نوشته اظهار مى دارد((لازم است بدانیم که قدرت نیروبخشى خرما به مراتب بیش از قند معمولى است زیرا خرما یک ماده زنده اى مى باشد که ارزش تغذیه اى آن دو برابر قند است .))
علاوه بر آن کورنونسکى مى افزاید((آیا خوردن یک خرما ده برابر مطبوعتر از جویدن یک حبه قند نیست ؟ ورزشکاران بایستى متوجه این نکته مهم باشند که خرما یک غذاى رژیمى مفیدى از لحاظ تقویت و افزایش نیروى عظلانى است ))
از طرف دیگر ما مى توانیم به این موضوع توجه داشته باشیم که حرارت لازم براى رسیده شدن خرما بر روى نخل در حدود 30 درجه سانتى گراد است که بطور روزانه در حدود شش ماه به طول مى انجامد که جمع کل آن به حدود 6000 درجه سانتى گراد مى رسد در صورتیکه حرارت لازم براى رسیده شدن گندم به بیش از 3000 درجه سانتى گراد نمى رسد. بنابراین مى توان این میوه را مخزن بزرگ و قابل ملاحظه نیرو دانست که مى تواند نیازهاى اشخاص و بخصوص کودکان را رفع و تامین کند.
بهترین دسرها و تنقلاتى که مى توان تهیه نمود آنهائى است که به وسیله خرما آماده گردد. مثلا رنگینک که بوسیله آرد و روغن و خرما و گردو تهیه مى شود علاوه بر آنکه لذیذ است یک غذاى کامل نیز محسوب مى شود. رنگینک را ابتدا در شیراز تهیه مى کردند امروزه در اغلب خانواده هاى شهرهاى مختلف ایران مى پزند.
خرما را بصورت فشرده نیز مصرف مى کنند همچنین از این میوه قیمتى تهیه مى کنند. نوع دیگر آن نانهاى شیرینى گوناگون است که در صورتى که تخمیر نشود مى توان مدت زیادى آنها را نگاهدارى نمود.
بعضى چادر نشین ها خرما را خشک کرده و پس از خشک شدن جسم سختى بدست مى آید که آنرا متراکم نموده در مواقع لزوم قسمتى از آنرا بریده مصرف مى کنند.
در بعضى کشورهاى مغرب زمین خرمائى که براى فروش عرضه مى شود از یک ورقه ماده قندى پوشیده شده است که آنرا از خشک شدن کامل محافظت مى نمایند. البته چنین خرمائى چندان مطلوب نبوده و از لحاظ بهداشتى فاقد خواص خرماى طبیعى است که براى سلامت مزاج نیز چندان مفید نمى باشد. در این نقاط بایستى خرماى طبیعى را جستجو نمود و از جعبه هاى خرماى آن چنانى استفاده نکرد.
در مواردى که به سبب کمبود املاح و مواد لازم ، به خرما احتیاج پیدا مى شود لازم است به مدت یک ماه روزانه نیم کیلوگرم خرما مصرف نمایند. درباره کودکان خرما را همراه با نان کامل همه روزه صبح به عنوان ناشتائى مى دهند. خوردن خرما بعد از غذا یک دسر بسیار خوبى است .
اسفناج
اسفناج علاوه بر آنکه یکى از سبزیجات سرشار از آهن است داراى مخمر مخصوصى نیز مى باشد که موجب تسهیل جذب آهن مى شود و وجود آن براى جذب این ماده معدنى در بدن لازم و ضرورى است . ما بایستى نسبت به اسفناج علاقه و اطمینان کامل داشته باشیم چه این سبزى به ما آهن ، املاح آهن (73) و مواد مفید دیگرى مى دهد از قبیل سود قلیائى کننده ، مواد آهکى (براى استخوانها و عضلات )، آرسنیک (مقوى )، مواد صمغى لعابى (براى مخاطها و مفاصل )، مواد ئیدروکربنه (نیروبخش ) و ید که همراه با آهن و ید را تسهیل مى نماید. ساپونین (74) ترشح معدى را تسهیل مى نماید و جذب بعضى مواد مانند املاح و کلسیم را در روده ها باعث مى شود.
این سبزى سرشار از ویتامین هاى آ، ب 2 و ث مى باشد. حاجت به گفتن نیست که ویتامین ث موجود در اسفناج در نتیجه پژمردگى یا ماندن در جاى گرم به تدریج کمتر شده ممکن است بکلى از بین برود. بنابراین بایستى همواره آنرا در جاى خنک نگاهدارند.
از آنجا که اسفناج داراى آهن و مخمر مخصوص جذب آهن مى باشد. بهترین داروى کمخونى به شمار مى رود که گویچه هاى خون را افزایش ‍ مى دهد. بدین جهت براى زنان باردار و مبتلایان به کمخونى بسیار مفید واقع مى گردد.
خواص تثبیت کنندگى مواد معدنى و املاح به بدن که اسفناج واجد آن است به سبب وجود کلروفیل تشدید مى گردد. اسفناج جزو سبزیجات پر کلرفیل است که موجب تقویت عضلات بخصوص عضلات قلب مى شود. بعلاوه یکى از مواد مقوى و مغذى بوده و خون را تجدید حیات مى بخشد. بدیهى است براى بهره گیرى از خواص گوناگون محتوى در این سبزى کم نظیر بهتر است آنرا به همان شکل اولیه اش مصرف نمائیم و بهترین طریقه آن باشد که خام خورده شود.
موقعى که مقدارى اسفناج را در قابلمه مملو از آب زیاد ریخته و مى جوشانند محصولى که به دست مى آید فاقد خواص مورد انتظار است زیرا مواد اصلى آن خراب شده و مقدار زیادى از آن در آب حل گردیده که آن آب را هم به دور مى ریزید و چیزى که باقى مى ماند و بدست شما مى رسد اسکلتى از اسفناج بیش نیست .
بطور کلى پختن اسفناج به هیچ وجه توصیه نمى شود حتى اگر آن را در فر بگذارند زیرا حرارت موجب خراب شدن و تغییر شکل یافتن مواد اصلى و عامله اسفناج مى گردد و نیز مواد زنده آن و بخصوص ویتامین هاى آن نیز از بین مى روند. بنابراین تنها شکل خام آن است که باید به مصرف برسد تا از تمامى مواد مفیده آن بتوان بهره گرفت . براى این منظور ابتدا از چند برگ اسفناج شروع کرده آن را در سالاد بریزند و پس از آنکه چندى به این کار ادامه دادید و به آن عادت کردید بر مقدار آن ببیفزائید و پس از اضافه کردن روغن زیتون و کمى نمک میل کنید.
اسفناج را مى توان همراه با قارچ در حالى که روغن زیتون به آن اضافه کرده باشید مصرف نمائید. این سبزى مفید را براى مصارف خارجى نیز مورد استعمال قرار دهند. ضماد خام آن جهت بر طرف کردن تورمهاى حاصله از گزش بعضى حشرات مانند زنبور بسیار نافع است . اسفناج پخته را مى توان در درمان بعضى جوشها به کار برد. بعلاوه به سبب مواد صمغى لعابدارى که داراست براى رفع یبوست بخصوص در مبتلایان به بواسیر نافع مى گردد و نیز براى محکم کردن لثه و جلوگیرى از بوى نامطبوع دهان مفید واقع مى شود.
زرشک
زرشک میوه یکى از گیاهانى است که به صورت درختچه در نواحى کوهستانى مى روید. در ایران بیشتر در نواحى خراسان از قبیل دامغان و سمنان و شیروان ، شاهرود و غیره به مقدار زیاد و تجارتى بدست مى آید زرشک ر امى توان میوه طول عمر نامید. گیاهانى که به وسیله آب زرشک آبیارى شده اند طول عمرشان بیش از آنهائى بوده است که با آب تنها آبیارى شده بوده اند. زرشک مقوى معده و افزایش دهنده اشتها بوده و به عنوان تب بر و تسهیل کننده ترشح صفرا شناخته شده است . زرشک داراى ویتامین ث مى باشد و از این نظر در ازدیاد مقاومت بدن در برابر بیماریها بویژه بیماریهاى عفونى و سرماخوردگى نقش مؤ ثر و مفیدى را ایفا مى نماید.
زرشک را به صورت پخته همراه با برنج به صورت زرشک پلو مصرف مى کنند. خیسانده آن را به شکل ((آب زرشک )) براى رفع عطش و به عنوان نوشابه خنک کننده مى نوشند که ضمنا داراى خواص صفرابرى بوده و کار کبد و کلیه را تسهیل نموده خون را تصفیه و ترشح ادرار را تحریک مى کند و در نتیجه دفع ادرار زیادتر مى شود.
ترخون
ترخون از سبزیهائى است که به لحاظ وجود اسانسهاى معطر در درجه اول قرار گرفته است . ترخون مجارى دستگاه گوارشى را ضد عفونى نموده و از تخمیرهائى که موجب گندیدگى مى شود جلوگیرى به عمل مى آورد. بعلاوه محرک عمل هضم بوده و گازهاى عفن را دفع مى کند. ترخون باعث قطع تب و تسهیل جریان خون قاعدگى مى شود بعلاوه در دردهاى عصبى و مفصلى و روماتیسم مسکن خوبى به شمار مى رود. (پنج گرم ترخون را خرد کرده در یک فنجان آب جوشان بریزند و بمدت ده دقیقه آنرا دم کنند. این دم کرده را بر حسب اقتضا مى توان بعد از غذا یا هر موقع که میل کرده باشند بنوشند.)
باقلا
در ایام پیشین براى باقلا اهمیت خاصى قائل بوده و ارزش زیادى بر آن . مى نهادند. اکنون نیز در بعضى از نواحى وضع همچنین است . علت آن بیشتر به سبب نیروئى است که به مصرف کننده داده و دستگاه ادرار و تناسلى را نیز تصفیه مى کند. به عبارت ساده تر و به زبان دیگر این ماده غذائى داروى معالج کلیه اختلالات دستگاه ادرارى است که مصرف آن تجویز و توصیه مى شود. باقلا را به عنوان مسکن سرفه و اسهال خونى و استفراغ و سنگهاى مجارى به کار مى برند.
از لحاظ غذائى ، باقلا یکى از مواد بسیار مغذى غیر قابل انکارى است که مواد ئیدروکربنه آن نسبت به بقولات مشابه کمتر و در عوض پروتئین بیشترى دارد که در ساختن و نگاهدارى بافتهاى بدن بسیار مفید بوده و وجودش ضرورى است .
باقلا را در اغلب غذاها و سوپها و آش و کوفته و بخصوص بصورت باقلا پلو و دمپختک باقلا به کار مى برند.
باقلا را همراه با پوست خارجى پخته و قسمتهاى نرم آنرا مصرف مى کنند که داراى املاح و مواد معدنى بسیارى است این ماده غذائى گیاهى داراى ویتامین هاى مختلف بخصوص ویتامین ب و ث مى باشد.
از گل باقلا، جوشانده و دم کرده اى تهیه مى کنند که براى تسکین دردهاى کلیوى در موارد قولنجهاى کلیه ، لمباگو یا دردهاى سیاتیک استفاده مى شود. براى این منظور پنج گرم گل باقلا را در یک فنجان آب جوشان دم کرده به مدت ده دقیقه مى گذارند تا بخوبى دم بکشد. اگر بخواهند از باقلا دم کرده تهیه کنند بیست تا سى گرم آن را در یک لیتر آب به مدت ده دقیقه جوشانده و در مواردى که آلبومین در ادرار دیده شود مصرف کنند.

انجیر
انجیر میوه اى است که خشک یا تازه آن بسیار مغذى مى باشد. انجیر تازه که به نظر مى آید داراى مقدارى آب است ، در واقع آب آن مایعى است سازنده که خون گیاهى محسوب مى شود و بسیار گرانبها بوده که پس از خشک شدن به مواد ازته و چربى و بخصوص قند تغییر حالت مى دهد. انجیر سرشار از ویتامین آ(که ویتامین تغذیه و نمو بافت به شمار مى رود ) و ویتامین ب (براى حفظ تادل اعصاب و تغذیه ) و ویتامین ث (براى حفظ ونگهدارى و همبستگى سلولها به یکدیگر) مى باشد. این میوه یک ملین بسیار خوبى است که بعلاوه نرم کننده سینه و خلط آور بوده و به کار روده ها کمک مى کند.
از انجیر خشک فراورده هاى مفید گوناگونى بدست مى آید. اگر یک انجیر خشک را پخته سپس به دو قسمت تقسیم کنیم و بر روى کورک یا دمل قرار دهیم بزودى آنرا رسانده و رفع احتقان خواهد نمود. مى توان انجیر را در آب یا شیر جوشاند. همچنین در اورام لثه و دمل ضماد آن موجب تسکین درد و رفع التهاب خواهد شد. شربت انجیر مسکن گلودرد و سرفه بوده ملین سبکى به شمار مى رود. براى تهیه شربت انجیر پنج تا ده عدد انجیر خشک را در مقدارى آب بجوشانند تا آنکه به حالت شربت در آید. سپس هر مقدار که میل داشتند بخورند. خیس کرده انجیر خشک نیز براى رفع یبوست بسیار مفید است . براى این منظور ده عدد انجیر خشک رابخوبى شسته در ظرف آبى بخیسانید و صبح ناشتا میل کنند و این کار را در حدود دو هفته همه روزه ادامه دهند.
خواص انجیر:
انجیرى که خوب رسیده و تازه باشد مغذى و زود هضم مى شود و چون زود تخمیر مى شود باید پس از چیدن از درخت مصرف کرد، یا در یخچال در درجه کمى از برودت نگهدارى کرد.
-
انجیر براى ورزشکاران غذایى مطلوب است .
-
براى کسانى که یبوست دارند ملین است .
-
انجیر ادرارآور است و کسانى که به خروج ادرار احتیاج دارند باید مصرف کنند.
انجیر سینه را نرم مى کند، جوشانده انجیر با کشمش دواى بزرگسالان و کسانى که از بستر بیمارى برخاسته و دوران نقاهت را مى گذرانند و همچنین پیران و ورزشکاران است

زنان حامله باید انجیر مصرف نمایند.
جوشانده چهل تا دویست گرم انجیر در یک لیتر آب براى برونشیت مزمن ، زکام ، گرفتگى صدا مفید است . مربا و کمپوت انجیر هم براى اشخاصى که مبتلا به یبوست هستند موثر است .
کسانى که مى خواهند از انجیر براى دفع یبوست استفاده کنند باید سه یا چهار انجیر تازه را که چهار قطعه کرده اند در نیم لیتر شیر بجوشانند تا پخته شود و آن را با دوازده عدد کشمش صبح ناشتا بخورند. یا به طریقه دیگرى عمل کنند به این ترتیب که شب 6 عدد انجیر خشک را در یک لیوان آب بخیسانند و صبح ناشتا آن را بخورند. جوشاندن برگ انجیر به مقدار بیست و پنج تا سى گرم در یک لیتر آب براى معالجه سرفه و اختلالات جریان خون مفید و موثر است .
خانمهایى که مبتلا به بى نظمى عادت ماهانه شده اند اگر جوشانده برگ انجیر را چند روز قبل از عادت ماهانه مصرف نمایند جریان آن را منظم و مرتب خواهد کرد. شیر سفیدى که از دم برگها و یا خود میوه ها خارج مى شود بهترین درمان میخچه و زگیل است که باید آن را صبح و شب روى میخچه پا گذاشت تا آن را زایل کند.
برگهاى درخت انجیر کاملا ظروف آشپزخانه را پاک مى کند. خانمهایى که مى خواهند ظروف آشپزخانه خود را کاملا پاک و صیقلى کنند مى توانند از برگ انجیر استفاده نمایند.


توت فرنگى
در نتیجه آزمایشهائى که بر روى توت فرنگى در آزمایشگاه به عمل آمده ثابت شده است که این میوه ذیقیمت داراى املاح گرانبهاى گوناگونى بوده و بعلاوه داراى ماده اى است که واکنش اسید سالیسیلیک را دارا مى باشد. از طرف دیگر مى دانیم که بیمارى روماتیسم بوسیله املاح سالیسیلیک که بطور صنعتى و ترکیبى در کارخانجات داروسازى تهیه و ساخته مى شود تحت کنترل قرار گرفته و درمان مى شود. حال جاى بسى خوشوقتى است که این ماده مؤ ثر و معالج روماتیسم بطور طبیعى در توت فرنگى قرار دارد که فاقد زیانهاى بیشمار این دارو بوده و خطرى براى کبد و دستگاه عروق خونى و خون ندارد. در صورتیکه وجود این ماده مؤ ثر در گیاهان و سبزیجات به صورت زنده داراى اثر بیشترى بوده و اطمینان داشته باشند درمان بیمارى خود را با استفاده از آن بدست خواهند آورد و از این گرفتارى نجات مى یابند. از طرف دیگر مسلم شده است که توت فرنگى اسید اوریک ادرار را کاهش مى دهد زیرا یک میوه قلیائى کننده خون است و بدین مناسبت مصونیت طبیعى را افزایش داده و مکانیسم دفاع خود بخود بدن را فزونى مى بخشد.
توت فرنگى به سبب سرشار بودن از مواد معدنى مختلف در درمان بعضى از بیماریهاى گوناگون بخصوص سل بکار مى رود. همچنین است در مورد بیماریهاى حاصله از کمبود املاح این میوه گرانبها داراى آهن ، املاح کلسیم ، فسفر، سیلیس ، عناصر ضد سرطان ، ید(وجودش براى ساختن تیروکسین غده تیروئید لازم است ) برم (که همراه ید براى بافتها وجودش ضرورى است ) مى باشد.
قندى که در توت فرنگى موجود است لولوز(75) خالص است که بخصوص براى مبتلایان به دیابت توصیه مى شود. علاوه بر آن توت فرنگى بر روى کار کبد، دستگاه غده هاى بدن و سلسله اعصاب اثر بسیار مفید دارد. شیره توت فرنگى از نمک و میکروبهاى مختلف وارد به بدن جلوگیرى مى کند و بخصوص مانع از رشد میکروب تب حصبه مى شود.
براى آنکه از اثرات و خواص مفیده و بهداشتى توت فرنگى بطور مؤ ثر و کامل برخوردار شوند بایستى در فصل توت فرنگى همه روزه مرتبا از این میوه مصرف کنند. بهتر آن است که صبح ناشتا خورده شود تا اثر آن بیشتر باشد. مى توان روزى نیم کیلو گرم توت فرنگى مصرف نمود. همچنین ممکن است غذاى یک روز در هفته را به توت فرنگى تنها اختصاص دهند بدین معنى که در آنروز بجز توت فرنگى چیز دیگرى نخورند و صبحانه وناهار و عصرانه و شام را فقط با توت فرنگى برگذار کنند. نبایستى به توت فرنگى چیز دیگر از قبیل شکر، خامه و غیره اضافه کنند بلکه فقط آن را با آب تمیز جارى بشویند.
از برگ توت فرنگى مى توان براى معالجه اسهال ، تورم کبد، تورم کلیه ها و مثانه بصورت دم کرده استفاده نمود. جوشانده ریشه توت فرنگى (بمدت پنج دقیقه بجوشانند) در درمان ورم مثانه و ورم مجارى ادرار بسیار مفید واقع مى شود.
تمشک
تمشک داراى مقدارى قند است بطورى که به مصرف ایجاد نیرو در بدن مى رسد. این قند به آسانى قابل جذب است و مبتلایان به دیابت نیز مى توانند از آن بهره گیرند. به سبب ویتامین ث قابل توجهى که در این میوه وجود دارد شخص را از ابتلا به اسکوربوت محفوظ داشته و بعلاوه در ساختمان سلولى و حفظ تعادل تغذیه اى کمک قابل ملاحظه اى مى کند و نیز به مناسبت دارا بودن اسید سالیسیلیک طبیعى دوران و گردش خون را تسهیل نموده به تعریق کمک کرده و بدین ترتیب دفع سموم خونى را از راه پوست افزایش مى دهد. از طرف دیگر مقدار ادرار را زیاد نموده و دفع فضولات را افزایش مى دهد بدین جهت تمشک یکى از میوه هاى بسیار مفید و مناسب براى مبتلایان به روماتیسم ، نقرس و مسمومین محسوب مى شود.
دانه هائى که در گوشت میوه تمشک دیده مى شود در درمان یبوست نقش ‍ مؤ ثرى ایفا مى کند. شهد تمشک و در صورت امکان همراه با شهد ترشک از داروهاى مفید بر ضد بتهاى عفونى ، صفراوى ، اختلالات معدى - روده اى و عفونتهاى تورمى مجارى ادرار به شمار مى رود. مى توان به راحتى روزى چند لیوان تمشک مصرف کنیم و در صورتیکه با تب همراه باشد به مقدار مساوى با آب رقیق کنند.
از دم کرده برگ تمشک مى توان یک معجون کمک کننده هضم تهیه نمود بدین ترتیب که یک قاشق غذاخورى از آن را در یک فنجان آب جوشان ریخته به مدت ده دقیقه دم کنند و روزى سه مرتبه هر بار یک فنجان تهیه و میل نمایند. همچنین از جوشانده آن مى توان براى درمان گلودرد و تورم دهان و نظایر آنها بصورت غرغره استفاده نمود. براى این کار یک قاشق غذاخورى برگ تمشک را در یک لیتر آب بجوشانند و گرم گرم غرغره و مضمضه نمایند.
سرو کوهى ، عرعر
این گیاه یکى از ضد عفونى هاى بسیار قوى مجارى ادرارى و لوله گوارشى است که در موارد ترشحات مثانه ، سوزاک ، سنگ مجارى ادرارى و تخمیرهاى روده اى به کار رفته و بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى شود. همچنین مى توان از این گیاه مفید در درمان روماتیسم استفاده نمود و در موارد لزوم به عنوان معرق و مدر نیز به کار برد. علاوه بر آن در رفع اشکالات قاعدگى زنانه نیز بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى شود.
دانه هاى میوه عرعر را(5 گرم براى هر فنجان ) جوشانده و روزى سه فنجان مصرف مى کنند. براى ضد عفونى کردن اماکن کثیف مى توان دانه هاى عرعر را به ملایمت حرارت داده و مانند اسفند از آن استفاده نمود.
انار
انار میوه اى است مقوى قلب که در مناطق گرمسیرى بر ضد اسهال خونى ، تنگى نفس و کرم امعاء به کار برده مى شود. پوست انار بخصوص به سبب سرشار بودن از مازو داراى خاصیت قبض کنندگى بوده و بعلاوه دافع کرم مى باشد.
انگور فرنگى (76)
انگور فرنگى (خوشه اى یا دانه درشت ) میوه بسیار مفیدى است که حاوى مقدار معتدلى قند، ازت ، پتاسیم ، اسید سیتریک و اسید تارتریک مى باشد. انگور فرنگى یک ماده غذائى قلیائى کننده ، مدر و ملین بوده که در تب هاى عفونى مورد استعمال زیاد دارد. همچنین در ورم مفاصل ، نقرس ، روماتیسم ، التهابهاى دستگاه گوارشى و ادرارى نقش معالج را ایفا مى کند. در مواقع لزوم مى توان آب آنرا بگیرند و مصرف کنند.
انگور فرنگى در ساختن استخوانها و حفاظت دندانها بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى شود و به سبب دارا بودن ویتامین ث واجد خاصیت ضد اسکوربوت مى باشد. بعلاوه اشتها را تحریک نموده حرکات دودى و روده ها را سرعت بخشیده و رفع یبوست مى کند از طرف دیگر ترشح ادرار را فزونى مى دهد. انگور فرنگى داراى کلسیم ، فسفر و برم نیز مى باشد و بدین سبب موجب تسکین اعصاب مى گردد.
انگور فرنگى دانه درشت را بیشتر در درمان التهابهاى کبدى و یبوست توصیه مى کنند در حالیکه انگور فرنگى خوشه اى را به سبب دارا بودن اسید مالیک و اسید سیتریک براى درمان روماتیسم و بویژه ورم مفاصل و نقرس به منظور دفع اوراتها و اسید اوریک تجویز مى نمایند.
در مورد کسالتهاى شدید مهم ، آب انگور را گرفته و روزانه بین 100 تا 500 گرم در سه نوبت قسمتى را صبح ناشتا و بقیه را ابتداى ناهار و شام میل مى کنند.
لوبیا سبز
لوبیا سبز به سبب سرشار بودن از املاح معدنى یک ماده غذائى مقوى و در عین حال مدر به شمار مى آید. در موارد کسالتهاى شدید کلیوى (سنگ ، احتباس ادرار، وجود آلبومین در ادرار) مى توان عصاره لوبیا سبز خام را گرفته روزى نصف لیوان بنوشند. براى آنکه کاملا از خواص آن بهره گرفته شود لازم است مدت زیادى همه روزه لوبیا سبز را جزو غذاى خود قرار دهند. در مورد بیماریهائى مانند نقرس ، روماتیسم ، و سنگهاى مجارى ادرار و وجود آلبومین در ادرار بهتر آن است که لوبیا سبز را همه روزه جزو غذاى خود قرار دهند. بهترین طریقه آن است که این سبزى را بصورت سوپ یا آش لااقل به مدت یکماه مصرف کنند و مقدار کمى از این ماده غذائى را به شکل خام در سالاد بریزند.
اغلب مواد اصلى لوبیا سبز ناشناخته مانده است لیکن باید دانست که یک سبزى مقوى و نیرو بخش فوق العاده اى است و علت آن سرشار بودن از مواد ئیدروکربنه و کلرفیل مى باشد. وجود ویتامین آ تبادل بعضى مراحل تغذیه اى را تسهیل نموده و ویتامین ث این انفعالات را تکمیل مى کند. لوبیا سبز که طبق اصول بهداشتى پخته شود قدرت تغذیه اى آن بیشتر مى گردد. بر حسب عقیده دکتر لکرک به سبب وجود اینوزیت (77)، در تشکیل و ساختمان بعضى اعضاء مهره داران بخصوص در ساختمان قلب و کلیه ها دخالت محسوس دارد و بدین سبب در رفع اختلالات و نارسائى هاى این دو عضو نقش مهمى را ایفا مى کند.
دانه هاى لوبیا سبز
بعضى اشخاص که دانه هاى لوبیا را نمى توانند بخوبى هضم کنند چنین تصور مى نمایند که پوره و صاف کردن آن بهتر قابل هضم مى گردد. در صورتیکه این فکر اشتباهى است زیرا در پوست و غلاف لوبیا آنزیمها و مخمرهائى موجود است که هضم لوبیا را ممکن مى سازد و از طرف دیگر وجود غلاف لقمه هاى غذائى را بهتر تقسیم مى نماید زیرا پوره بصورت توده اى در معده بر روى هم قرار گرفته و تخمیرهاى مضر و نامساعدى را سبب مى شود. باید دانست که لوبیاى خشک در صورتیکه زیاد کهنه باشد به سبب جمع شدن مواد غیر قابل جذب و تولید بعضى مواد سمى که بتدریج در آن جمع مى گردد هضم آن بسیار مشکل مى شود. بنابراین بهتر است دانه لوبیا را بصورت تازه یعنى در همان سال اول که محصول آن بدست مى آید مصرف کنند. براى آنکه هضم آن آسان گردد لازم است هرچه ممکن است آن را همراه با لوبیا سبز مصرف کنند و در صورت امکان مقدارى ترخون ، ریحان ، پونه کوهى ، پونه صحرائى به آن بیفزایند و بعلاوه کمى گوجه فرنگى که حالت اسیدى داشته و مانع از تخمیر مى گردد در آخر کار به آن اضافه کنند.
با رعایت احتیاطاتى که در بالا ذکر شد هیچگونه مانعى در راه استفاده از این ماده مغذى و نیروبخش وجود نخواهد داشت . بیش از این درباره سرشار بودن لوبیا از مواد ازته داد سخن نمى دهیم و خود بهتر از این موضوع آگاهید. بخصوص لوبیاى خشک تازه که مواد مغذى و سازنده آن بیشتر و متراکم تر است . املاح معدنى و پروتئینى که در این ماده غذائى موجود است توجه همگان را بخود جلب مى کند.
فسفر(غذاى اعصاب )، پتاسیم (پاک کننده مواد چربى و حاضر کردن آنها براى جذب یا دفع )، آهن (عنصر مهم ترکیب کننده خون ) و سرشار بودن از ویتامین ب و ث موجب مى گردد که در حفظ تعادل اعمال تغذیه اى نقش مؤ ثرى را ایفا کند.
در موارد بیماریهاى دیابت و وجود آلبومین در ادرار از جوشانده پوست لوبیا استفاده مى شود. براى این کار یک مشت از پوست لوبیا را در یک لیتر آب ریخته مدت دو دقیقه بخوشانند و بگذارند تمامى شب خیس بخورد و سپس به هر قسم که میل دارند روز بعد آنرا بنوشند. اگر لوبیا را خرد کرده و بصورت پوره در آورند مى توانند به عنوان ضماد بر روى مواضع سوختگى ، باد سرخ و بعضى التهابات پوستى دیگر بگذارند.
عناب
عناب تازه بسیار مغذى است و خشک آن داراى خواص معین و مسلمى است بدین صورت که مسکن عمومى ، نرم کننده ، مدر، مسکن سرفه و راحت کننده تنفس است . همچنین از این میوه مفید و مؤ ثر در سرماخوردگى ، برونشیت ، تحریکات روده اى و مثانه اى استفاده مى شود.
در موارد گلودرد، التهابات ریوى 30 تا 60 گرم عناب را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت جوشانده و هر طور میل دارند بتدریج آنرا مصرف کنند. این جوشانده را مى توان در موارد اختلالات مجارى ادرار نیز به کار برد.
خرمالو
خرمالو قبل از آنکه بخوبى رسیده باشد قابض است و چون بخوبى برسد حالت تلیین دارد. بعلاوه یکى از میوه هاى بسیار مقوى و نیرو بخش است این میوه یگانه میوه اى است که داراى 30 درصد مواد ئیدروکربنه بوده و از این لحاظ بر تمامى میوه ها برترى دارد.
خرمالو داراى پتاسیم ، کلسیم ، فسفر، آهن ، منیزیم و ویتامین ث مى باشد.
کیوى (78)
منبع اصلى و اولیه کیوى از چین است . این میوه داراى طعم بسیار مطبوعى است .
امروزه این میوه را در ایران نیز کشت نموده و با آب و هواى بعضى مناطق کشور ما خو گرفته است . کیوى منبع ویتامین ث بوده و سرشار از پتاسیم ، فسفر، کلسیم ، منیزیم و آهن مى باشد. علاوه بر آن به سبب خاصیت مدر بودن از یکطرف و مغذى و مقوى بدن از طرف دیگر مى توان آن را به مقدار کافى مصرف نمود بدون آنکه بر وزن شخص افزوده شود و نیز در مواردى که کمبود وزن وجود داشته باشد براى رفع نقصان وزن بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد.
کاهو
همانطور که مى دانیم کلیه گیاهان خوراکى از لحاظ سرشار بودن از مواد عامله مفید داراى ارزش بسیارى مى باشند. کاهو علاوه بر آن از ویتامین هاى آ، ب ، ث ، د و اى نیز برخوردار است .
گرچه قسمت اعظم این سبزى از سلولز تشکیل شده لیکن امروزه ثابت شده است که قسمتى از آن در روده ها جذب شده و قسمت دیگر آن به دفع مواد زائد و فضولات کمک مى کند و بدین ترتیب از یبوست جلوگیرى نموده و مانع از تخمیرهاى مضرى است که در نتیجه توقف موتد زائد در روده ها دست مى دهد مى شود. بدین سبب است که از زمانهاى کهن کاهو را به نامهاى ((گیاه فلاسفه )) نامیده اند.
در اینجا لازم است یاد آور شویم که در برگ کاهو مواد آهکى ، اسید فسفریک ، پتاسیم ، کلر، کربنات دو سود، کربنات دو کلسیم ، مواد فسفاته ، سولفاته ، املاح کلرور، استرول ها، کاروتن ، کوبالت ، آرسنیک ، ید، مس ، منگنز، روى ، آهن و منیزیم را بدست آورده اند.
علاوه بر آن لاکتوکاریوم که ماده اى شبیه به تریاک است در کاهو یافت مى شود که فاقد مضار وعوارض تریاک (مسمومیت ، متوقف کردن کار مراکز عصبى ، یبوست ) مى باشد. وجود همین لاکتوکاریوم است که افراد براى رفع بیخوابى مقدار زیادى کاهو مصرف مى نمایند علاوه بر آن در مواقع اسپاسم هاى روده و سایر احشاء درونى بطن ، بى اختیارى ادرار، دردهاى شدید عصبى ، تپش قلب ، سرفه هاى عصبى ، دفع بى اختیار منى سیاه سرفه ، تحریکات عصبى یا جنسى از کاهو استفاده مى شود. خواص ‍ تسکینى و افزون کننده ترشح و دفع ادرار سبب شده است که از کاهو هم در موارد بى اختیارى ادرار و هم در مواقع احتباس ادرار استفاده مى شود.
کاهو را براى تهیه سالاد به کار مى برند بدین طریق مقدار کافى از این سبزى مفید را همراه با روغن زیتون ، آبلیمو، کمى نمک دریایى ، ترخون ، جعفرى فرنگى مخلوط کرده مصرف مى نمایند. کاهو را مى توانند در سوپ بریزند یا آنکه به طور مجزا پخته و مصرف کنند. لیکن در صورتیکه به عنوان داروى معالج لازم مى شود بهتر آن است که به صورت خام خورده شود. در این گونه موارد بهترین طرز مصرف آن به صورت سالاد است .
کاهو را مى توان به شکل جوشانده مصرف نمود بدین طریق که در حدود 60 گرم آن را براى هر لیتر آب به کار برند و با حرارت ملایم به مدت یک ساعت بپزند سپس به تدریج آن را بنوشند. مایه بدست آمده خواب آور و ملین ملایمى است که کار کبد را نیز سبک کرده دفع صفرا را تحریک مى نماید. بدین جهت در بیمارى یرقان به کار برده مى شود.
از این جوشانده مى توان در موارد جوشهاى جوانى (آکنه ) استفاده نمود. هر گاه برگ هاى کاهو را با کمى روغن زیتون بجوشانند ضمادى بدست مى آید که در مواقع کورک ، دمل و سوختگى بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى شود بدین ترتیب که برگها را روى موضع گذارده با تنزیب بپوشانند و روى آن را نوار بندى کنند.
در موارد درد چشم نیز مى توان جوشانده تخم کاهو استفاده نمود بدین طریق که یک قاشق مربا خورى تخم کاهو را در یک فنجان آب به مدت چند دقیقه بجوشانند. از این جوشانده مى توان به عنوان ضد چرک در ذات الجنب و تنگى نفس استفاده نمود.
به طورى که ملاحظه مى کنیم تمام قسمت هاى کاهو از برگ گرفته تا تخم آن قابل استفاده و مفید است بنابراین در صورتیکه کاهویى تخم کرده باشد و طعم آن کمى تغییر حاصل نموده باشد خواص آن تغییرى نکرده و بلکه بیشتر شده است و بدین ترتیب جبران تغییر مزه آن شده است .
عدس
عدس یک ماده غذائى بسیار مغذى است که بیشتر در فصل سرما مورد استعمال دارد. عدس از سایر بقولات قابل هضم تر است . نشاسته اى که در عدس وجود دارد کاملتر و سریعتر تحت تاثیر آنزیمهاى بزاق و لوزالمعده قرار مى گیرد.
سرشار بودن عدس از آهن و تاثیر نیکوى آن بر روى ازدیاد شیر مادر ضرب المثل است . وجود سدیم و پتاسیم در این دانه مغذى موجب مى شود که مواد چربى را در بدن به آسانى قابل حل نماید و بعبارت علمى تر مانند صابون عمل کند و بدین صورت جذب مواد را تسهیل نموده و از طرف دیگر سلولها را از چربى اضافى تخلیه نماید. این خاصیت به ویژه در زمستان داراى ارزش زیادترى مى باشد زیرا در این فصل معمولا مواد چربى بیشترى مورد استفاده قرار گیرد.
منگنر و ویتامین ث موجود در عدس پخش و توزیع کلیه عناصر مغذى ، از جمله ویتامین ب راتامین نموده در نتیجه موجب حفظ تعادل عصبى گردیده تغذیه عمومى بدن را کامل مى کند.
از آنجا که در عدس نیز مانند سایر حبوبات و میوه هاى خشک ، عناصر مغذى بسیار متراکم و انبوه مى باشد، جاى آن دارد که این ماده غذائى را بطور متعادل مصرف کنیم . بعلاوه در موقع طبخ و تهیه غذاهاى عدس دار از مواد معطره اى که از تخمیرهاى زیان بخش جلوگیرى نماید استفاده نمائیم . مثلا سیر، پیاز، جعفرى ، پونه و نظائر آن را در غذا بریزیم .
از پوره عدس (عدس پخته در آب ) مى توان به عنوان ضماد استفاده نموده بر روى دمل ، کورک ، زخمهاى چرکى یا متورم بگذارند.
شیرینک (79)
شیرینک یک نوع سبزى سالاد سرشار از کلروفیل مى باشد که بدین سبب بسیار مغذى و مقوى بوده جزو مواد غذائى حیات بخش به شمار مى رود. به هر صورت شیرینک گیاهى است که بطور یکنواخت سبز بوده و کسى در صدد سفید کردن آن به طرق مصنوعى بر نمى آید. از طرف دیگر این سبزى سرشار از مواد لعابدار مى باشد بنابراین بر روى مخاط مجراهاى تنفسى و روده اى اثر نیکوئى مى بخشد بعلاوه مفاصل را نرم و روغنکارى مى کند.
مصرف این گیاه را بویژه در درمان تبهاى حصبه و نیز بیماریهاى ناشى از کلى باسیل توصیه مى کنند. همچنین باید براى خاصیت درمان کنندگى کمخونى شیرینک ارزش زیادى قائل شویم این گیاه ذیقیمت در درمان قولنجهاى کلیوى و اورام روده نقش بسیار مؤ ثرى را ایفا نموده موجب بهبود حال بیمار مى گردد.
ذرت
در حالى که وجود جودوسر یا جو صحرائى غذاى اصلى و قوت غالب اهالى نواحى سردسیر را تشکیل مى دهد ذرت نیز در تغذیه ساکنین مناطق معتدله جنوبى (آسیاى صغیر، آفریقاى شمالى ، بعضى کشورهاى قاره آمریکا) نقش بسزائى دارد. ذرت حاوى مقدار زیادى مواد ازته ، چربى ، قندى و بخصوص مقادیر متنابهى مواد ئیدروکربنه مى باشد. بنابراین در عین حال یک ماده غذائى مغذى ، سازنده ، مقوى و نیرو بخش ‍ به شمار مى رود. ذرت متعادل کننده کار غده تیروئید است و تبادلات گازى و اکسیداسیون را کند مى سازد.
ذزتى که در نواحى ذکر شده در بالا مى رویانند با ذرتى که در فرانسه کشت و درو مى شود کاملا متفاوت است . ذرت فرانسوى شیرین تر بوده و دانه هاى آن بسى درشت تر است . بعضى اوقات در اروپا از آرد ذرت استفاده مى کنند مثلا در ایتالیا ذرت را به عنوان غذا بر روى آتش کباب کنند یک غذاى بسیار لذیذ و مطبوعى از آب در مى آید. در آفریقاى شمالى از این نوع بلال زیاد مصرف مى شود.
در صورتیکه بخواهند از آرد ذرت استفاده نمایند بایستى مطمئن باشند که تازه بوده باشد زیرا آرد ذرت به سرعت خراب شده و در نتیجه موجب بیمارى پلاکر مى گردد.
براى تهیه جوشانده و مطبوخ دانه هاى ذرت آنرا به مدت یکساعت در آب مى جوشانند(پنجاه گرم براى هر لیتر آب ). غذائى که بدست مى آید بسیار مغذى و مقوى خواهد بود. پودر آرد ذرت را مى توان بر روى پوست تحریک شده بپاشند.
نوشیدن جوشانده کاکل ذرت به مقدار 20 گرم در هر لیتر آب در موارد ورم حاد کلیه ، وجود آلبومین در ادرار، سنگ مجارى ادرارى ، ورم مثانه حاد یا مزمن ، نقرس ، بیماریهاى قلبى و کلیه التهابات و عفونتهاى نزله اى مثانه توصیه و تجویز مى گردد. خاصیت مدر بودن کاکل ذرت موضوعى است که از ازمنه قدیم همگان بر آن اتفاق نظر داشته اند و هنوز هم در طب جدید از آن استفاده مى شود.
نارنگى
ترکیبات نارنگى با پرتقال شباهت زیادى دارد لیکن از لحاظ املاح معدنى مقدار آن کمتر است . بالعکس از لحاظ برم (که یک مسکن بسیار قوى سلسله اعصاب محسوب مى شود) بسیار غنى است بدین جهت نارنگى را مى توان جزء میوه جات خواب آور به شمار آورد. بنابراین بهتر آن است که از این میوه به هنگام شب و بخصوص به عنوان دسر بعد از شام استفاده نمود.
انبه
انبه یکى از میوه جات بسیار معطر و مشهى بوده که حاوى املاح و مواد معدنى زیادى از قبیل پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر، آهن و ویتامین هاى آ و ث مى باشد.
پنیرک
پنیرک یک ماده نرم کننده اى به شمار مى رود بدین جهت در نزد کسانى که داراى معده حساس و آسیب پذیر مى باشند و یا آنهائى که روده متورمى دارند براى تسهیل و تسکین کار دستگاه گوارشى مورد استفاده قرار مى گیرد. از طرف دیگر به سبب سرشار بودن از مواد لعابدار در رفع یبوست و نرم کردن ترشحات ریوى بسیار مؤ ثر و مفید واقع مى گردد.
در واقع زکام یا یبوست خفیف از دم کرده یا جوشانده پنیرک به مقدار 15 تا20 گرم براى هر لیتر آب استفاده مى شود.
خربزه ، طالبى
وجود مقادیر زیاد قند در این نوع میوه بخوبى قدرت و خاصیت تقویت کنندگى شان را بر روى سل ریوى و کمخونى هاى گوناگون مدلل مى سازد و به سبب سرشار بودن از ویتامین آ یکى از احیا کنندگان سلولى و در نتیجه از عوامل تجدبد جوانى به شمار مى رود.
کلیه مواد میوه جات این خانواده داراى خواص ملین و مدر مى باشند بدین سبب در مورد مبتلایان به نقرس ، روماتیسم ، بواسیر و نیز کسانى که دچار یبوست و یا احتباس ادرار یا سنگ مجارى ادرار مى باشند توصیه و تجویز شده و همه روزه مورد استفاده تعداد کثیرى از بیماران قرار مى گیرد.
از گوشت خربزه به صورت یک ماده ضد تورمى و به شکل ضماد در موارد سوختگیهاى جزئى و یا تورم پوست بدن به کار گرفته مى شود.
نعناع
بر حسب عقیده دکتر برتوله عضلات صاف دستگاه معده و روده تحت تاثیر مواد معطره موجود در نعناع تحریک شده و ترشح دستگاه گوارش ‍ را تنظیم مى نماید و بدین صورت بهترین معالج نفخ و سوء هاضمه و عوارض ناشى از بلع هوا به شمار مى رود. عملى ترین طریقه استفاده نعناع تهیه دم کرده آن است لیکن نبایستى فراموش کرد که در اغلب خوراکها نیز مى توان از این سبزى مفید و مقوى معده و روده بهره گرفت تا موجب ازدیاد ترشح شیره معدى گردد.
علاوه بر این نعناع یکى از محرکین دستگاه عصبى است و در نتیجه باعث قطع سرفه و تهوعهاى تشنجى دردناک و غیر ارادى مى گردد و گذشته از آن از بروز سرگیجه هاى مربوط به دستگاه هاضمه جلوگیرى نموده و نیز تپش هاى عصبى قلب ، تخمیرهاى روده اى و نزله هاى ریوى را درمان نموده از بین مى برد.
ارزن
ارزن بر چند قسم است و از لحاظ تجارتى به نامهاى ارزن معمولى ، ارزن کروى ، و دراز شناخته شده اند. ارزنى که اهالى آفریقا از آن تغذیه مى کنند به ((ارزن شمعى )) موسوم گردیده است . لیکن تمامى ارزنها از لحاظ خواص یکسانند. چنین معروف شده است که ارزن از سقط جنین جلوگیرى به عمل آورده و در زنان باردار استفاده از آن موجب مصونیت از بیماریهاى عفونى مى گردد و به عبارت دیگر ارزن در زنان باردار از ابتلاء به بیمارى عفونى جلوگیرى مى نماید.
ارزن یکى از غلاتى است که از لحاظ ویتامین آ بسیار سرشار است هرگاه ارزن را با گندم مقایسه کنیم مى بینیم که از لحاظ مواد نشاسته اى مقدار کمترى دارد در صورتیکه مواد چربى و ازته آن بیشتر است . با مقایسه با ذرت نشان مى دهد که بین این دو غله شباهت بیشترى وجود دارد و از هر حیث تقریبا یکسان هستند این دو غله غذاى اصلى ساکنین مناطق گرمسیرى مى باشد.
از ارزن نیز مانند گندم یا ذرت آرد تهیه کرده براى پختن نان ، نان شیرینى و غیره مورد استفاده قرار مى گیرد.
توت
توت سرشار از مواد پکتینى ، چربى ، املاح ، صمغ و قند است . توت میوه اى است بسیار مغذى که حاوى ویتامین ث و آمى باشد. هرگاه از توت نرسیده عصاره بگیرند حاوى مقدارى اسید سیتریک خواهد بود که براى درمان گلودرد به صورت غرغره بسیار مفید خواهد بود لذا در موترد آنژین ، گلودرد، آفت ، برفک و نظائر آن مى توان از این عصاره استفاده نمود. وجود مقدار ویتامین ث موجب مى گردد که شخص را از ابتلاء به اسکوربوت مصون مى دارد.
دکتر لکرک برگ توت را در درمان مبتلایان به دیابت به کار مى برد. برگ توت خوراک اختصاصى کرم ابریشم به شمار مى آید.
شاتوت
شاتوت میوه اى مانند تمشک است که بسیار خنک بوده و تا اندازه اى ملین و تصفیه کننده خون و در عین حال بسیار مغذى است . شاتوت داراى مقدار زیادى ویتامین آ مى باشد(ویتامین جوانى ) و نیز حاوى مقدار کافى ویتامین ث (ضد اسکوربوت ) است . هرگاه شاتوت را با مقدار مساوى شکر بجوشانیم شربتى بدست مى آید که در درمان گلودرد و بیماریهاى ریوى بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد و به سبب خاصیت قابض بودن آن مى توان در موارد خونریزیهاى جزئى پوستى به صورت استعمال خارجى از آن استفاده نمود. براى این منظور عصاره شاتوت را روى موضع بفشارند و مستقیما روى قسمت مجروح بگذارند تا مدتى باقى بماند.
از آنجا که برگ شاتوت نیز خواص قابضى دارد لذا جوشانده برگ آن (به مقدار 40 گرم در یک لیتر آب ) محلولى بدست مى دهد که مى توان در موارد گلودرد و خلط خونى یا ادرار خونى بتدریج نوشید. همچنین در مواقع سوء هضم ، کم خونى و هر نوع ضعف عمومى ، احتباس ادرار و سنگهاى مجارى ادرار نوشیدن آن نتایج مطلوبى بدست مى دهد.
مورد صحرائى (80)
خواص قبض کنندگى مورد صحرائى سبب شده است که در درمان اسهال خونى و ازدیاد ترشح قاعدگى از آن استقاده شود. همچنین در موارد اسهال معمولى یا اسهالهاى سلى در حالیکه داروهاى دیگر از درمان آن عاجز مانده ، نتایج بسیار مطلوبى بدست مى دهد. در ورم روده شیر خواران که همراه با اسهال باشد و بطور کلى در نزد کلیه کودکانى که دچار این عارضه بوده باشند اثر معجزه آسائى دارد.
همچنین در کلیه عفونتهاى روده اى (گریپ روده اى ، تب تیفوئید، اسهال خونى حتى آمیبى ) و غیره بسیار مؤ ثر و مفید است .
آزمایشهاى انجام شده در آزمایشگاهها ثابت کرده است که جوشانده میوه هاى مورد صحرائى کشت میکروب تیفوئید را سترون مى کند همچنین است درباره باسیلهاى گرتنرر(81)(ورم روده اى ) و کلى باسیل که در ظرف 24 ساعت کست میکروبهاى نامبرده را نیز بکلى عقیم و سترون مى نماید.
از آنجا که این گیاه حاوى اسید کینیک مى باشد لذا در موارد احتباس ازت در خون در نزد کسانى که دچار ازدیاد اوره خون شده اند توصیه و تجویز مى شود که بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد و کمک شایانى به بیمار مى کند و او را از یک مسمومیت خطرناک نجات مى بخشد.
چنانکه قبلا گفته شد جوشانده این میوه باعث پائین آوردن سطح اوره خون مى گردد. نکته قابل توجه آنکه از آنجا که این دارو به هیچ وجه محرک نبوده و فاقد هرگونه سمیتى است لذا مى توان آنرا به مدت طولانى بدون هیچ دغدغه خاطرى مصرف نمود و از آن استفاده برد. میوه مورد صحرائى در درمان گلودرد بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد.
براى درمان بیماریهاى خارجى مانند عوارض پوستى از قبیل اکزما و زخمهاى گ وناگون حتى زخمهاى قانقاریائى ، عصاره میوه تازه مورد صحرائى یا جوشانده بسیار غلیظ میوه خشک آن را به صورت ضماد بر روى موضع نهاده و نواربندى مى کنند.
میوه هاى مورد صحرائى بسیار لذیذ و خوشمزه بوده و مى توان آنرا به شکل طبیعى مصرف نمود. براى آنکه استفاده درمانى از آن به عمل آید بهتر است در حال ناشتا خورده شود. بهترین طریقه آن است که مدت سه الى چهار روز چیزى بجز این میوه خورده نشود و غذاى شخص منحصر به آن باشد.
از این میوه مى توان ژله یا مربا تهیه نمود لیکن به عقیده ما بهترین راه آن است که میوه را خشک کرده در موقع لزوم از جوشانده آن استفاده نماید. براى این کار ده گرم مورد خشک شده را در یکصد گرم آب ریخته بر روى آتش ملایم بگذارند و بمدت ده الى پانزده دقیقه بجوشانند سپس آنرا صاف کرده مصرف کنند.
در موارد اسهالهاى طولانى یا اسهال خونى هر دو یا سه ساعت یک فنجان از جوشانده آن را بنوشند. یا آنکه روزى سه الى چهار فنجان بتدریج میل کنند.

در موارد اسهالهاى طولانى یا اسهال خونى هر دو یا سه ساعت یک فنجان از جوشانده آن را بنوشند. یا آنکه روزى سه الى چهار فنجان بتدریج میل کنند.
در مواقع جراحات دهان (آفت و غیره ) میوه تازه یا خشک آن را در دهان گذارده خوب بجوند و سپس تفاله آنرا بیرون بریزند.
شلغم
شلغم یکى از بقولات بسیار مقوى و مغذى است که به سبب دارا بودن ده درصد مواد قندى و سرشار بودن از املاح معدنى مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذائى بسیار با ارزش به حساب در مى آید. شلغم یکى از پاک کنندگان و سازندگان خون بوده و چنانکه گفته شد املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیرى از ابتلاء به بیمارى خطیرى مانند سرطان مى گردد همچنین شوره محتوى در آن باعث تصفیه خون و دفاع بدن در برابر بیماریهاى عفونى مى شود. پتاسیم موجود در شلغم چربى را خنثى کرده و ارسنیک آن در تشکیل گویچه هاى سفید و قرمز دخالت مستقیم دارد. از طرف دیگر فسفر محتوى در شلغم موجب تقویت سلولهاى عصبى مى شود.
باید دانست که لازم است از برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد یا خوراکهاى دیگر استفاده شود. علاوه بر آنکه در برگ شلغم مقدار زیادى کلسیم وجود دارد این گیاه حاوى مقادیر زیادى آهن و مس هم مى باشد که موجب ازدیاد خون و بخصوص هموگلوبین خون مى گردد. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره تر باشد ید بیشترى در آن وجود دارد. همچنین است ویتامین آ، ب و ث محتوى در ریشه آن بخوبى مدلل مى سازد که نقش مؤ ثر و مهمى در حفظ تعادل عصبى و بخصوص در تعادل تغذیه ایفا مى کند. دکتر برتوله ثابت کرده است که عصاره شلغم حل و دفع دستگاههاى کلیوى را به سبب خاصیت حل کنندگى که بر روى اسید اوریک دارد، تسهیل مى کند.
شلغم اثر مفید و مؤ ثرى در درمان بیماریهاى دستگاه تنفسى دارد. براى این منظور از آش یا سوپ آن استفاده مى شود. همچنین مى توان عصاره آن را بدست آورد. براى این کار شلغم را با وزن مساوى شکر سرخ در کمى آب ریخته به ملایمت حرارت مى دهند. طریقه دیگر آن است که وسط شلغم بزرگى را خالى کرده شکر سرخ را در آن ریخته پر مى کنند و مى پزند. شکل سوم آن است که شلغم را به حلقه هاى گرد بریده و پیاز را نیز به همین شکل در بیاورند سپس در یک ظرف گودى طبقات شلغم و پیاز را بر روى حرارت بگذارند و چون گرم شود بتدریج شربت آن جدا مى شود. این شربت براى سرماخوردگى و گلودرد بسیار نافع است . از این شربت مى توان به عنوان غرغره نیز استفاده نمود که در موارد گلو درد به کار برده مى شود.
در موارد دمل ، کورک و هر نوع کانون التهابى و تورمى یا چرکى از ضماد شلغم پخته استفاده نمود بر روى موضع بگذارند.
ترب سیاه نیز کلیه خواص شلغم را دارا بوده و حتى در بعضى مواقع غنى تر مى باشد. بهتر آن است که ترب سیاه و شلغم خام را رنده کرده بصورت خام میل کنند تا از خواص آنها بطور کامل بهره گیرند. مى توان از این دو همراه با سایر سبزیها نیز به صورت سالاد استفاده نمود.
ازگیل
ازگیل داراى مقدار زیادى مواد ئیدروکربنه مولد نیرو مى باشد. وجود مازو در این میوه سبب شده است که داروى مؤ ثرى در درمان بیمارى هاى روده بزرگ (ورم روده ، اسهال هاى گوناگون ) به حساب آید. املاح سیترات ، مالات و تارترات که در آن نهفته است موجب گردیده که بر قدرت اسموزى خون بیفزاید. ویتامین و تارترات که در آن نهفته است موجب گردیده که بر قدرت اسموزى خون بیفزاید. ویتامین ب موجود در ازگیل تعادل عصبى را بهبود بخشیده و کار تغذیه را بهتر مى کند.
ازگیل به سبب سرشار بودن از املاح قلیائى قدرت اسموزى و تغذیه اى خون را فزونى بخشیده و از این راه کمک شایانى به اصلاح و ترمیم کمبودهاى تغذیه اى مى نماید.
دکتر لکرک تاکید مى کند که در چندین مورد به زنان باردارى که در معرض ‍ سقط جنین بوده اند توصیه کرده قطعه اى از چوب ازگیل به گردن خود بیاویزند و بدین وسیله با موفقیت کامل جنین را تا آخر دوران باردارى از خطر سقط محفوظ نگاهداشته است .
فندق
مسلما در بین میوه هاى روغنى ، فندق قابل هضم ترین و مغذى ترین آنها به شمار مى آید. فندق خشک در حدود 70 درصد وزن خود چربى و 15 تا 20 درصد مواد ازته دارد. به سبب کمبود مواد ئیدروکربنه مصرف فندق را به مبتلایان بیمارى دیابت توصیه مى کنند. در تجزیه اى که از فندق صورت گرفته کلسیم ، فسفر، پتاسیم ، گوگرد، منیزیم ، کلر، سدیم ، آهن ، مس ، ویتامین آ و ب به دست آورده اند. بنابراین مى بینیم که خوشبختانه این میوه ارزشمند بر روى تغذیه و حفظ تعادل عمومى اثر بسیار مفیدى دارد.
دم کرده برگ فندق تصفیه کننده خون است . براى این کار در حدود چهل گرم برگ را(یک مشت ) در یک لیتر آب جوشان ریخته دم مى کنند و مى گذارند یک شب بماند و فرداى آن روز به دفعات میل کنند.
سابق بر این گرده گل فندق را براى درمان صرع به کار مى بردند. همچنین جوشانده پوست با برگ آن را در درمان زخمهاى واریس و بعضى جراحات دیگر بصورت کمپرس مورد استفاده قرار مى دهند.
گردو
گردو که سرشار از مواد چربى است علاوه بر آن حاوى مقادیر زیادى مواد ازته نیز مى باشد. گردو نیز مانند فندق از لحاظ مواد ئیدروکربنه مقدار ناچیزى از آن را در اختیار دارد و بدین جهت است که این میوه را نیز به مبتلایان دیابت معرفى نموده مصرف آن را تجویز و توصیه مى نمایند. گردو را به عنوان داروى ضد خنازیر، ضد سیفلیس و ضد کرم و معالج اسهال محسوب داشته و براى پوست و غدد لنفى نیز بسیار مفید مى دانند. همچنین به عنوان داروى کمکى در بیماریهاى اعضاء تناسلى و عفونتهاى مجارى ادرار(بخصوص در موارد زخم و خونریزى ) مصرف آن را توصیه مى نمایند.به سبب ویتامینهایى آ و ث که در این ماده غذائى موجود است اثر بسیار مؤ ثر و مفیدى بر روى تغذیه و حفظ تعادل کلى و عمومى بدن داشته و از این حیث کم نظیر است .
بر حسب عقیده بوندوى (82) این میوه داراى بیشترین مقدار عنصر روى نسبت به هر میوه دیگرى مى باشد.(روى یکى از عناصر حیاتى که براى فعالیت ویتامین هاى مصرفى بدن وجودش لازم و ضرورى مى باشد) همچنین است از لحاظ وجود مس که در معیت آهن به عمل ساختن هموگلبین را انجام مى دهند.
بطور کلى هر زمان که لازم باشد اخلاط بدن را اسیدى سازند بایستى به سوى گردو توجه کنند و از این ماده مغذى کمک بگیرند.
چنین توصیه شده است که تمامى بدن کودکان مبتلا به کمخونى ، راشیتیسم یا ضعف را با روغن گردو چرب کنند و مالش دهند. از طرف دیگر مى توان از روغن گردو در سالاد استفاده نمود که بسیار عالى است . مصرف پنجاه تا شصت گرم روغن گردو موجب دفع کرم کدو مى شود.
نوشیدن دم کرده برگ گردو به مقدار بیست تا سى گرم برگ در هر لیتر آب به منظور درمان بیمارى سل ، راشیتیسم ، بیمارى هاى لنفاوى ، بیماریهاى استخوان و یرقان و بعضى بیماریهاى تغذیه اى کودکان توصیه و تجویز شده است .
همچنین جوشانده برگ گردو به نسبت پنجاه تا شصت گرم در یک لیتر آب (مدت 15 دقیقه بجوشانند) به صورت شست و شو در موارد ترشحات زنانه ، ترشحات چشم و تحریکات پلکها و بعضى اکزماها و قرحه ها توصیه شده است . براى تهیه حمام مقوى در موارد راشیتیسم ، ضعف و ناتوانى و معلولیت و ضعف استخوانى ، مقدار پانصد گرم برگ گردو را بمدت پانزده دقیقه در چند لیترآب جوشانده به آبى که براى استحمام تهیه کرده اند اضافه کنند.
جوزبویا(83)
اهالى مشرق زمین نه فقط جوزبویا را در غذاهاى خود به کار مى برند بلکه از آن به عنوان داروى معالج مستقیم عفونتهاى روده اى استفاده نموده و رنده کرده آنرا در آب ریخته و مى نوشند.
لیکن بهتر آن باشد که آنرا به خورش یا هر نوع غذائى که مصرف مى شود اضافه نمایند.
علاوه بر فواید و خواص ضد عفونى که دارد، جوزبویا یکى از محرکین کار معده به شمار مى رود که از تخمیرهاى معدى جلوگیرى نموده و موجب دفع گاز مى گردد.
پیاز
باید گفت شاید قرنها باشد که پیاز در تمام نقاط جهان بدون استثنا و بطور کلى و عمومى یکى از عناصر اصلى غذاى هر ملتى را تشکیل داده است . این موضوع قابل توجه است که در اروپاى مرکزى که پیاز یکى از مواد غذائى پر مصرف اهالى را تشکیل مى داده است ساکنین آن سامان از ابتلاء به روماتیسم در امان بوده اند. این مطلب ثابت مى کند که پیاز یکى مواد ضد روماتیسمى بسیار قوى و مؤ ثر به شمار مى آید و از طرف دیگر موجب حل و دفع اسید اوریک مى گردد.
همه مى دانیم که عفونت بخصوص بر روى یک زمینه اسیدى بهتر پخش و منتشر مى گردد. پیاز به سبب دارا بودن املاح و پتاسیم یکى از مولدین اساسى قلیائیت مى باشد بنابراین با قلیائى کردن خون و سایر اخلاط بدن به خوبى در برابر حملات عفونتها و مسمومیتها ایستادگى و مقاومت مى نماید و با خاصیت دفع کنندگى بعضى از مواد کلرور که پیاز دارا مى باشد مى تواند آماس ها و اورام مختلف ، ترشحات غیر عادى بافتها، بیمارى استسقا، برخى بیماریهاى کبدى (مانند تشمع کبدى ) را درمان نماید.
دکتر لکرک به شرح حال یک نفر از اهالى سنگال پرداخته است که بیمارى ورم روده پرده خارجى قلب (84) و ذات الجنب (در تعقیب یک آنژین دیفتریائى ) همراه با ورم پاها و آلبومین ادرار، وى به وسیله پیاز درمان شده است . آزمایش و تجزیه خون بیمار مزبور وجود مقادیر قابل ملاحظه املاح کلرور را نشان داده بوده است .
به بیمار نامبرده روزانه شش پیاز خام به مدت هشت روز داده شد. در نتیجه حجم ادرارش به سه برابر رسیده و دفع مواد ترشحه اضافه گردیده تمامى مواد کلرور به خارج فرستاده شد و وضع بیمار به حالت عادى برگشته بود.
با مشاهدات و تحقیقات علمى که تازگى به عمل آمده ثابت شده است که پیاز در درمان دیابت نقش بسیار مؤ ثرى را ایفا مى کند. ظاهرا چنین به نظر مى رسد که اثر پیاز در نزد این گونه بیماران مانند نقش انسولین مى باشد (یعنى داراى اثر کاهش دهندگى گلوگز خون مى باشد) حقیقت آنکه ممکن است اثر کاهش دهندگى قند خون به وسیله پیاز وجود ماده گلوکوگینین (85) باشد که عمل غده لوزالمعده را که در نتیجه دیابت به کندى و رخوت گرائیده تحریک نموده به کار وا مى دارد.
جاى بسى تاسف است که بعضى از پزشکان مصرف پیاز را براى مبتلایان به دیابت به سبب وجود مواد قندى در آن ممنوع مى کنند. این مواد قندى به بیمار خاصیت ثانویه ملین بودن را داده و بویژه مبتلایان به دیابت را از این طریق نیز بهبود مى بخشد زیرا این قند به هیچ وجه ضررى نداشته و بسیار قابل جذب مى باشد.
یکى دیگر از تحقیقات علمى که جدیدا انجام یافته اثر مستقیم پیاز بر روى غده پروستات در نزد مردان مى باشد بدین معنى که در مواردى که کار این غده دچار اختلال مى گردد پیاز اثر بسیار مفید و غیر قابل انکارى دارد. طرز کار پیاز آن است که ترشح غده را فزونى بخشیده و بویژه بر روى دستگاه ادرارى بخوبى تاثیر دارد.
براى آنکه از تمامى خواص پیاز بهره گیریم لازم است آن را به صورت خام مصرف کنیم . بدین ترتیب کلیه دیاستازها و اکسیدازهاى ذیقیمت آن از گزند حرارت در امان مانده و بطور دست نخورده به بدن مى رسند. اگر مصرف خام آن غیر قابل تحمل باشد بهتر آن است با حرارت بسیار ملایمى آن را بپزند.
موقعى که پیاز پخته شود هنوز مواد گوگردى یا سولفوره اش محفوظ مى ماند و بدین سبب است که به غذا طعم و مزه مطبوعى مى بخشد. این مواد بسیار فرار از راه کلیه دفع شده و یکى از ضد عفونیهاى قوى طبیعى به شمار مى رود. از طرف دیگر ید موجود در پیاز این ماده غذائى را خاصیت ضد احتقاقى بخشیده و در نتیجه غدد لنفاوى را در حال سلامت نگاهداشته و دستگاه دفاعى بدن را تحریک مى نماید و تبادلات سلولى را افزون مى کند. بدین جهت است که پیاز را در موارد راشیتیسم ، بیماریهاى لنفى ، سل ، بیماریهاى پوست و چاقى مفرط تجویز و توصیه مى کنند.
قابل ذکر است که پیاز حاوى ویتامین هاى آ، ب ، ث ، آهن ، گوگرد، فسفر، سیلیس ، ید، کلسیم ، پتاسیم ، سدیم و مواد دیگرى مى باشد. باید توجه داشت که گوگرد یک ضد عفونى قوى خون و احیا کننده دستگاه عصبى و معالج بیماریهاى پوستى و دستگاه سازنده مو مى باشد. همچنین فسفر کار مغز را تحریک و تقویت مى نماید و سیلیس باعث استحکام استخوانها مى گردد شریانها را نرم مى کند(در موارد تصلب شرائین به این موضوع توجه بیشترى شود). کلسیم نیز استخوان بندى را استحکام بخشیده عضلات را تقویت مى نماید.
از طرف دیگر باید قبول کرد که پیاز خواب شخص را تسهیل نموده به هضم مواد نشاسته اى (باقلا، عدس و لوبیا) کمک مى نماید. گذشته از این خواص ، پیاز مدر بوده و از طرف دیگر زندگى کرمهاى مدادى و کرمک را در روده ها غیر ممکن مى سازد.
طعم تند پیاز را مى توان با آغشته کردن در روغن از بین برد. در این صورت آنرا مى توان با لذت بیشترى مصرف نمود. در صورتى که کبد نسبت به پیاز واکنش بخرج دهد نشانه آن است که این ماده غذائى اثرات مؤ ثر و مفیدى بر روى آن عضو داشته است . معده اى که پیاز را نتواند تحمل کند نشانه بیمارى آن است بهتر آن باشد که قبلا با خوردن کمى مواد ضد اسید معده را مستعد پذیرش آن سازند. براى درمان ازدیاد اوره خون لازم است روزى سه الى چهار قاشق مربا خورى پیاز رنده کرده را بر روى نان و کره به صورت خام مصرف کنند یا آنکه در سوپ یا آش یا مایعى دیگر بریزند.
بطور طبیعى صدها طرق گوناگون براى استفاده از پیاز در درمان بیماریهاى مختلف وجود دارد. مثلا در موارد ابتلاء به گریپ یا آنفلونزا دو عدد پیاز را خرد کرده در نیم لیتر آب خیس کنند و یک لیوان در بین غذا و یک لیوان هنگام خواب میل کنند. این کار را مى توان چندین روز ادامه داد. براى درمان اسهال یکى دو عدد پیاز خرد کرده را در یک لیتر آب به مدت ده دقیقه بجوشانند سپس آنرا از صافى گذارده یک لیوان صبح ناشتا و یک لیوان شب موقع خواب بنوشند.
باید پیاز را به صورتهاى مختلف و در هر نوع غذا یا سبزى یا سالاد به مصرف رسانید و از آن استفاده نمود. در خورشها، در آش ، در سوپ و در هر نوع غذائى آنرا بریزند که علاوه بر فوائد طبى طعم و مزه غذا را بهتر و مطبوعتر مى سازد.
پیاز به صورت استعمال خارجى نیز بسیار مفید و مؤ ثر و معالج واقع مى گردد و به اشکال مختلف از آن مى توان استفاده نمود. در موارد بحرانهاى عصبى پیازى را از وسط بریده و آن را تنفس کنند تا بحران قطع شود. از طرف دیگر در موارد احتباس ادرار(حبس البول ) مقدارى پیاز را رنده کرده به صورت ضماد روى شکم در ناحیه زیر ناف قرار دهند. در موارد میگرن نیز بدین طریق مقدارى پیاز خرد کرده را به شکل ضماد بر روى پیشانى بگذارند. خردکرده پیاز را کمى نمک اضافه نموده بر روى قسمت سوخته بمالند که اثر آن قطعى و مطمئن است .
اغلب اوقات در جستجوى یک نواربندى تمیز و ضد عفونى که سبک و راحت باشد مى باشیم . بهترین نوار ضد عفونى سیک ، لایه هاى بسیار نازک پیاز است که در بین ورقه هاى تنزیب قرار دارد. این لایه ها را با کمال دقت و رعایت بر روى آن بگذارند و طبق معمول نواربندى کنند. این نوع نواربندى بسیار مفید و عارى از هرگونه خطر عفونت مى باشد.
زیتون
زیتون سیاه و رسیده میوه اى است که در اینجا مورد بحث ما قرار مى گیرد. این میوه را معمولا در روغن زیتون یا جداگانه نگاهدارى مى کنند.
زیتون علاوه بر آنکه سرشار از مواد چربى (در حدود 60 درصد) است حاوى مواد معدنى گوناگون از قبیل فسفر، پتاسیم ، گوگرد، منیزیم ، سیلیس ، کلسیم ، کلر، مس ، آهن و منگنز نیز مى باشد.
از آنجا که زیتون کار کبد را تسهیل و خروج صفرا را تسریع مى کند مصرف آن را در نزد مبتلایان به دیابت و بیماریهاى کبدى ناشى از عدم کفایت کفایت و نارسائى این عضو توصیه و تاکید مى کنند.
زیتون حاوى ویتامین هاى آ و ث و پیش ویتامین آ(کاروتن ) مى باشد. روغن زیتون ، این میوه مفید موجب تعدیل ترشى معده و حل کردن سنگهاى صفراوى گردیده داروى یبوست و گرفتگى مجارى صفراوى به شمار مى رود.
براى جلوگیرى از رسوب صفرا در کیسه صفرا و ایجاد سنگ لازم است همه روزه صبح یک قاشق روغن زیتون را با کمى آبلیمو یا یک پرتقال مصرف نمایند.
بدن کودکان مبتلا به راشیتیسم یا کمخونى را همه روزه با روغن زیتون چرب کنند. مخلوطى از روغن و سیر رنده کرده بهترین داروى معالج دردهاى روماتیسمى عضلانى و عصبى است بدین طریق که همه روزه موضع را بخوبى چرب کرده ماساژ دهند. اگر این ملوط را به ستون مهره ها مالیده و بخوبى ماساژ دهند رفع خستگى شده نیروى تازه اى به شخص ‍ مى دهد.
دکتر بینه خاطر نشان مى سازد هرگاه از این محلول بر روى قسمتى از عضو تحریک شده بمالند از ورود مواد مضره و سمى به آن عضو جلوگیرى مى شود.
براى کمک به بیرون آمدن دندان شیر خواران لازم است انگشت را با روغن زیتون آغشته کرده لثه کودک را ماساژ دهند.
دم کرده برگ زیتون به مقدار یک قاشق غذاخورى در یک فنجان آب یکى از بهترین داروهاى معالج ازدیاد فشار خون و انسداد مجارى صفراوى به شمار مى آید. بدین طریق که روزانه سه الى چهار فنجان از این دم کرده را به فواصل بنوشند.
پرتقال
پرتقال به سبب دارابودن ویتامین پ که مقوى عروق خونى است یکى از میوه هاى بسیارارزشمند عصر حاضر به شمار مى آید که از خرابى دستگاه عروق جلوگیرى نموده و از مرگ هاى در نتیجه پارگى ، انسداد یا تصلب عروق که تعداد آن ازتلفات ناشى سرطان بیشتر است ممانعت به عمل مى آورد. دیگر از خواص بسیار جالب توجهى که در این میوه به چشم مى خورد وجود ویتامین هاى ب (متعادل کننده دستگاه تغذیه اى و عصبى ) و ویتامین ث (متعادل کننده تبادلات و ساختمان سلولى ) است .
از آنجا که پرتقال باعث فعالیت کارهاى پوستى و ازدیاد تحرک و نیروى حیاتى سلولها و تقویت نیروى دستگاه عصبى و به کار انداختن اعمال و وظایف ارگانیسم مى گردد یکى از عوامل غیر قابل انکارتجدید قواى جوانى و منابع نیرو به شمار مى آید. این میوه فقط در حدود پنج درصد قند دارد بدین جهت مبتلایان به دیابت مى توانند بدون واهمه از آن استفاده کنند. پرتقال را به سبب خاصیت ضد تشنجى که دارد در مواقع تب ، اختلالات دستگاه گوارشى ، کبد یا روده ها مى توان به کار برد. براى درمان یبوست پوست پرتقال را در آب ریخته پخته و بخورند. این کار سبب مى شود که ترشحات صفراوى ازدیاد حاصل کرده و از طرف دیگر کار مکانیکى روده ها نیز تقویت حاصل نموده و موجب دفع مواد به خارج گردد.
وجود کلسیم در پرتقال به اثبات رسیده است همچنین فسفر که موجب تقویت سلولهاى عصبى گردیده و منجر به تثبیت کلسیم بر روى استخوانها مى شود. بعلاوه پتاسیم که در تشکیل گلبولهاى خون دست داشته و بعلت تقویت عضلات و غدد مى گردد و نیز منیزیم که مسبب تجدید حیات مواد لیفى اعصاب (با همکارى فسفر) و ازدیاد دفاع در برابر بیماریهائى مانند سرطان گردیده و سدیم که در عمل گوارش نقش ‍ مؤ ثرى ایفا مى کند، گوگرد که در ساختمان دندانها و زرد پى ها دست دارد. همچنین مقدار مختصرى آهن و مس براى ساختن خون و روى براى ازدیاد فعالیت ویتامین ها و اثرى از برم و منگنز.
متاسفانه این میوه مفید و جالب را اغلب اوقات در نتیجه آنکه بطور مصنوعى مى رسانند خراب نموده از حیز انتفاع خارج مى سازند(86) (رساندن پرتقال در نتیجه نگاهدارى در اطاق گاز و غیره ). بنابراین بایستى دقت نمود از مصرف چنین میوه هاى مصنوعى رسیده جدا خوددارى نمود.
جو
آنچه در این مبحث گفته مى شود درباره جو پوست کنده است یعنى جوى که پوست روى آنرا بوسیله اى برداشته باشند. هر گاه جو را پوست کنده و بطریق مکانیکى سفید و صیقلى کنند آنرا جو((مرواریدى )) نامند و هر گاه جو را پس از جوانه زدن خشک کنند آن را مالت گویند. بعضى از قهوه هاى مصرفى مخلوطى از قهوه و مالت بو داده مى باشد.
جوانه هاى جو داراى یک نوع دیاستاز مخصوصى است که از آن در صنایع غذائى استفاده مى نمایند. مخلوط این دیاستاز و قند نیشکر ماده اى به دست مى دهد که در درمان بعضى از بیماریهاى دستگاه تنفسى تجویز مى شود.
جو یکى از قدیمى ترین گیاهانى است که در روى زمین کشت شده و قدمت قبل از تاریخ دارد. دانه هاى جو را در مقابر مصر و دفینه هاى کشورهاى سوئیس ، ایتالیا و فرانسه بدست آورده اند. چنین گویند که اسبهاى حضرت سلیمان به وسیله جو تغذیه مى شده است .
از آنجا که جو سرشار از فسفر مى باشد یکى از تقویت کننده هاى سلولها بخصوص سلولهاى عصبى به شمار مى رود بدین جهت براى درمان افراد مبتلا به ضعف اعصاب توصیه و تجویز مى شود. همچنین به سبب آنکه فسفر موجب تثبیت کلسیم و در نتیجه تسهیل ساختمان استخوان بندى مى گردد لذا مصرف آنرا براى کودکان بسیار مفید و ضرورى مى دانند. جو یکى از غلات مقوى سازنده بوده حاوى املاح زیادى از قبیل فسفر، آهن ، کلسیم ، منیزیم و پتاسیم مى باشد.
جو یکى از مواد نرم کننده و ضد تورم گوارشى و دستگاه ادرارى محسوب مى گردد. بعلاوه آن را در موارد بیمارى هاى مزمن و تبدار همراه با تحریکات سل ریوى ، خلطهاى خونى ، ورم کلیه ، ورم مثانه و غیره تجویز مى کنند. از آنجا که ترشح صفرا را تسهیل مى نماید لذا در افراد صفراوى مصرف آن بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد.
جو پوست کنده را در سوپ و آش مصرف مى کنند و بجاى سیب زمینى نیز مى توان از آن استفاده نمود. همچنین نوشابه اى به میزان 30 تا 50 گرم جو در یک لیتر آب تهیه مى نمایند که به مدت نیم ساعت آن را جوشانده و بتدریج پس از سرد شدن هر نیم ساعت یک نصف لیوان مى نوشند. براى غذاى شیر خواران و کودکان نیز مى توان از آن استفاده نمود. مادران شیرده با خوردن غذاى حاوى جو، شیر بیشترى خواهند داشت .
مالت یا جوانه جو یک غذاى مقوى و مفید بوده که حاوى مقادیر زیادى ویتامین ب 12 مى باشد. هر گاه جو پوست کنده یا آرد آن را به غذا اضافه کنیم علاوه بر مزایاى تغذیه اى هضم آن را نیز آسانتر و تندتر مى سازد. بنابراین بطورى که مى بینیم جو را مى توان در هر سنى مورد استفاده قرار داد. لازم است در اینجا یاد آور شویم که سمنو که یکى از غذاهاى سنتى ما ایرانیان است ترکیب بسیار کاملى از مالت مى باشد.
از خمیر آرد جو به عنوان ضماد در موارد التهابهاى پوستى و تورمها مى توان استفاده نمود.
گزنه
گزنه را نبایستى تنها یک گیاه طبى به حساب آورد و شناخت بلکه یکى از گیاهان غذائى قابل توجه و مفید به شمار مى رود. تجزیه این گیاه وجود عوامل و مواد گوناگونى را نشان داده است از قبیل شوره ، مازو، نیترات کلسیم ، اسید گالیک ، اسید فورمیک ، مقدار زیادى سیلیس ، املاح سدیم ، پتاسیم و املاح آهکى و مقدار کمى منگنز، گوگرد، کلر و غیره . جوانه هاى تازه گزنه را مى توان در سالاد یا در آش مصرف نمود. برگهاى بزرگتر را مى توان پس از پختن و خرد کردن در سالاد ریخته میل کنند. طریقه دیگر آنکه مى توان گزنه را به تنهائى یا همراه با ترشک و پیاز پخته تهیه کنند. گزنه یکى از گیاهانى است که کشت آن به هیچ وجه احتیاج به کود ندارند بنابراین جاى بسى خوشوقتى است که از کودهاى سمى شیمیائى استفاده نشده و گزنه بدون کمک هرگونه کودى به نمو خود ادامه مى دهد.
در اینجا تاکید مى کنیم که مقصود ما از گزنه همان گیاه سوزاننده اى است که قسمت پشت برگهاى آن داراى کرکهاى ریز سوزاننده اى است که با تماس به پوست بدن انسان ایجاد خارش و کهیر مى کند. این کرکها مخروطى از پیازهائى تشکیل شده اند که نوک آن تیز و برگشته بوده و حاوى مایعى است که در تماس با پوست مایع مزبور به وسیله کانال کوچکى وارد پوست انسان مى گردد و به شخص احساس سوختگى مخصوصى دست مى دهد.
آیا ورود این مایع سوزان به بدن ما مضر و خطرناک است ؟ به هیچ وجه بلکه براى مبتلایان به نقرس و روماتیسم داروى بسیار مفید و مؤ ثرى است . گزش گزنه موجب تسریع گردش خون و خروج مواد سمى خون از راه پوست مى شود. چنین گویند که در گذشته مبتلایان به روماتیسم و نقرس را به وسیله ساقه هاى گزنه شلاق مى زده اند و بدین طریق آنها را درمان کرده نتیجه مثبت و مفیدى به دست مى آورده اند. همچنین در زنانى که دچار کمبود قاعدگى (عسرالطمث ) بوده اند به آنها برگ گزنه مى مالیده اند.
هر گاه گزنه را خرد کرده و بوسیله دستگاهى تحت فشار قرار دهند از آن آبى گرفته مى شود که به سبب خاصیت بندآورنده خونریزى و منقبض ‍ کننده عروق خونى داراى ارزش بسیار زیاد بوده و از آن استفاده طبى مى شود مثلا در مواقع خونریزیهاى ریوى ، وجود خون در ادرار، خونریزیهاى شدید بینى ، و خونریزیهاى بینى (رعاف )پنبه اى را آغشته به آب گزنه کرده در بینى مى گذارند. آب گزنه براى ازدیاد رشد و نمو مو نیز بسیار مفید و مؤ ثر است که پوست سر را با آن آغشته کنند.
خوشبختانه گزنه بر روى کبد و طحال اثر بسیار نیکوئى دارد و تبادل اکسیژن را تسریع و تسهیل مى کند. از آنجا که این گیاه موجب ازدیاد شیر مى شود لذا مصرف آن در نزد مادران شیرده تجویز و توصیه مى گردد. وجود نیترات پتاسیم سبب شده است که از این گیاه در موارد حبس البول استفاده شود.
جوشانده برگ و ریشه گزنه مایعى بدست مى دهد که براى درمان روماتیسم و تقویت معده و خنثى کردن اسید اوریک و تصفیه خون بسیار مفید و مؤ ثر است و از آن استفاده شایانى به عمل مى آید. همچنین یک داروى معالجى بر ضد اسهالهاى بلغمى (عوارض بعضى بیماریها، مانند سل ، آنفلونزا و غیره ) به شمار مى آید که گزنه را به مقدار 30 گرم در یک لیتر آب ابتدا با حرارت ملایم جوشانده سپس به مدت بیست دقیقه دم کنند و پس از صاف کردن در مدت دو روز بتدریج بنوشند.
جوشانده برگ و ریشه گزنه را به همراهى پونه صحرائى یا نعناع ، محلولى به دست مى دهد که براى درمان ریزش مو بسیار مفید و مؤ ثر است . در اینجا بایستى محلول غلیظى تهیه شود.
در کتب پزشکى قدیمى دانه هاى پوست کنده تخم گزنه را در درمان ادرار شبانه توصیه کرده اند. طرز استعمال آن چنین است که پانزده گرم تخم گزنه را با شصت گرم آرد سگاله (87) مخلوط کرده با آب و عسل خمیر کنند و از آن شش عدد نان بسازند و در تنور یا فر بپزند و بمدت پانزده روز هر شب یک عدد از این نان را مصرف نمایند.
ترشک
هر گاه ترشک را همراه با سایر سبزیجات معمولى در غذا یا سوپ یا آش ‍ بریزند طعم آن غذا را بهتر و مطبوعتر مى سازد و موجب تسهیل هضم غذا مى گردد. مى توان آن را به تنهائى نیز مصرف نمود یا آنکه به همراهى کره یا سرشیر یا روغن مایع یا خامه بصورت خام میل نمود. اگر به شکل خام همراه با زیتون سیاه مصرف شود غذاى بسیار لذیذى خواهد بود که حاوى مقادیر قابل توجهى ویتامبن ث مى باشد.
ترشک گیاهى است ملین و بعلاوه جزو مواد مدر و اشتها آور به شمار مى آید و به سبب وجود کلرفیل زیاد یکى از مواد حیات بخش محسوب مى گردد.
جوشانده و مطبوخ آن تصفیه کننده خون بوده در کورک و سایر مسمومیتهاى خونى نقش مفید و مؤ ثرى ایفا مى کند.
از لحاظ استعمال خارجى نیز جوشانده ترشک را بر روى موضع متورم به صورت ضماد گذارده و بدین طریق از آن استفاده مى کنند که موجب رسیده شدن کورک و یا دمل مى گردد.
گریپ فروت
گریپ فروت داراى مقدارى قند و بعضى مواد مقوى و مفید بخصوص ‍ برخى مواد اساسى و مؤ ثر تلخ و روغنهاى نباتى فرار است که موجب تقویت ریه ها و معده مى گردد. خوردن این میوه اشتها را تحریک نموده هضم را تسهیل و تسریع مى کند و بر روى ترشحات معده و صفرا اثر غیر قابل انکارى دارد. هر گاه این میوه را صبح ناشتا مصرف کنند خواص ‍ مدرى و ضد سمى آن بهتر نمایان مى گردد. گریپ فروت بسیار لذیذ است و به آسانى مى توان آب آن را گرفت و همه روزه یک لیوان قبل از هر غذا نوشید.
اضافه کردن قند یا شکر به آب گریپ فروت اشتباهى بیش نیست که ممکن است اثر نیکوى آن را کم کند. هرگاه نسبت به طعم و مزه آن زیاد علاقه ندارید مى توانید کمى عسل یا آب پرتقال به آن اضافه کنید.
هلو
هلو به سبب مواد قندى و ئیدروکربنه اى که داراست در تجدید تشکیل نیرو و انرژى به وسیله مواد ذخیره نقش مهمى بازى مى کند. ویتامین آ و ب موجود در این میوه جذب آن راسریعتر و آسانتر مى سازد. ویتامین ث موجود در هلو بلافاصله در زیر پوست این میوه قرار دارد. املاح محتوى در هلو بسیار متعدد و جالب توجهند از قبیل پتاسیم ، سدیم ، کلسیم ، منیزیم ، گوگرد، کلر، آهن ، منگنز، روى و بور.
این میوه مدر کمى ملین است و در موارد ادرار خونى موجب رفع عارضه گردیده بیمار را سلامت مى بخشد. هلو قلیائیت خون را حفظ نموده و غدد را تحریک مى کند بعلاوه به هضم غذا کمک نموده و در صورت ابتلاء به سوء هاضمه موجب تسهیل گوارش مى شود.
گلهاى هلو را مى توان دم کرده و یک معجون ملینى از آن تهیه نموده براى درمان یبوست کودکان و تسکین دردهاى شکمى آنان به کار برد. بر حسب سن کودک مقدارى گل هلو را در آب جوش ریخته دم کنند و پس از چند دقیقه بگذارند خنک شود. سپس در صورت لزوم مقدارى عسل به آن اضافه نموده مصرف نمایند. براى تهیه شربت گل هلو در حدود یکصد گرم گل هلوى تازه یا چهل گرم گل خشک آن را لااقل به مدت 12 ساعت در یک لیتر آب خیس کرده مدت نیم ساعت با حرارت ملایم بجوشانند، سپس آن را صاف کرده و مجددا با مقدار هم وزن خود شکر بر روى آتش ‍ بگذارند و حرارت دهند تا بتدریج قوام آید و حالت شربتى به خود بگیرند. یک قاشق مرباخورى یا غذاخورى از این شربت را بر حسب سن کودک ، صبح ناشتا و شب به هنگام خواب به کودک بدهند.

اثر تسکینى شربت گل هلو در مورد کودکان مبتلا به سیاه سرفه بخوبى مشهود است . براى این منظور روزى سه الى چهار قاشق مربا خورى از شربت را به دفعات به کودک بخورانند.
برگهاى تازه هلو نیز داراى خاصیت ملین بودن مى باشد. براى استفاده از آن یک قاشق غذاخورى برگ را در یک لیتر آب به مدت چند دقیقه جوشانده روزى یک فنجان صبح و عصر بنوشند.
جعفرى
اثر نیکوى جعفرى بر روى گردش خون کاملا به اثبات رسیده است . تخم این گیاه نیز داراى همین خاصیت است و مى توان از جوشانده آن براى باز کردن خونریزى قاعدگى زنان استفاده نمود. برگ و ساقه جعفرى ضد عفونى کننده خون و مجارى ادرار و دستگاه گوارش بوده موجب تحریک الیاف عضلانى صاف مى گردد مانند عضلات صاف روده ها، رحم و غیره . بعلاوه به هضم غذا نیز کمک شایانى مى کند.
از برگ جعفرى مى توان به عنوان ضماد براى هرگونه زخمى استفاده نمود. آب جعفرى تازه تمیز و پاک بوده مانند آب جعفرى فرنگى مى باشد که مى توان در چشم دردهاى حتى شدید از آن استفاده نمود. بدین طریق که آنرا مستقیما به داخل چشم بچکانید.
نوشیدن یک قاشق مرباخورى عصاره جعفرى همه روزه صبح ناشتا کلیه عفونتهاى مجارى ادرار و حتى سوزاک را بکلى درمان مى کند.
از دم جعفرى براى درمان یبوست نوزادان به صورت شیاف استفاده مى کنند. همچنین ریشه آنرا جوشانده مایع مدرى تهیه مى کنند که در اورام دست و پا و صورت و یرقان و سنگهاى مجارى ادرار بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد.
از دم کرده یک مشت برگ جعفرى مایعى بدست مى آید که براى درمان روماتیسم بسیار نافع و مؤ ثر مى باشد. هر چه ممکن است از جعفرى به صورت خام استفاده کنید در مواقعى که در خوراکى مى ریزید سعى کنید دیرتر از سایر سبزیجات آن بپزند.
فلفل قرمز
اضافه کردن مقدار کمى فلفل قرمز به غذا باعث تحریک قواى هاضمه و از بین بردن تخمیرهاى بد معدى و روده اى مى گردد. از آنجا که فلفل قرمز میوه قابضى است در خونریزى هاى رحمى ، اسهال خونى و غیره مورد استعمال پیدا مى کند. فلفل قرمز را در نقرس ، بعضى فلجها و نیز بواسیر به کار مى برند. این گیاه بر خلاف فلفل سیاه فقط در دهان داراى خاصیت تند و حادى مى باشد. از آن به بعد تندى خود را از دست داده تنها قدرت تحریکى را حفظ مى کند.
علف ادرارى (88)
در بین کسانى که به خواص داروئى و درمانى این گیاه مطلع و معتقدند تعداد کثیرى هستند که نسبت به خواص غذائى آن بى اطلاع مى باشند. آنان بخوبى مى دانند که خوردن یک بشقاب سالاد این گیاه موجب رفع بعضى از بیماریها مى گردد. از طرف دیگر مى دانیم که ریشه خشک شده آن بخوبى خواص داروئى خود را کاملا حفظ مى کند. در حالى که برگ و غنچه آن فقط در حالت تازگى مى تواند مفید و مؤ ثر واقع شود بعلاوه ساقه آن سرشار از ماده هورمون زنانه استروژن (89) میباشد.
دکتر لکرک بخوبى از فواید و خواص این گیاه مستحضر بوده و اطلاعات وسیع و گسترده خود را در این زمینه به صورت کتابى به رشته تحریر در آورده و در دسترس خوانندگان قرار داده است . به هر حال کلیه پزشکان و دانشمندان از اثر مفید این گیاه بر روى دستگاه کبدى و صفراوى مطلع مى باشند.
کلیه عوارض پوستى و سلولیت هائى که منبع آنها اختلالات کبدى - صفراوى ، ازدیادکلسترول خون ، اختلالات کار کلیه ها و بطور کلى ناصافى خون بوده باشد بوسیله این گیاه درمان مى شود. این گیاه به سبب دارا بودن پتاسیم بسیار مدر بوده و بدین ترتیب با ترکیب دو خاصیت مدر بودن از یک طرف و سبک کار کردن کار کبد از طرف دیگر، کلیه ها را شست و شو داده و ترشحات صفراوى را به خارج مى فرستد.
کلرفیل موجود در این گیاه سبب شده است که موجب التیام زخمهاى داخلى گردد. از طرف دیگر به علت سرشار بودن از منگنز غده هیپوفیز را به فعالیت وا داشته کبد و کلیه ها را به کار مى گیرد و در ساختمان استخوانهاو رباطها و پوست نقش مفید و مؤ ثرى بازى مى کند.
براى استفاده از آهن محتوى در این گیاه به منظور ترمیم گویچه ها و تصفیه خون لازم است این گیاه را پس از خرد کردن در دستگاه آبلیموگیرى ریخته عصاره آن را بدست آورده بلافاصله مصرف نمایند. براى تهیه مطبوخ آن بهتر است مقدارى از آن را در یک لیتر آب با حرارت ملایم بجوشانند تا مقدار آن به یک ثلث برسد. مایع بدست آمده را بتدریج در ظرف 24 ساعت میل کنند. از این جوشانده مى توان در مواردى که خون در اخلاط سینه وجود دارد نیز استفاده نمود.
از پخته این گیاه همراه با پیاز، قارچ و روغن زیتون نیز یک غذاى لذیذى فراهم مى شود که بسیار مغذى است لیکن ارجح آن است که بصورت خام در سالاد مصرف شود.
در بعضى نواحى این گیاه را با مقدارى سیب زمینى پخته مخلوط کرده مقدارى پیاز ریز خرد کرده به آن اضافه مى نمایند و بدین شکل غذائى تهیه مى کنند.
تذکر این نکته ضرورى است که این گیاه در درمان سنگهاى صفراوى بسیار مفید و مؤ ثر بوده و از طرف دیگر موجب ازدیاد اشتها مى گردد. دکتر برتوله جوشانده این گیاه را در درمان لکه هاى قرنیه چشم و اصلاح بینائى و روشن شدن دید توصیه و تجویز مى نماید.
پسته
پسته به سبب خواص خنک کنندگى و تسکینى که داراست معروفیت و شهرت پیدا کرده است .
گلابى
گلابى تازه حاوى قند، پکتین ، مازو و مقدار زیادى املاح معدنى به شرح زیر است :
پتاسیم (که همراه با مازو، اسید اوریک بیماران نقرسى و روماتیسمى را دفع مى نماید و از بین مى برد)، فسفر(که تعادل عصبى را حفظ مى کند)، سدیم (در جذب شرکت و دخالت دارد)، کلسیم (در ساختن استخوانها و تعادل کلى و عمومى دست دارد)، گوگرد(ضد عفونى کننده و از بین برنده گندیدگى ها)، کلر(استخوان و زرد پى )، آهن ، مس ، آرسنیک (خون )، منگنز(مخمرهاى اکسیدازها)، ید(غدد)، همچنین اکسید آهن ، اسید فسفریک ، اکسید سولفوریک ، اسید سیلیسیک . گلابى مانند اغلب میوه هاى تازه سرشار از ویتامین هاى ث و آ و ب و در عین حال بطوریکه گفته شد داراى املاح زیادى مى باشد.
گلابى موجب تسکین و فرونشاندن حالات عصبانیت شدید و فوق العاده مى شود و کار غدد داخلى را بهبود بخشیده تسهیل مى نماید و فشار خون را به حال عادى بر مى گرداند. بعلاوه خون را صاف کرده کلیه ها را به ترشح وا مى دارد و از روده ها رفع تنبلى نموده و گلودرد را نیز درمان مى کند. بعلاوه بیماریهاى مضعف و لاغر کننده مانند سل ، کمخونى ، ضعف و بیحالى مفرط را بهبود مى بخشد وبه بیمار نیروى تازه اى مى دهد. گلابى خشک شده به وسیله آفتاب ، سرشار از قند طبیعى و ئیدرات دو کربن است . این میوه بسیار نیروبخش بوده و پخته آن (40 تا 50 گرم در یک لیتر آب که مدت یک ساعت با حرارت ملایم پخته شود) یک نوشابه بسیار مطبوعى به دست مى دهد که مفرح ، مدر وخنک کننده مى باشد. در دوره درمان با گلابى معمولا یک کیلو تا یک کیلو و نیم گلابى تازه را در سه نوبت صبح ناشتا و ابتداى ناهار و شام (یا ساعت 4 بعد از ظهر) میل کنند. از آب گلابى نیز مى توان روزى سه لیوان نوشید.
هرگاه برگ گلابى را به نسبت 30 تا 50 گرم برگ در یک لیتر آب به مدت چند دقیقه بجوشانند جوشانده گرانبهاى ضد عفونى کننده اى بدست مى آید که در درمان بیماریهاى مثانه ، پروستات و سنگهاى مجارى ادرار به عنوان داروى کمکى نقش مؤ ثرى ایفا مى کند. معمولا روزى سه فنجان از این جوشانده را به مصرف مى رسانند.
در مورد استعمال خارجى ، جوشانده پوست آن را به میزان 50 گرم در لیتر آب به صورت شستشو و پانسمان زخمها به کار مى برند.
تره فرنگى
به سبب سرشار بودن تره فرنگى از املاح قلیائى مى توانیم درمان با این سبزى را مشابه و معادل با آب معدنى معروف جهانى ویشى بدانیم . به هر حال این سبزى داراى عناصر معدنى بسیار با ارزشى از قبیل آهن (براى ساختن گویچه هاى قرمز خون )، منیزیم (براى اعصاب و تعادل عمومى )، گوگرد(بر ضد تخمیرهاى گندیده )، سیلیس (براى قابلیت انعطاف استخوانها و نرمى پوست )، املاح سدیم (بر علیه حالت اسیدى بیش از اندازه )، شوره (براى تصفیه خون ) پتاس (مقابله با ازدیاد چربى )، منگنز (مخمر و دیاستاز براى هضم و جذب )، اسید فسفریک (مقوى سلسله اعصاب )، کلسیم (دستگاه استخوانها و سوخت وساز عمومى ) مى باشد.
تره فرنگى که مقدار نسبتا زیادى ازت دارا مى باشد یک ماده سازنده و تجدید کننده حیاتى به شمار مى رود. وجود ویتامین هاى ب و بخصوص ‍ ث اثر مفید و مؤ ثر این گیاه بر روى تعادل و تغذیه عمومى را بخوبى مستدل مى سازد.تره فرنگى حاوى موادلعابدار و سلولز است که خواص ‍ و فواید آن را بر روى روده ها و پاکسازى آنها کاملا توجیه مى کند. وجود اسانس هاى ضد عفونى کننده مرکبه گوگرد و ازت موجب مى شود که به این سبزى قدرت مدر بودن و ضد عفونى بودن بدهد.
مبتلایان به سوء هاضمه این ماده را بخوبى تحمل مى کنند. بعلاوه کمک و خدمت بزرگى به افراد مبتلا به نقرس ، روماتیسم ، چاقى مفرط، اختلالات قلبى - عروقى ، تصلب شرائین و سنگهاى مجارى ادرار مى کند. علاوه بر آن یک مقوى اعصاب مى باشد که بر روى غدد فوق کلیه نیز اثر مثبت و مفید دارد.
از لحاظ استعمال خارجى فواید آن کمتر از خواص داخلى نیست . مثلا در مواقع دیفترى یا انسداد لوله مرى بوسیله یک جسم خارجى ، یک برگ تره فرنگى را قبلا به روغن زیتون آغشته نموده مجرا را باز مى کنند. مانند تمام برگهاى سبز برگهاى تره فرنگى هم ضد عفونى کننده بوده و داراى خاصیت التیام بخش است . محل گزیدگى حشره را مى توان با برگ تره فرنگى مالش داد و در مواقع لزوم به وسیله آن زخم بندى نمود.
در موارد تورم مثانه یا حبس البول ضماد گرمى از پخته این برگ را در ناحیه زیر شکم بگذارند تا رفع عارضه شود. در صورتى که بواسیر دردناک و محتقن باشد یک کیلو تره فرنگى را در چند لیتر آب جوشانده پس از نیم گرم شدن در داخل آن بنشینند.
از تره فرنگى مى توان غذاهاى مختلف و سوپهاى گوناگون تهیه نمود لیکن بهترین طریق استفاده از آن به صورت خام در سالاد سبزى است .
نخود
نخود یکى از مواد غذایى است که املاح معدنى آن بسیار قابل توجه مى باشد. این ماده غذایى داراى آهن است که ساختمان هموگلوبین ماده اساسى گویچه هاى قرمز خون بر روى آن پایه گذارى شده است . همچنین فسفر که غذاى سلولهاى عصبى را تشکیل داده موجب تثبیت کلسیم بر روى استخوان مى گردد و نیز پتاس براى حل کردن و تغییر شکل دادن مواد چربى است . بعلاوه مقدار زیادى نشاسته و قند دارد. نخود بسیار نیروبخش بوده در مرمت سلول و هسته آن اثر نیکویى دارد. از طرف دیگر سلولوز موجود در نخود موجب مى گردد که از یبوست جلوگیرى نموده در پاکسازى و تخلیه روده ها دخالت مستقیم داشته باشد.
بطور کلى نخود تازه که داراى مواد اساسى و عامله زنده (بخصوص ‍ ویتامین ث ) مى باشد بیشتر مورد توجه و علاقه ما است . البته از نخود خشک نیز مى توان استفاده نمود.
پاپریکا
پاپریکا چه قرمز باشد یا سبز به سبب دارا بودن مقادیر قابل توجهى کلروفیل و ویتامین پ مقوى قلب و عروق خونى بوده و به مناسبت ویتامین کا که ضد خونریزى است یکى از سبزیجات مفید و ارزشمند به شمار مى رود.
پاپریکا محرک ترشحات معدى بوده و در مواقع سوء هاضمه بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد و مانند سبزیجات دیگر یکى از منتقل کنندگان نیروى خورشیدى محسوب مى شود.
مى توان به وسیله پاپریکا سالاد بسیار لذیذ و خوشمزه اى تهیه نمود و بویژه اگر گوجه فرنگى نیز به آن اضافه شود بسیار لذیذتر خواهد شد. پاپریکا رابه صورت پخته نیز مى توان مصرف نمود.
سیب
جاى بسى خوشوقتى است که ما مى توانیم در تمامى فصول از این میوه مفید و با ارزشى که داراى خواص و فواید بیشمارى است استفاده کنیم .
حال ابتدا به ارزش غذائى آن پى ببریم . سیب مقدار بسیار زیادى املاح معدنى و بعضى مواد دیگرى دارد که خواص و فواید آن ها را قبلا یادآورى کرده ایم . در سیب پتاسیم ، سدیم ، برم ، کلسیم ، املاح آلومینیوم ، اکسید آهن و اسید فسفریک ، اسید گالوتامیک ، اسید فورمیک ، اسید کاپروئیک ، اتر آمیک ، اتر کاپریلیک (که موجب معطر شدن این میوه بهشتى مى گردد)، ژرانیول ، استالدئید، پکتین ، مقدار زیادى ویتامین هاى گوناگون و غیره یافت مى شود. ترکیب و تجمع تعداد کثیرى از مواد نامبرده با یکدیگر سبب شده است که خواص درمانى گوناگون و غیره قابل تردیدى به سیب بدهند.
سیب سرشار از ویتامین آ است که کمبود آن موجب کند شدن ترشحات مخاطى روده ها مى گردد. این مخاط حاوى آنزیم لیزوزیم (90)(دیاستازى که باکتریهاى عفونت زاى روده را حل کرده از بین مى برد) مى باشد. خشک شده این میوه داراى ویتامین آ بیشترى است لیزوزیم را بهتر و بیشتر تحریک و تسریع مى نماید.
امروزه بخوبى ثابت شده است که سیب یک ضد عفوتى کننده قوى روده مى باشد. بطور گذرا باید بگوئیم که کمبود و فقدان ویتامین آ موجب بروز قرحه هائى در لوله گوارشى مى گردد. علت آن است که جدار معده را در برابر اسید کلریدریک محافظت ننموده و بدین سبب زخم ایجاد مى شود.
بنابراین ویتامین آ چه براى محافظت در برابر ایجاد زخم و چه به عنوان داروى معالج زخم معده و روده وجودش لازم و ضرورى به نظر مى رسد.
بر حسب عقیده دکتر لکرک ، سیب به سبب وجو مازو و املاح پتاسیم اسیدهاى آلیه ، از تشکیل اسید اوریک در بدن جلوگیرى مى کند و نیز به علت دارا بودن مازو، از ازدیاد گلبولهاى سفید جلوگیرى نموده و بدین ترتیب از ایجاد اسید اوریک (حاصله از تجزیه گلبولهاى سفید اضافى ) ممانعت به عمل مى آورد. دکتر مورو(هایدلبرگ ) سیب را در اسهال کودکان به عنوان داروى معالج تجویز و توصیه مى کند. طرز استفاده بدین قرار است که در تمام مدتى که مدفوع کودک آبکى است فقط سیب رنده شده به کودک بیمار مى دهند. بعلاوه اثر مفیدى بر روى کلى باسیلوز دارد. سیب محرک بسیار ملایم کلیه ها بوده دفع مواد زائد را تسهیل مى نماید. بدین جهت آنرا در نزد بیماران مبتلا به نقرس ، روماتیسم مزمن و تبخال ، سنگهاى مجارى ادرار و عدم کفایت این عضو تجویز مى نمایند. دکتر بوندوا چنین مى گوید که در کلینیک دانشگاه زوریخ سیب و سبزیجات و بعضى بقولات (از قبیل گوجه فرنگى ) را براى درمان کودکان مبتلا به دیابت به کار برده و نتایج مطلوب قابل ملاحظه اى به دست آورده اند.
بر حسب عقیده بعضى از متخصصین ، سیب داروى بسیار مؤ ثرى در اختلالات عصبى و روانى زنان باردار از قبیل کندى ضربان قلب ، استعداد به سنکوپ ، تنگى حدقه چشم ، باز شدن بیش از حد پلک ، عرق دست و پا، ازدیاد ترشح بزاق ، ازدیاد ترشى معده ، یبوست یا اسهال ، اختلالات تنفسى مى باشد.
از آنجا که سیب از بروز حملات دردهاى مفصلى نقرس جلوگیرى کرده و موجب راحتى تنفس مى گردد بهتر آن است که مصرف روزانه این میوه با ارزش و مفید را فراموش نکنیم و آنرا جزو صورت غذاى خود قرار دهیم .
واضح و آشکار است که براى بهره گیرى از کلیه مواد و املاح و ویتامین اى موجود بهتر است سیب را به صورت خام مصرف کنیم . معذلک در مواقعى که هنوز معده کسى عادت نداشته و نتواند بخوبى آنرا تحمل کند لازم است ابتدا سیب رنده کرده را همراه با عسل بخورد یا آنکه سیبى را که قبلا پخته شده باشد مصرف نماید. از سیب پخته شده در فر یا کمپوت آن مى توان استفاده نموده لیکن در هر حال لازم است آنرا همراه با پوست بخورند زیرا بیشتر عناصر مفید سیب در همین قسمت نهفته است .
براى آنکه به وجه کاملى از این میوه استفاده شود بهتر است آن را در تمام صورت غذاهاى صبحانه ، ناهار و شام بگنجانند. سیب بهترین تنقل کودکان است که معده آنها را اذیت نکرده هیچگونه ضررى ندارد بنابراین کودکان را به خوردن سیب عادت دهید.
سیب را مى توان به صورت یک خوراک مصرف نمود بدین ترتیب که دو یا سه سیب درشت را به چهار قسمت کرده و بمدت یک ربع ساعت در یک لیتر آب بپزند و سپس مصرف کنند. از سیب مى توان به صورت دم کرده نیز استفاده نمود. براى این منظور سیب را پرپر کرده و به مدت چند دقیقه در آب جوش گذارده و دم کنند.
سیب زمینى
سیب زمینى یکى از بقولاتى است که بیش از سایر سبزیجات و بقولات دیگر تحت تاثیر کودهاى شیمیائى قرار مى گیرد زیرا قسمت مورد مصرف این گیاه مستقیما با کود در تماس است و از طرف دیگر کودهاى پتاسیم دار موجب مى شود که مقدار بیشترى سیب زمینى بدست آید در حالى که از کیفیت آن کاسته مى شود. حال اگر اثر مواد ضد آفات نباتى را که بر روى بوته هاى سیب زمینى افشانده مى شود و بوسیله آب باران به داخل خاک نفوذ کرده و به مجاورت سیب زمینى مى رسد اضافه کنیم موضوع تغییر کیفیت این ماده خوراکى مهم بیشتر مورد توجه قرار مى گیرد و تفاوت بین سیب زمینى که با کود شیمیائى به عمل آمده با آنکه به وسیله کشت طبیعى بدست آمده بخوبى مشهود مى گردد.
سیب زمینى به سبب دارا بودن مقادیر قابل توجهى املاح معدنى و مواد ئیدروکربنه یکى از مواد غذائى بسیار جالب توجه و نیرو بخش است که غذاى اهالى اکثر مردم را در تمامى سطح کره زمین تشکیل مى دهد.
سیب زمینى حاوى املاح پتاسیم است که مى تواند مواد چربى مصرف شده را حل کند بدین سبب یکى از بقولاتى است که مانع از تجمع مواد چربى در بدن مى گردد و در نتیجه از ازدیاد حالت اسیدى جلوگیرى مى نماید. بنابراین براى پیشگیرى از ایجاد اسیدوز به ویژه در نزد مبتلایان به دیابت مصرف سیب زمینى توصیه شده است همچنین در نزله هاى اخلاطى ریه ، مجارى ادرار و روده و رحم بسیار نافع است . سیب زمینى دفع ادرار را تسهیل مى نماید بدین جهت در موارد ورم هاى حاصله از نارسائى کلیه مصرف آن را تجویز و توصیه کرده اند.
سیب زمینى مانند سایر گیاهان رشته خود کمى خواب آور و ضد اسپاسم است بنابراین در موارد گرفتگى عضلانى ، سرفه هاى عصبى ، بیخوابى و بعضى دردهابسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد. به سبب دارا بودن ویتامین ب و ث تعادل تغذیه اى را حفظ مى کند. اورلیوس توصیه مى کند که یک سیب زمینى خام و یک سیب رنده را با یکدیگر مخلوط کرده صبح ناشتا به عنوان مسهل (در مواردلزوم ) بخورند. سیب زمینى را بایستى بخوبى بجوند تا مواد نشاسته اى آن تحت تاثیر بزاق به قند قابل جذب تبدیل شود. سیب زمینى خام داراى یک نوع اکسیدازى است که در نتیجه پختن قسمتى از آن از بین رفته خراب مى شود. این اکسیداز رساندن اکسیژن به بافتها را افزایش داده و تسهیل مى کند.سیب زمینى پخته نیز به سبب وجود منگنز تا حدى داراى چنین خواصى مى باشد.
سیب زمینى هاى تازه و کوچک را معمولا همراه با پوست مصرف مى کنند. به هر حال بایستى از پوست گرفتن آن قبل از پختن جدا خوددارى نمود زیرا کلیه موتد مفید آن بلافاصله در زیر پوست قرار گرفته است .
از لحاظ استعمال خارجى سیب زمینى خدمات گوناگونى انجام داده مى دهد. یکى از آنها استفاده به صورت ضماد است بدین طریق که آنرا رنده کرده مخلوط با روغن زیتون یا بدون آن به عنوان ضماد بر روى سوختگى ، بواسیر، زگیلهاى متورم یا زخم بگذارند یا آنکه بصورت پوره سیب زمینى ضماد گرمى تهیه نموده بر روى کورک ، دمل ، عقربک بگذارند تا آنها را بپزاند.
خرفه
این گیاه داراى لعاب زیادى است که جداره هاى متورم دستگاه گوارشى تنفسى و ادرارى را نرم کرده و مفاصل را نیز نرم و روغنکارى مى کند. از آنجا که قابلیت انعقاد خون را افزایش مى دهد در درمان بعضى خونریزیهاى خارجى ، خلط هاى خونى ، بیمارى هموفیلى دست دارد و به سبب آنکه مدر است در موارد سنگهاى مجارى ادرارى ، خیزهاى عمومى حاصله از نارسائى کلیه مفید واقع شده و احتقان طحال را بهبود مى بخشد. چنین گویند که این دشمن سرسخت کرم کدو است .
به سبب آنکه داراى ویتامین هاى ب و ث مى باشد در حفظ تعادل تغذیه اى شرکت داشته و اختلالات عصبى را از بین مى برد. هرگاه آن را به مطبوخ سایر بقولات اضافه کنند خاصیت تسکینى به خوراک بخشیده و خواص ‍ خواب آور به غذا مى دهد.
بهترین طرز مصرف آن به صورت خام است که خواه به تنهائى یا همراه با سالاد یا سایر سبزیجات خام خورده شود.
آلو
آلو به سبب دارابودن قند و مواد ئیدروکربنه بسیار نیروبخش و مقوى است و به علت اسیدهاى آلیه اى که در این میوه وجود دارد ترشح و دفع ادرار را افزایش داده و سلولز موجود در آن از شخص رفع یبوست مى کند. آلو نه فقط براى رفع یبوست بسیار مفید است بلکه براى مبتلایان به نقرس ، روماتیسم و تصلب شرائین و درمان کمخونى و ضعف و بیحالى و خستگى مفرط نیز داروى شفابخش به شمار مى آید.
آلو به سبب منیزیم و فسفرى که دارد محرک سلسله اعصاب بوده و به این دستگاه حیات تازه اى مى بخشد. علاوه بر آن کار کلیه ها را نیز آسان مى سازد.
این میوه را بایستى صبح ناشتا و در ابتداى هر غذا مصرف نمود. براى آنکه اثر بیشترى داشته باشد دو یا سه لیوان آب آلو نیز همراه با آن بنوشند.
غذاهائى که با آلو پخته و تهیه شود بسیار مقوى بوده و به سبب دارا بودن املاح فسفر و اکسیداز بر روى اعصاب اثر نیکو مى بخشد. بعلاوه براى مبتلایان به یبوست و بواسیر مصرف این گونه غذاها توصیه مى شود. بهتر است آلو را به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس کرده سپس میل نمایند.
لازم است به کودکانى که شیرینى یا شکلات مى خواهند بجاى آن چند آلوى خشک یا خیس کرده بدهند.
ترب و تربچه
ترب و تربچه به سبب سرشار بودن از ویتامین ث یک داروى ضد اسکوربوت و به مناسبت دارا بودن مقدار زیادى ید ماده ضد راشیتیسم محسوب مى گردد. ترب داراى مواد املاح معدنى دیگرى بخصوص ‍ گوگرد و منیزیم و یک اسانس گوگردى ارزشمندى است که داراى خاصیت ضد عفونى بوده اشتها آور، پاک کننده مجارى تنفسى مى باشد.
ترب و تربچه بر طرف کننده مسمومیت کبد و تصفیه کننده کلیه ها بوده در درمان یرقان ، ورم مفاصل مزمن ، ورم اعصاب و سیاتیک ، انسداد مجارى تنفسى و حالات احتقانى بسیار مفید و مؤ ثر است .
این خواص در ترب هاى قرمز و سیاه هر دو دیده مى شود لیکن در ترب سیاه بیشتر و قابل ملاحظه تر است بدین جهت است که نوع سیاه آن بیشتر توصیه و تجویز مى گردد. براى استفاده از آن ترب را به حلقه هاى نازکى بریده طبقه طبقه در ظرفى بر روى هم بچینند و در بین هر طبقه کمى شکر بریزند. پس از اتمام کار مقدارى آب در آن ریخته و به ملایمت بجوشانند و شربتى را که از آن بدست مى آید مورد استفاده قرار دهند. از برگ ترب و تربچه خواه بصورت خام و یا پخته در سوپ استفاده کنند.
انگور
انگور یکى از غذاهاى نیروبخش است زیرا سرشار از مواد قندى متعدد و گوناگون از قبیل گلوکز، لوولوز، دولسیت (91) و مانیت (92) مى باشد. انگور به سبب سرشار بودن از املاح معدنى پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، فسفر، آهن ، سدیم ، منگنز، سیلیس و مقادیر کمى ید وآرسنیک یک ماده غذائى سازنده به شمار مى رود.
انگور یک میوه ترمیم کننده عضلات و غذاى سلسله اعصاب شناخته شده است . از طرف دیگر داراى خواص تصفیه کننده و ملین بوده و به عبارت دیگر بهترین میوه اى است که بشر از آن استفاده مى کند.
از مواد معدنى که در خاکستر انگور بدست آمده یکى پتاسیم است که میزان آن بسیار بالاست (62 درصد)، سپس املاح کلسیم ، سدیم ، منیزیم ، اکسید آهن و منیزى ، کلر، سیلیس (182/2 درصد) و اسید فسفریک (17 درصد) و غیره . انگور یک ماده خوراکى بسیار قابل هضم بوده و در عین حال از غذاهاى سازنده خون به شمار مى رود زیرا مواد غذائى محتوى در انگور به سهولت هضم و جذب مى گردد بعلاوه حالت اسیدى آن سبب مى شود که به سرعت از معده عبور کرده وارد روده گردد زیرا همین حالت اسیدى است که موجب مى گردد دریچه اثنى عشر به سرعت باز شده و انقباضات در آن ناحیه شروع شود. قند انگور(گلوکز و لوولوز) موجد تحرک و قدرت در عضلات مى باشد و بدین صورت عمل تخلیه صفرا را افزایش و اکسیداسیون را کاهش مى دهد. بر حسب عقیده دکتر راترى (93) موارد استعمال انگور در درمان بیماریهاى زیر مى باشد:((سوء هاضمه ، یبوست ، بواسیر، سنگهاى صفراوى و سنگهاى مجارى ادرار، نقرس ، مسمومیتهاى مزمن جیوه و قلع ، بعضى بیماریهاى پوستى و برخى از انواع سل ریوى )).
کمبود مواد پروتئینى انگور نیز خود مزایائى در بر دارد زیرا با آن که بیمار مقادیر قابل ملاحظه اى انگور مصرف مى کند خطر ازدیاد و تجمع مواد زاید ازته (بخصوص اسید اوریک ) در بدن وجود نخواهد داشت . همچنین به سبب کمبود مواد سدیم براى درمان تخلیه بدن از مواد نمکى بسیار مناسب بوده و کلیه ها را شستشو مى دهد بدین جهت مصرف آن در موارد ابتلاء به ورم کلیه تجویز مى شود. از آنجا که ترشح ادرار را افزایش ‍ مى دهد موجب مى گردد که مواد سمى بدن بیشتر به خارج دفع شود و در نتیجه میزان مسمومیت و حالت اسیدى ادرار را پائین آورد. استفاده از این میوه با ارزش را در مورد احتباس مواد ازته ، ازدیاد فشار خون ، حملات قلبى - کلیوى و آماس عمومى بدن همیشه به خاطر داشته باشید.
حال که صحبت از قلب به میان آمد باید یادآورى کنیم که آب انگور از گلوکز خالص تشکیل شده و گلوکز عنصر مغذى عضله قلب است . انگور اختلالات قلبى حاصله از ازدیاد فشار خون را از بین مى برد. در این جا اضافه کنیم که املاح پتاسیم محتوى در انگور داراى اثر تقویت کننده قلب مى باشد.
انگور داراى ویتامین ب 2 مى باشد. ویتامینى که کمبود آن موجب اختلال تعادل سوخت و ساز از بین رفتن اشتها و اختلالات گوارشى گاهى همراه با تهوع و استفراغ مى گردد. بعلاوه به جهت کربنات هاى قلیائى که داراست ترشح شیره معده را تسهیل نموده و همین اثر را بر روى لوزالمعده دارد بنابراین وجودش در مرحله هضم روده اى بسیار لازم و ضرورى است .
انگور موجب ازدیاد ترشح صفرا مى گردد و عمل کبد را فعالتر مى سازد، عمل هضم را تحریک و تسریع مى کند و اشتهارا افزایش داده ، یبوست را از بین مى برد و تخمیرهاى روده اى را کاهش مى دهد.
پکتین موجود در انگور، مواد لعابدار، اسیدهاى آلى (اسید فرمیک ، اسید استیک ، اسید سیتریک ، اسید تاتریک ، اسید مالیک ، بى تارترات پتاسیم ، اسید فسفریک ، مازو، املاح معدنى به حالت فسفات ، کلرور، برمور، فلوئور، اکسید آهن ، ید، ارسنیک ، ویتامین هاى آ و ب و ث ، اسانسهاى عطریه ، منگنز، عناصر بسیار کمیاب موجود در سرم خون ، این میوه را یک مقوى غیر قابل مقایسه با سایر میوه جات و سبزیجات ) ساخته است . مسلولین و کلیه بیماران دچار سوء تغذیه بایستى بدون درنگ و تامل از این میوه ارزشمند استفاده کنند.
بهترین طرز استفاده از انگور مصرف آن در صبح و در حال ناشتا است . کسانى که دچار یبوست هستند بایستى تمامى انگور از پوست و گوشت و هسته آن را بخورند. لیکن در مواردى که لازم است به مقدار زیاد مصرف شود تا مازى موجود در پوست ایجاد یبوست ثانوى ننمایند. همچنین افراد مبتلا به سوء هضم پوست و هسته انگور را بخوبى دفع مى کنند.باید دانست که در سطح داخلى پوست انگور دیاستازى وجود دارد که سلولز را هضم مى کند بنابراین هضم و جذب این میوه را بسهولت عملى مى سازد. در اینجا مجددا یاد آورى کنیم که سلولز پوست و هسته انگور اثر محرکه اى بر روى محافظ روده دارد.
براى استفاده درمانى از انگور بدین طریق عمل مى شود: ابتدا روزى یک کیلو انگور صبح ناشتا و ابتداى هر غذا مصرف مى کنند سپس هفته دوم روزى دو کیلو و پس از آن ، یکى دو روز بجاى غذا فقط از انگور استفاده نمایند و هفته آخر بتدریج مقدار آنرا کم کنند تا به یک کیلو در روز برسد.
از هر انگورى مى توان براى درمان استفاده نمود و برحسب نقاط مختلف و فصول سال نوع آن ممکن است متفاوت باشد. بهتر آن است که هر روز از یک نوع انگور استفاده شود. به هر اندازه انگور شیرن تر باشد مغذى تر خواهد بود. به هر حال لازم است انگور را با آب جارى بشویند و سپس ‍ مصرف کنند.
براى تهیه پماد نرم کنندگى که آب انگور در آن شرکت داشته باشد پنجاه گرم انگور و صد گرم روغن بادام شیرین و پنجاه گرم موم را در حمام مارى گرم کرده آنقدر حرارت دهند تا موم بخوبى ذوب شده با سایر مواد مخلوط و یکى شود.

چگونه باید انگور خورد و رژیم انگور گرفت :
انگور را در زیر آب جارى بگیرید و بشویید سپس آن را مطابق دستورهاى زیر مصرف نمایید.
-براى رژیم انگور باید اگر انگور مى خورید هر روز یک تا دو کیلو انگور و اگر آب انگور مى نوشید 700 تا 1400 گرم آب انگور را بنوشید و چیز دیگرى نخورید.
رژیم انگور به این ترتیب ادرار را زیاد مى کند، یبوست را برطرف کرده و لینت مى آورد، اسید اوریک را از بدن خارج مى کند، ترشحات کیسه صفرا را زیاد مى کند. دکتر لوکلر توصیه مى کند:
کسانى که مبتلا به اختلالات معدى هستند یا یبوست دارند و یا مبتلا به سنگ کیسه صفرا و یا سنگ کلیه یا مثانه هستند و یا مبتلا به ورم مفاصل شده اند و یا بیمارى پوستى و یا بواسیر و سل ریوى دارند با رژیم انگور معالجه مى شوند.
-کسانى که چاق هستند و مى خواهند رژیم لاغرى بگیرند باید هر ده روز دو روز فقط انگور بخورند و چیز دیگرى نخورند و مقدار انگورى که اشخاص چاق در دوره رژیم انگور باید مصرف نمایند یک کیلو و دویست گرم در روز است که هر ده روز دو روز باید رژیم انگور بگیرند.
-کسانى که مى خواهند سموم را از بدن خود خارج کنند باید هر روز سه لیوان آب انگور را در فاصله غذا بخورند و طورى وقت آن را انتخاب کنند که با ساعت غذا فاصله زیادى داشته باشد.
- آب انگور نرسیده (آب غوره ) خنک است و در مواردى که حالت تب بر بدن مسلط مى شود و براى معالجه آنژین ، و همچنین وقتى دهان ورم مى کند و یا سل ریوى پیدا شده است مصرف مى شود.
- آب انگور رسیده ادرار آور و ملین است و براى تمام امراضى که احتیاج به خروج ادرار و لینت مزاج است مصرف مى شود.
-کشمشهاى درشت را اگر پوست بکنند داراى تمام خواص انگور تازه است بعلاوه کشمش بیش از انگور تولید انرژى در بدن مى کند و مصرف آن نرم کننده سینه و خلطآور است که آن را در تمام بیمارى هاى ریوى ، قبضه الریه ، و امراض کلیوى ، مثانه اى ، کبدى مصرف مى کنند.
- شیره بهارى مو (اشک مو) به مقدار یک قاشق قهوه خورى صبح ناشتا براى دفع سنگ کلیه ، سنگ کیسه صفرا و شن کلیه و کیسه صفرا مفید و موثر است .

مصارف خارجى انگور:
-آب انگور به عنوان محلول شستشوى صورت براى خانمها بى اندازه مفید است و اگر خانمها پنبه به آب انگور بزنند و به صورت خود بمالند و ده دقیقه بگذارند بماند و خشک شود و سپس با آب نیم گرم که یک گرد (محتوى دو انگشت ) جوش شیرین در آن ریخته اند صورت خود را بشویند پوست صورت آنها صاف و درخشان خواهد شد.
- شیره بهارى یا اشک مو را به صورت کمپرس روى زخمها اگر بگذارند زود زخم را التیام مى دهد اگر چشم قرمز شده و یا پلک چشمان ورم کرده باشند اشک مو را در چشم بریزند خیلى زود این عوارض را از بین مى برد.

روغن مایع هسته انگور:
استخراج روغن مایع از هسته انگور در حقیقت در اول قرن نوزدهم میلادى کشف گردید ولى مطالعات و بررسیهاى دقیق علمى بر روى این روغن در طى جنگ دوم جهانى به عمل آمد.
تجزیه علمى روغن مایع هسته انگور ثابت کرد این روغن سرشار از اسیدهاى چربى غیر اشباع شده مى باشد که در حدود 80 درصد مى رسد و داراى عناصر ویتامین ((ا)) (E) مى باشد.
بسیارى از پزشکان رژیم مصرف روغن مایع هسته انگور را به بیمارانى که مبتلا به تصلب شرایین و یا امراضى قلبى و یا چربى بى اندازه خون شده اند توصیه کرده اند.
ترکیب روغن مایع هسته انگور در حرارت معمولى ثابت مى ماند. اگر این روغن را دو یا سه ساعت در حرارت معمولى بپزند هیچگونه ضایعه اى در آن پیدا نشده و مواد مسموم در آن به وجود نمى آید 


کشمش
کشمش یکى از نیروبخشهاى درجه یک به شمار مى رود زیرا کلیه آب محتوى در انگور به قند و مواد ئیدروکربنه تغییر شکل یافته است . کشمش ‍ غذاى بسیار مغذى است که در فصل سرما که مبادلات ارگانیسم کند مى شود بیشتر مورد استعمال پیدا مى کند. انگور خشک پاره اى از خواص ‍ را که در حالت تازگى داراست از دست مى دهد لیکن بسى شیرین تر و نرم کننده تر بوده و ریه را نرم و صاف مى کند. کشمش را بطور طبیعى مصرف مى کنند یا آنکه به بعضى غذاها اضافه مى نمایند. در موارد یبوست نیز مى توان از کشمش پخته استفاده نمود. براى کودکان کشمش ‍ یک تنقل بسیار مفید و با ارزشى است .
ریواس
ریواس مقدار زیادى آهن و منیزیم در خود دارد. همچنین داراى ویتامین هاى ب و ث مى باشد.
کمپوت ریواس علاوه بر خواص ملین بودن متعادل کننده تغذیه و مقوى و سازنده نیز مى باشد. ریواس معده را تقویت و کبد را تحریک مى نماید.
اگر بتوان آب ریواس را بدست آورد بهتر است روزى نصف یا یک فنجان آنرا(بر حسب میزان تحمل و سن شخص ) همراه با عسل یا قند نیشکر بنوشند.گرد ریشه ریواس را معمولا در ساختن داروهاى ملین به کار مى برند

برنج
برنح کامل یعنى برنجى که هنوز پوست آن گرفته نشده باشد(شلتوک ) بیشتر سرشار از املاح معدنى است تا برنج بدون پوست یا به اصطلاح معمول ((سفیده کرده )). گاهى لازم مى شود که برنج را قبل از پختن چند ساعتى خیس کنند. برنج سلولز زیادى ندارد حتى مصرف برنج سفید کرده تا حدى موجب یبوست نیز مى گردد. لیکن برنج پوست دار یا بى پوست داراى ماده قبض کننده اى مى باشند که در مورد اسهال از لعاب آن به مقدار 20 تا 25 گرم در یک لیتر آب استفاده مى کنند.
برنج یک ماده غذائى بى نهایت نیرو بخش است که سرشار از مواد ئیدروکربنه مى باشد. همچنین یک غذاى سازنده اى است زیرا مقدارى مواد چربى و ازته دارد بعلاوه داراى مقدارى املاح معدنى (فسفر، پتاسیم ، گوگرد، سدیم ، کلر، منیزیم ، کلسیم ، آهن ، فلوئور، روى منگنز، ارسنیک و ید) است .
برنج حاوى ویتامین هاى آ و ب میباشد لیکن اگر آن را زیاد بسایند و صیقلى کنند ویتامین هاى آن از بین میرود. بدین جهت است در مناطقى که برنج سفید کرده زیادى مصرف مى کنند همه گیرى بیمارى پلاکر یا برى برى دیده مى شود. برنج کامل زرد رنگ یا صورتى است و فاقد درخشندگى مى باشد.
مصرف دراز مدت برنج ازدیاد فشار خون را درمان مى کند و غذاى مناسبى براى افراد مسن به شمار میرود. معمولا برنج را به صورت دانه مى پزند لیکن براى کودکان خردسال مى توان از آرد برنج براى تهیه فرنى و نظایر آن استفاده نمود یا آنکه پس از پختن آنرا از صافى بگذرانند.
در مورد استعمال خارجى از خمیر برنج بصورت ضماد بر روى کلیه زخمهاى سوختگیهاى درجه یک و اورام پوستى مى توان استفاده نمود.
زعفران
زعفران نه فقط با رنگ و عطر خوش خود غذا را خوش طعم و خوشرنگ و معطر و اشتهاانگیز مى سازد بلکه داراى خواص ضد تشنج بوده و محرک اعصاب و عضلات مى باشد.
زعفران معده را به ملایمت تحریک نموده و اعمال و وظایف عادى این عضو را تا حدى به فعالیت وا مى دارد. از خواص دیگر زعفران آن است که موجب بازشدن قاعدگى مى گردد و بنابراین در مواردى که عادت زنانه مشکل بوده و به سختى انجام مى گیرد مصرف زعفران کمک قابل توجهى مى کند.
زعفران را در بعضى غذاها از قبیل انواع پلوها و بعضى خورشها و خوراکها مانند شله زرد، حلوا و غیره مى ریزند. دم کرده آن به نسبت نیم تا یک گرم در صد گرم آب به عنوان مقوى معده و به میزان یک تا یک و نیم گرم در صد گرم آب به صورت باز کننده قاعدگى مورد استفاده قرار مى گیرد.
شنگ
این گیاه به سبب سرشار بودن از مواد ئیدروکربنه یکى از منابع نیرو و انرژى محسوب مى شود. از آنجا که شنگ جزو خانواده سیب زمینى ترشى است داراى انسولین بوده و بنابراین براى مبتلایان به دیابت توصیه و تجویز مى گردد. همچنین براى مبتلایان به کم خونى و سوء تغذیه یک ماده مغذى و مقوى و خونساز محسوب مى شود. این گیاه داراى شوره (ماده تصفیه کننده خون ) بوده بدین لحاظ چه از راه پوست بوسیله تعریق و جه از طریق کلیه ها مواد سمى خون را به خارج مى فرستد. بعلاوه موجب رفع احتقان کلیه ها، روده و کبد مى گردد.
باید دانست که در این گیاه خواه به صورت خام یا رنده کرده همراه با روغن زیتون ونمک و آبلیمو یک سالاد بسیار لذیذ و مطبوعى تشکیل مى دهد.
جوشانده ریشه این سبزى به میزان 35 تا 50 گرم در لیتر آب مایعى بدست مى دهد که در نقرس ، روماتیسم و بیماریهاى پوستى بسیار نافع مى باشد. این جوشانده را مى توان در نزد شیرخواران به صورت استعمال خارجى در موارد پوسته هاى صورت نوزادان استعمال نمود.
سگاله
در نواحى و کشورهائى که از آرد حاوى سگاله نان تهیه و مصرف مى کنند خون اهالى مایعتر و شریانها نرمتر بوده و از بیماریهاى حاصله از تصلب شرائین و عفونتهاى منحط کننده دیگر بکلى در امان هستند.
هنگامى که گردش خون دچار اختلال مى گردد و عروق خونى بتدریج مستعد تصلب مى شود بایستى نان سگاله و نان گندم کامل را متناوبا مصرف کنند و به عبارت دیگر بعضى روزها نان سگاله را جانشین نان گندم سازند. بدین صورت عموم مردم بخصوص آنهائى که زندگى و کار نشسته دارند از بروز علائم تصلب شرائین مصونیت پیدا مى کنند.
با مخلوط کردن دو قسمت آرد گندم کامل و یک قسمت آرد سگاله یک نان بسیار مفید و عالى بدست خواهیم آورد.
از آنجا که نان سگاله به سختى ((بر مى آید)) لذا هضم آن مشکل تر است . به هر حال این نوع نان سرشار از مواد ازته و ئیدروکربنه میباشد بنابراین بسیار نیروبخش و در عین حال سازنده است . تجربه آن نشان داده است که حاوى املاح معدنى از قبیل آهن و کلسیم مى باشد.
سویا
دانه هاى لوبیاى سویا جواب مقنع و قاطعى به کسانى که معتقدند مواد پروتئینى و چربى کافى در عناصر گیاهى وجود دارد، مى دهد. در حالى که گوشت 15 تا 20 درصد مواد پروتئینى و 18 درصد مواد چربى دارد لوبیاى سویا داراى 40 درصد مواد پروتئینى بوده و نیز به میزان 20 درصد حاوى مواد ئیدروکربنه مى باشد که به صورت قند قابل جذب در آمده است . لوبیاى سویا بقدرى مغذى و مقوى است که بایستى آنرا بیشتر به عنوان غذاى مکمل مصرف نمود تا غذاى اصلى .
با سویا انواع متعدد و گوناگونى خوراک مى توان تهیه نمود. براى کسانى که گیاهخوارند سویا تنها ماده غذائى است که رفع دلتنگى آنان را از لحاظ محرومیت گوشت ومواد پروتئینى مى نماید. بنابراین با سویا مى توان غذاهائى تهیه نمود که از هر لحاظ کامل و مطبوع باشد.
در سویا املاح معدنى متعددى یافته اند. از قبیل منیزیم ، کلسیم ، آهن ، پتاسیم ، فسفر، سدیم ، گوگرد و ویتامین آ(حفظ تعادل عصبى و دفاع در برابر عفونت )، ب 2(تجدید ساختمان سلولى که کمبود یا فقدان این ویتامین موجب بروز پیرى زودرس مى گردد)، ویتامین د(ضد راشیتیسم )و ویتامین اى (قابلیت بارورى ).
اگر به آنچه که گفته شد مجددا نظرى افکنیم مشاهده خواهیم کرد که سویا یک ماده نیرو بخش ، سازنده ، متعادل کننده و جبران کننده کمبود املاح معدنى بدن مى باشد. سویا داراى مقدار کافى سلولز است بنابراین یبوست ایجاد نمى کند. براى کودکانى که بخوبى نمو نمى کنند و کسانى که دچار خستگى مفرط هستند(چه جسمانى و چه دماغى ) و آنهائى که دچار کمبود مواد معدنى و املاح مى باشند و یا به ناراحتى هاى عصبى مبتلا هستند مصرف سویا بسیار ضرورى و لازم است .
سویا را خواه به صورت دانه یا به شکل آرد استفاده مى کنند. آرد آن را بایستى طورى تهیه نمایند که مواد مفیده از قبیل چربى ها و ویتامین هاى آ و د و اى آن گرفته نشود.
گوجه فرنگى
گوجه فرنگى یک میوه ((میوه - سبزى )) است که به فراوانى داراى ویتامین ها و املاح معدنى گوناگون مى باشد و بر خلاف عقیده بعضى از اشخاص فاقد خاصیت اسیدى است زیرا اسیدى که ظاهرا در آن دیده مى شود اخلاط مختلف بدن و خون را قلیایى مى سازد و بدن را در برابر هجوم بیماریهاى عفونى محافظت مى نماید.
همه مى دانیم که عفونت در محیط اسیدى بدن بهتر و زودتر رشد و نمو مى کند. املاح معدنى گوجه فرنگى بخصوص قلیائى هستند(سیترات ، تارترات و نیترات ) بعلاوه حاوى آهن و فسفر میباشد که براى ساختمان خون و اعصاب وجودشان ضرورى است . گوجه فرنگى که قبل از رسیدن سبز رنگ و داراى کلرفیل است ، این ماده حیاتى را در خود ذخیره کرده موقع مصرف بلافاصله به بدن انسان منتقل مى سازد.
گوجه فرنگى به سبب دارا بودن ویتامین آ یک ماده تجدید کننده حیات سلولى به شمار مى رود. ویتامین هاى ب و ث محتوى در آن تعادل و پخش ‍ منظم مواد غذائى در تمام بدن و بخصوص بر روى سلسله اعصاب را تنظیم و تضمین مى کنند. لازم است تمامى گوجه فرنگى یعنى پوست و تخم و گوشت آن خورده شود. تخم گوجه فرنگى از ماده لعابدارى پوشیده شده که دفع مواد فضولاتى را از روده ها تسهیل مى کند. پوست آن نیز حاوى سلولوز است داراى همین خواص مى باشد و یبوست را از بین مى برد.
آب گوجه فرنگى (خون گیاهى ) حامل کلیه مواد و املاح قلیائى ارزشمندى است که در این میوه وجود دارد و تمام رسوبات اوره اى را حل نموده و خون اسیدى را قلیائى مى سازد بعلاوه التهاب هاى این دستگاه گوارش از بین برده مسمومیت از اوره را مانع مى شود. افراد مبتلا به نقرس ، روماتیسم ، مسمومیت ، ازدیاد اوره خون ، چاقى مفرط، ورم کلیه ، سنگهاى مجارى ادرار یا مجارى صفراوى ، یبوست ، تورم روده و معده با استفاده از گوجه فرنگى و رژیم غذائى بهره شایانى خواهند برد و سلامت خود را باز خواهند یافت .
گوجه فرنگى داراى خاصیت ضد مسمومیت بوده و بافتها را تجدید حیات مى کند بدین سبب در موارد تصلب شرائین ، ورم سرخرگها و کلیه اختلالات منحط کننده مصرف آن بسیار مفید و مؤ ثر واقع مى گردد. در موارد بیماریهاى عفونى ، آب گوجه فرنگى ضد اسید و ضد گندیدگى بوده و بسیار ارزشمند است .
ارجح آن است که گوجه فرنگى را به صورت خام در سالاد یا بتنهائى یا مخلوط با سایر سبزیجات خام یا سیب زمینى پخته مصرف کنند. اگر گوجه فرنگى را به غذاهاى خمیرى اضافه کنند از تخمیرها و گندیدگیهاى نشاسته اى جلوگیرى نموده و آنها را خنثى نموده قدرت هضم را افزون مى کند.
هر گاه بخواهند بطور کامل از فواید و خواص گوجه فرنگى برخوردار شوند بایستى مدت سه هفته صبحانه خود را فقط از گوجه فرنگى تشکیل داده و چیز دیگرى مصرف نکنند. در ابتداى ناهار و شام نیز دو یا سه گوجه فرنگى بخورند و هر سه یا چهار روز، یکروز فقط گوجه فرنگى را به عنوان غذا انتخاب کنند.
کسانى که براى خوردن گوجه فرنگى اشتها ندارند و نمى توانند چنین دوره معالجه اى را ادامه دهند و یا ترس از لاغرى دارند مى توانند از آب گوجه فرنگى استفاده کنند. بدین ترتیب که یک لیوان از آنرا ابتداى هر غذا بنوشند. آنهائى که دچار مسمومیتهاى عمومى هستند یکروز درهفته فقط آب گوجه فرنگى را غذاى خود تشکیل دهند و غذاى دیگرى نخورند.
از نظر استعمال خارجى از آب گوجه فرنگى براى جوان شدن پوست صورت استفاده مى شود زیرا بشره خارجى پوست را حیات بخشیده و نقاط و لکه هاى سیاه آن را از بین مى برد.
سیب زمینى ترشى
این گیاه سرشار از مواد ئیدروکربنه است که مولد نیرو و انرژى مى باشد. این مواد ئیدروکربنه که حالت قندى به خود گرفته ادرار مبتلایان به دیابت را زیاد نمى کند. غده هاى این گیاه بطور کامل هضم شده و ترشح شیر را در نزد مادران شیرده افزایش مى دهد.
در سییب زمینى ترشى ویتامین هاى آ و ث و نیز شوره که یک ضد عفونى کننده خون است یافته اند.
وانیل
وانیل ماده محرکى است که شیرینى جات را به شکل مطبوعى معطر مى سازد. بایستى از وانیل طبیعى که به صورت قرصهاى پیازى شکل است استفاده نموه و از وانیلهاى تقلبى احتراز جویند. وانیل در صنعت شیرینى پزى مصرف زیاد داشته و موجب معطر کردن اقسام گوناگون شیرینى مى شود.

آلبالو:
میوه اى که براى بیماران قلبى و روماتیسمى فوق العاده مفید است و زیبایى و طراوت خانمها را تضمین مى کند.
کشت آلبالو در کشورهایى که تولید کننده آلبالو هستند روز به روز رو به توسعه است .
ایتالیا و آمریکا جزو اولین کشورهاى تولید کننده آلبالو هستند و بیش از دویست هزار تن هر ساله میوه آلبالو دارند، بعد از ایتالیا در اروپا کشور آلمان غربى است که محصول سالیانه آن به صد و پنجاه هزار تن مى رسد.
درخت آلبالو اصلا در ایران بوده است و از ایران به کشورهاى دیگر رفته و کشت شده است . منطقه اى که در قدیم درختان آلبالوى فراوان داشته در منطقه وسیعى از آناطولى ترکیه تا دریاى خزر بوده است .
در حال حاضر در مناطق مختلف ایران درخت آلبالو و میوه آن وجود دارد و بعضى سالها محصول فراوانى دارد که از آن به عنوان میوه استفاده مى شود یا آن را خشک مى کنند و یا از آن شربت و مربا و یا آلبالو پلو و یا خورش ‍ آلبالو درست مى کنند.
ارزش غذایى آلبالو زیاد نیست و صد گرم آلبالو فقط هفتاد کالرى دارد. آلبالو داراى ویتامین آ.ب . و ث مى باشد.
املاح معدنى آلبالو عبارت است از آهن ، کلسیم ، فسفر، کلر، گوگرد، منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، مس ، روى ، منگنز، کوبالت .
قند آلبالو از نوع لولوز است و براى اشخاصى که دیابت دارند جذب آن آسان است .
آلبالویى براى خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد علامت رسیدگى آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد. از آلبالویى که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و داراى گوشتى سفت است دورى کنید زیرا مصرف آن سوء هضم مى آورد و کار روده ها را مختل مى کند.
آلبالو وقتى تیره رنگ است و داراى لکه هاى قهوه اى است کهنه شده و رو به فساد گذاشته است . گاهى میوه فروشان براى این که آلبالو را خوش منظره سازند به آن آب مى زنند این کار زود آلبالو را خراب مى کند و آماده مى سازد که زودتر فاسد شود

 

چه وقت و چگونه باید مصرف کرد
وقتى آلبالو خوردید روى آن آب نخورید، مایعات به طور کلى روى میوه ها آن را ((باد کرده )) مى کند و این وضع براى دستگاه هاضمه خطرات جدى در بر دارد.
در فاصله غذاهاى اصلى مى توانید آلبالو را بخورید زیرا خیلى زود هضم مى شود یک مرتبه مقدار زیادى آلبالو نخورید بلکه به مقدار کم بخورید و در موقع خوردن هم خوب آن را بجوید.

آلبالو براى چه اشخاصى خوب نیست
کسانى که ورم روده دارند چون آلبالو ترش و سلولز دارد دیر هضم مى شود.
کسانى که از معده یا روده ها علیل هستند مى توانند آلبالوى پخته را به صورت کمپوت یا مربا مصرف نمایند البته در این موارد آلبالو چون پخته مى شود قسمتى از مواد حیاتى خصوصا ویتامین هاى خود را از دست مى دهد ولى به آسانى هضم مى شود. با وجود این بعضى از کسانى که از جهت معده و یا روده ها علیل هستند مى توانند هضم آلبالو را تحمل کنند به شرطى که صبح ناشتا به مقدار کم آن هم کاملا رسیده باشد مصرف نمایند.
کسانى که دیابت دارند مى توانند به حد اعتدال آلبالو بخورند زیرا قند آلبالو از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک مى توانند جذب کنند.
اشخاصى که چاق هستند نباید آلبالو را به عنوان دسر یا غذاى اضافى علاوه بر غذاهاى مخصوص رژیم خود مصرف نمایند ولى به عنوان یک غذاى اصلى مى توانند آلبالو مصرف نمایند زیرا آلبالو داراى کالرى کمى است و شیپور اشتهاى کاذب را خفه مى کند!

چه کسانى باید آلبالو بخورند؟
کسانى که بیمارى کلیه دارند، اشخاصى که رماتیسم دارند اگر آلبالو بخورند از بروز نقرس در آنها جلوگیرى خواهد شد.
کسانى که بیمارى قلبى دارند چون آلبالو ادرارآور است پوتاسیوم آن از باقیمانده نمک در عروق جلوگیرى مى کند و به صورت ادرار آن را خارج مى کند و در نتیجه به قلب کمک مى کند.
خانمهایى که مى خواهند داراى رنگ درخشانى شوند و زیبایى چهره آنها مورد توجه قرار گیرد براى صاف شدن خون خود باید آلبالو بخورند.

مصارف دیگر آلبالو
جوشانده دم آلبالو بى اندازه ادرارآور است و کسانى که به حبس البول یا اختلال کلیه و یا مثانه مبتلا هستند باید آن را مصرف نمایند. براى تهیه این جوشانده باید سى گرم دم آلبالو را که خشک کرده اید در یک لیتر آب ده دقیقه بجوشانید و بعد آن را مصرف کنید. در طب جدید هم جوشانده دم آلبالو در مواردى که بخواهند خروج ادرار را زیادتر کنند مصرف مى شود.
مغز هسته آلبالو را مى کوبند و از آن روغن مایعى مى گیرند که قرنها است با موفقیت رماتیسم را شفا مى بخشد

توت سفید
مواد غذایى موجود در توت کدام است و چه موقع باید خورد تا مفید واقع شود؟
اگر فصل توت باشد، توت سفید را در همه جا مى توانید بیابید. مى خواهید بدانید این میوه ریز که گاهى درخت آن کهن شده و دانه هاى شیرین که بر درختى بزرگ جا دارد و خود را به این طرف و آن طرف مى رساند چه خواصى دارد و از نظر غذایى و دوایى چه نقشى را بازى مى کند.
درخت توت سفید که توت کرم ابریشم هم مى گویند در تمام ایران پراکنده است . در قدیم که خانه ها وسعت زیادى داشت و اغلب باغ و باغچه اى هم که در این خانه ها وجود داشت ، کم و بیش یک یا دو درخت توت سفید در آنجا به چشم مى خورد که وقتى میوه آن مى رسید آن را مى تکانیدند و مى خوردند اما فعلا با کوچک شدن خانه ها و وسعت شهرها درختان توت کم و بیش در شهرها ناپدید شده اند و باید براى دیدن درختان توت و خوردن میوه آن به حومه شهرها رفت .
به خاطرم مى آید سى و چهار سال پیش که در ارومیه بودم نزدیک شهر توتستانهاى وسیعى بود که درختان آن را پیوند زده و پرورش داده بودند. هنگامى که توت این درختان نزدیک به رسیدن بود عده اى روزها آلتى را که از دو تخته ساخته شده بود به هم مى زدند تا کلاغ و گنجشک و سار از آن دور شوند و توتها از حمله آنها مصون باشند.
اغلب ، عصرها مردم ارومیه براى خوردن توت به آنجا مى رفتند، توتى که از این درختان چیده مى شد بزرگى آن به اندازه یک بند انگشت بود و به قدرى آبدار و شیرین بود که اغلب شیرینى آن دل آدم را مى زد
شنیده ام که توت سفید خراسان هم بى اندازه آبدار و شیرین است و در فصلى که به دست مى آید یکى از میوه هاى معروف خراسان محسوب مى شود.
تاریخچه درخت توت
درخت توت سفید یا توت کرم ابریشم ، گهواره پرورش آن در چین بوده است و از آنجا به سایر نقاط ایران پراکنده شده است . در چین بیشتر براى خوراک کرم ابریشم درخت توت سفید را پرورش مى دادند. توت سفید وقتى به ایران آمد با آب هواى ایران سازگارى بسیار نشان داد و میوه آن پر آب و شهداگین شد. زیرا این درخت در جایى که آفتاب دارد و هوا نسبتا خشک است خوب رشد مى کند و میوه آبدار و شیرینى مى دهد و اگر شاخه هاى آن را قطع نکنند گاهى آن قدر بالا مى رود که ارتفاع آن به بیشتر از هجده متر مى رسد.
درخت توت سفید را در قرن پانزدهم از ایران به فرانسه برده و کشت کرده اند. کشت آن در جنوب فرانسه که داراى آفتاب زیادى شبیه به ایران است رشد کرده و زیاد شده است .
توت سفید چه موادى دارد؟
توت سفید داراى کمى از ماده ((آلبومى نوئید)) مواد چربى ، پکتین و سقز است . همچنین سرشار از مواد قندى گلوکوز، املاح معدنى ، و اسید سوکسینیک و ویتامین هاى ((آ)) و ((ث )) مى باشد.
چه وقت باید توت خورد؟
بطور کلى باید وقتى توت خورد که شکم از غذا خالى باشد و بهترین موقع آن صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذاى ظهر و شام است که زود هضم مى شود و مواد غذایى آن جذب بدن مى شود. معمولا اگر روى غذاهاى سنگین ، مخصوصا گوشتى آن را بخورند هضم آن مشکل مى شود و تولید نفخ در شکم و روده ها مى کند.
به همین علت است که حکیم ابونصر هروى در کتاب خود توصیه مى کند که موقعى توت بخورند که شکم خالى باشد. ((چون توت را بخورند وقتى که معده پاک بود، زود از معده بشود و اندر تن هیچ خلط برنیانگیزد.))
ابوبکر مطهر جمالى یزدى در کتاب فرخ نامه مدعى است که اگر بخواهند میوه توت سفید، سیاه شود، گودالى نزدیک ریشه درخت توت بکنند و دو غربال توت سیاه در بن درخت انبار کنند تا سال دیگر توت سفید، توت سیاه به بار آورد. همچنین اگر توت سفید در بن درخت توت سیاه کنند سپید گردد؟!
در ایران توت سفید را وقتى رسید خشک مى کنند و در زمستان به عنوان غذاى پر انرژى مثل کشمش مى خورند. از توت سفید شیره اى مثل شیره انگور مى پزند که مصرف آن مشابه شیر انگور است . کسانى که مرض قند دارند اغلب به جاى قند سفید مصنوعى ، چاى خود را با توت خشک مى خورند. برگ درخت توت را هم به مصرف غذاى کرم ابریشم مى رسانند.
پوست شاخه هاى جوان درخت توت را اگر خشک کنند و خشک کرده آن را در آب بجوشانند و بنوشند لینت مزاج مى آورد. چنانکه حکیم موفق مى گوید:پوست دار توت را چون بپزى آبش اسهال طبیعت کند

هندوانه
از کجا آمده است و چه خواصى دارد؟
هندوانه از میوه هایى است که سابقا فقط در تابستان آن را مى دیدیم ولى ایجاد راهها و توسعه کشاورزى در سراسر کشور تقریبا امروز در تمام فصول ما مى توانیم هندوانه تازه داشته باشیم زیرا در زمستان که هواى تهران سرد مى شود و اغلب برف مى بارد هندوانه تازه را از بندرعباس و کمى بعد از جیرفت مى آورند و طورى هندوانه به عمل مى آید که تقریبا مى توانیم در سراسر سال هندوانه تازه ببینیم .
در سالهاى اخیر تخم هندوانه را از آمریکا و آرژانتین آورده و در ایران کاشته اند که در نتیجه هندوانه هاى بزرگ و پر آبى به عمل مى آید که رنگ آن هم قرمز است و اگر خوب برسد خیلى شیرین است و گاهى قد آن به یک متر مى رسد. سابقا در تهران نوعى هندوانه داشت که به نام خانمى معروف بود تخمهاى آن خیلى ریز ولى گوشت آن پر آب و شیرین بود و بعلاوه از شریف آباد قزوین هم هندوانه هاى خوبى به دست مى آمد که در حال حاضر رفته رفته کم شده و شاید جاى آن را زراعت دیگرى گرفته است .
تاریخچه هندوانه
هندوانه را از قرن ها پیش از ظهور مسیح در کشورهاى حوزه مدیترانه مى کاشته اند و در آفریقاى جنوبى به حالت وحشى مى روید. هندوانه را وقتى پاره کنید به رنگ زرد یا قرمز است . داراى تخمه هایى به رنگ هاى مختلف و گوشتى شیرین و پر آب است در صحراى کالاهارى واقع در آفریقاى جنوبى هندوانه به حالت خودرو و وحشى مى روید و به قبایل و طوایفى که در آن نواحى زندگى مى کنند. این میوه خودرو از نظر آب آشامیدنى کمک مى کند زیرا مردم آن قبایل آب هندوانه را به جاى آب مشروب مى نوشند.
هندوانه در مجارستان و روسیه جنوبى و آمریکا زیاد کاشته مى شود. کشت آن در کلیه سرزمین هاى استوایى و نیم گرم متداول و معمول است و در ایران اسمى که به این میوه داده اند از هند گرفته شده و شاید میوه اى باشد که از سرزمین هند به کشور ما آمده است و کشت آن در ایران معمول است .
در حال حاضر در فصل تابستان در تمام نقاط ایران هندوانه به عمل مى آید و یکى از میوه هاى سنتى این کشور است که تقریبا همه مردم از فقیر و غنى آن را مى خورند.
آقاى هانرى لوکلر در کتاب خود مى نویسد که هندوانه از میوه هاى بومى آفریقا و دره رود نیل و احتمالا عربستان است . این همان میوه است که در کتاب مقدس مسیحیان به نام آباتیشیم نامیده شده و اسم عربى آن بطیخ یا (باتکا) مى باشد.
اشعارى که ویرژیل سروده است ثابت مى کند که هندوانه را رومیان قدیم مى شناخته اند. زیرا معروف است که یکى از صاحبان مسافرخانه در رم قدیم براى این که مسافرى رهگذر را در مسافر خانه خود جلب و نگهدارى کند تمام میوه ها را به او نشان داد تا مجذوب آن شود وقتى هندوانه را به او نشان داد آن مسافر مجذوب این میوه شد و مدتى طولانى به خاطر آن در این مسافرخانه اقامت داشت .
اعراب درباره هندوانه مطالب زیادى گفته و نوشته اند.
عبدالرزاق جزایرى مى نویسد که پیامبر اکرم براى هندوانه اهمیت خاصى قائل بود و عقیده داشت که اگر هندوانه را قبل از غذا بخورند بدن را شستشو داده و مرض را از جسم دور مى کند.
جنگجویان صلیبى ، هندوانه را از فلسطین به اروپا آوردند و آن با به نام خربزه فلسطینى معروف کردند. فرهنگ دارویى قرن وسطى درباره هندوانه این طور مى نویسد:
((
خربزه هاى فلسطین که به نام خربزه سارازن هم معروف است این خاصیت را دارد که براى دفع حرارت کسانى که زیاد در معده شان گرمى شده است و یا تب کرده اند مفید است و مصرف آن تجویز مى شود.)) سربازان ناپلئون وقتى به مصر رفتند با این که در اثر مصرف زیاد هندوانه مبتلا به دل درد و اسهال شدند با این حال ناپلئون به یکى از فرماندهان بزرگ فرانسه گفته بود که هندوانه هاى مصر موجب رفع عطش سربازان ما در این سرزمین گرم و آفتابدار شد و شاید یکى از علل بزرگ پیروزى ما در مصر باشد و ما به این میوه دره نیل خیلى مدیون هستیم . بوته هندوانه نازک و حقیر است . به روى زمین مى خزد و از آن گلهاى کوچکى پیدا مى شود که از آن گل هندوانه که در ابتدا در اندازه یک فندق است پدیدار گشته رفته رفته بزرگ مى شود و آدمى وقتى به آن نگریست تعجب مى کند که چگونه از بوته اى حقیر میوه اى به این بزرگى به وجود مى آید.
از پوست هندوانه هاى کلفت و ضخیم خانم هاى خانه دار مرباى خوشمزه اى درست مى کنند و تخمه هندوانه را هم بو داده و به عنوان آجیل مصرف مى کنند.
اغلب ، هندوانه تا بریده و باز نشود نمى توان گفت که رسیده و شیرین است به همین علت است که به دختر و پسر جوانى که تازه مى خواهند ازدواج کنند و هنوز حقایق زندگى را درک نکرده و خود را آن طور که هستند نشان نداده اند مى گویند (مثل هندوانه در بسته اى هستند).
هندوانه داراى آب ، قند، املاح معدنى و ویتامین مخصوصا ویتامین مى باشد.

 

خواص پوست سیب بیشتر است یا خود سیب؟

میوه ها انواع و اقسام فراوانی دارند که از میان آنها، برخی دارای مزیت های بیشتری از نظر مواد حیاتی و خواص غذایی هستند که سیب نیز از این نوع میوه هاست. سیب، دارای فواید فراوانی است. از امام صادق(ع) روایت شده که بهتر از سیب، تب بری نداریم.خوردن یک سیب در روز، همیشه ما را از دکتر بی نیاز می کند. سیب دارای آهن، آب، پروتئین، چربی، کلسیم، مس، فسفر و ید است که ید آن برای تقویت غدد مفید است. این میوه همچنین دارای ویتامین A، B، C، B2 ، E و نیکوتیل است.سیب مسواک طبیعی دندان است، دندانها راسالم و دهان را ضدعفونی می کند. کسانی که از بوی بد دهان رنج می برند، می توانند باسیب آن را برطرف کنند.
سیب تقویت کننده فکر است. ترشی سیب،ترشح غدد، بویژه بزاق را زیاد می کند.پوست سیب ۵ برابر سیب ویتامین دارد.آب سیب اطفال و شیرخواران را صبور می کند. سیب مقوی قلب، پاک کننده معده، تصفیه کننده خون و یاری دهنده ریه است. سیب دارای خاصیت ضدعفونی کننده بوده و اثر ضدعفونی کننده سیب کال از رسیده آن بیشتر استنمک طعام سیب از همه میوه ها کمتر است و برای مبتلایان به اوره مفید است. سیب سنگ کیسه صفرا و کلیه ها را حل می کند. برای بیماران کبدی نیز مفید است. اسهال را به خوبی معالجه می کند، برای مبارزه با دل به هم زدگی، پیچش دل و استفراغ، کوه گرفتگی، دریازدگی و هوازدگی و همچنین برای زنهای باردار بسیار اثر مطلوب دارد.سیب در معالجه مرض چاقی مؤثر است. سیب برای مبتلایانبه بیماری مفاصل نیز تجویز می شود. خاصیت خنثی سازی سم دارد و برای مجاری ادرار وسینه درد نافع است. همچنین از پخته آن برای هضم غذا و از بین بردن سوءهاضمه می تواناستفاده کرد

 

خواص آب هندوانه

 

یک لیوان آب هندوانه ‌‌٢٠ درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کندهندوانه برطرف کننده التهاب و عطش، سازنده و رقیق کننده خون و به

 

خاطر دارابودن سلولز زیاد دیر هضم و نفاخ است. به گزارش ایسنا هندوانه منبع غنی ویتامین A) به شکل بتاکاروتن ) و ویتامین C است. این میوه

 

پرفایده التهاباتی را که دربیماریهایی نظیر آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بینمی‌برد. همچنین منبع خیلی خوبی

 

از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی بنام لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می‌شود و اثراتضد اکسیدانی قوی دارد. این آنتی اکسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیکال‌های آزادرا خنثی می‌کند. رادیکالهای آزاد مولکولهایی هستند که باعث تخریب بسیاری ازبافت‌های بدن می‌شوند. از جمله اثرات تخریبی رادیکالهای آزاد در بدن می‌توان به اینموارد اشاره کرد:

 

1- باعث اکسیده شدن کلسترول می‌شوند، در نتیجه کلسترول به دیوارهرگهای خونی می‌چسبد و می‌تواند باعث بروز حملات قلبی و سکته شود.

 

2- باعث انقباض وبسته شدن راههای تنفسی و در نتیجه تشدید حملات آسم می‌شوند

 

3- باعث افزایشالتهابات ناشی از استئوآرتریت1 و آرتریت روماتوئید

 

2 می‌شوند، در نتیجه تخریب مفاصلرا در این شرایط بیشتر می کنند.

 

4- باعث آسیب سلولهای دیواره روده و تبدیل آنها بهسلولهای سرطانیمی‌شوند. خوشبختانه ویتامین C و بتا کاروتن بعنوان آنتی اکسیدان هایقوی

 

( که هر دو در هندوانه به مقدار فراوان وجود دارند)، رادیکال های آزاد رابهدام انداخته و از اثرات مخرب آنها در بدن جلوگیری می کنند. یک لیوان

 

آب هندوانه 20درصد نیاز روزانه به ویتامین C و 14 درصد نیاز روزانهبه ویتامین A را تامین می‌کند. این میوه به دلیل دارا بودن ویتامین‌های (آ) و

 

(ث)، برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است؛ معده را تقویت کرده و بهکسانی که ناراحتی معده دارند، مصرف آب آنتوصیه می‌شود. خوردن

 

هندوانه در ناشتا مناسب نیست و بهتر است که بعد از غذا میلشود. مغز تخمهندوانه از بین برنده کرمهای موجود در معده و روده بوده و پوست سفیدهندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار مؤثر است. هندوانه با 92 درصد آببرای کلیه مفیداست. پزشکان قدیم از جمله ابن‌سینا برای بیماریهای کلیه خوردن هندوانه را تجویزمی‌کردند

لاغری بدون رژیم


این روزها همه به دنبال یک رژیم ضربتی و یا برنامه تغذیه ای معجزه گر سریع می گردند که اندام و اندازه های بدنشان را متناسب کنند و یا به همان اندازه و اندام دلخواه قبلی برگردند و گاهی هدف پوشیدن یک لباس خاص در یک مهمانی است و نه سلامتی.
این گونه رژیم های غذایی ضربتی اگرچه ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد (به همراه بسیاری از عوارض دراز مدت و ماندگار ناشی از آنها) ولی در دراز مدت نتیجه ای جز بازگشت به وضعیت اولیه و در برخی موارد به مراتب بدتر از وضعیت اولیه؟ ندارد.
تلاش کردم تا آخرین روش های موثر در کاهش وزن را از بررسی های معتبر علمی گردآوری کنم و یادآوری کنم که پیروی از چند الگوی ابتدایی و ساده زندگی می تواند تاثیر بسیار زیادی در سلامتی شما داشته باشد و شاید باعث نجات شما از وضعیت فعلی شود.
راز موفقیت در پیروی از این روش ها و گنجاندن آنها در جمله عادات همیشگی است؛ به این ترتیب موقع مهمانی ها و زمان های خاص دچار دردسر نمی شوید (داشتن سلامتی و تناسب اندام فقط برای پوشیدن لباس های خاص در مهمانی ها و مراسم خاص نیست و به یاد داشته باشید که هیچگونه راه ضربتی و میانبری تاکنون ارایه نشده است.
هر روز صبحانه بخورید. حق با مادر ها است. بررسی ها نشان می دهد صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است و علاوه بر افزایش تمرکز. گرسنگی را در طول روز کم می کند و باعث حفظ وزن سالم می شود. اگر به دلیل کمبود وقت قادر به خوردن صبحانه در صبح نیستید. آن را به همراه خود ببرید. سعی کنید حداقل یک گروه از گروه مواد غذایی (میوه و سبزی ها- غلات و نشاسته- شیر و لبنیات- گوشت ها و حبوبات و دانه های روغنی) در صبحانه شما وجود داشته باشد.
وعده غذایی را با یک پیش غذا نظیر سالاد و یا سوپ شروع کنید. افرادی که وعده غذایی را با یک پیش غذای کم کالری چون سوپ و یا سالاد و سبزیجات شروع می کنند می توانند اشتهایشان را بر آورده سازند و حجم کمتری کالری و چربی در مقایسه با کسانی که از غذای اصلی شروع می کنند؛ مصرف کنند. سبزی و میوه نیاز شما برای انرژی فوری را بر طرف می سازند و باعث می شوند بدن سریعتر علامت سیری را به مغز بفرستد . بنابر این خود را با غذاهای سنگین تری چون گوشت و یا سیب زمینی سرخ کرده سیر نمی کنید. غذاهایی چون سبزی های سبز و نارنجی و میوه کالری کمتری دارند.  چون بیشتر از آب و فیبر تشکیل شده است یعنی می توانید بیشتر بخورید در حالیکه به مدت بیشتری احساس پری می کنید.
آشپزخانه را شب ها تعطیل کنید. بررسی ها نشان می دهد که خوردن تنقلات هنگام تماشای تلویزیون پس از خوردن شام می تواند میزان دریافت کالری را نا آگاهانه بی اندازه بالا ببرد. به جز بیحوصلگی؛ دلایل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد که شما بعد از شام احساس گرسنگی کنید. شاید شام را خیلی زود می خورید. که در این صورت چند دقیقه یا بیشتر خوردن شام را به عقب بیاندازید. و یا دیر می خوابید. اگر همچنان می خواهید آخر شب چیزی بخورید از یک تکه میوه تازه کم کالری یا یک فنجان چای گیاهی بدون کالری (بدون شیرینی) لذت ببرید. همچنین. دندان ها را زود تر از موقع خواب مسواک بزنید تا نشانی بر پایان خوردن باشد.
شکر را فراموش کنید. گلوکز. فروکتوز و یا هر چیز دیگری که نام دارد. قند و شکر می تواند از . راه بهترین تلاش های شما را برای حفظ کاهش وزن بی ثمر بگذارد:
مقداری کالری صرف را به غذایتان بیفزاید.
 
قند خون تان را بالا و پایین ببرد و شما احساس گرسنگی کاذب کنید.
اگر هوس یک خوردنی شیرین کرده اید. از قند های طبیعی میوه های تازه و یا تنقلاتی چون میوه های خشک مثل قیصی ها و یا کشمش لذت ببرید.
در فاصله میان نهار و شام یک میان وعده بخورید. خوردن یک میان وعده سالم در نیمه بعد از ظهر (حدود ساعت 4) شما را تا زمان شام پر انرژی نگاه می دارد و شما را وا نمی دارد که از شیرینی فروشی سر راهتان خرید کنید. مصرف یک پروتئین همراه یک کربوهیدرات همچون پنیر و نان.شیر و بیسکویت دیجستیو.کره بادام زمینی و نان. ماست و خیار و یا شیر هویج می تواند شما را تا شام نگه دارد.
از زیاده روی خودداری کنید. خوب به مقدار غذایی که در بشقاب تان می گذارید. توجه کنید. اگر فکر می کنید اندازه وعده تان بیش از حد بزرگ است. سعی کنید کوچکش کنید. نصف بشقابتان را از سبزیجات و سالاد آن را از غذاهای پروتئینی (گوشت. مرغ.ماهی یا حبوبات) و ... بقیه را از غلات و نشاسته ها (ماکارونی. برنج. نان. سیب زمینی. نخود فرنگی یا ذرت) پر کنید. از بشقاب و کاسه های کوچکتر استفاده کنید تا بشقابتان پر به نظر آید.
آشپزخانه را با غذا های سالم پر کنید. آگاهانه غذا ها را سالم انتخاب کنید. به جای سیب زمینی سرخ کرده. از سیب زمینی پخته شده استفاده کنید. به جای لبنیات پر چرب از لبنیات کم چرب و یا بدون چربی استفاده کنید. میوه های تازه هر فصل را جایگزین شیرینی و شکلات کنید. خریدتان را از قبل برنامه ریزی کنید. فقط از روی فهرست خریدتان خرید کنید که در این صورت بیشتر احتمال دارد غذاهای سالم تر بخرید و تهیه کنید.
چنانچه قصد رفتن به رستوران دارید. از قبل رستوران را انتخاب کنید. در مورد کیفیت غذایی که می خواهید بخورید. پیش از انتخاب رستوران بیاندیشید. به رستوران هایی که سالاد تازه.غذاهای گیاهی. ماهی و یا مرغ های کبابی در فهرست غذایشان هست. بروید.
اگر هر از چندی تصمیم گرفتید یک غذای فوری ( (Fast Foodیا همان غذای چرب و خیلی سرخ شده است بخورید. به یاد داشته باشید که آنچه در ادامه روز می خورید را برنامه ریزی کنید تا نیاز روزانه کالری و چربی تان بالا نزند. مثلا اگر نهار یک همبرگر گنده همراه با یک ظرف سیب زمینی سرخ کرده بزرگ می خورید. شام سالاد سبزی همراه با سس کم چرب و یا بدون کالری همراه با کمی مرغ پخته بخورید.
غذا ها را روزانه یاد داشت کنید. بررسی ها اثبات کرده اند اگر آنچه می خورید را یادداشت کنید.بیشتر احتمال می رود که یک وزن سالم داشته باشید. همچنین این یادداشت روزانه روش مهمی در کشف نکاتی است که نیاز به تغییر در رژیم غذایی تان دارد.
وزن تان را بسوزانید. در نظر داشته باشید که 20 دقیقه راه پیمایی لازم است تا یک تکه کوچک پیتزا را بسوزانید. بیاد داشته باشید که برای کاهش وزن لازم است که بیشتر فعالیت بدنی کنید و کمتر بخورید (متناسب بخورید). مطمئن شوید که زمان مناسبی را برای چندین دقیقه فعالیت بدنی در برنامه روزانه تان بگنجانید. حتی اگر بالا و پایین رفتن از پله های خانه و یا محل کارتان باشد. همچنین یک پیاده روی سبک.نرمش-  شنا و کوه پیمایی .همه می توانند ایده های خوبی باشند

 

تغذیه سالم

تغذیه سالمی که سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود توصیه کرده چنین ویژگیهایی دارد.

کربوهیدارتها ( عمدتا نشاسته و قند طبیعی ) باید ٥٥ تا ٥٧ درصد رژیم غذایی را تشکیل دهد.

قند تغلیظ شده ( مانند شیرینیها ) باید کمتر از ده در صد را تشکیل دهد.

رژیم غذایی روزانه باید شامل ده تا پانزده درصد مواد پروتئینی باشد.

چربی باید به پانزده تا سی در صد محدود بماند و سهم چربی اشباع شده باید زیر ده در صد کل رژیم غذایی باشد.

نمک باید به کمتر از پنج گرم در روز محدود بماند.

میزان مصرف سبزیجات و میوه ها باید روزانه حدود چهار صد گرم باشد.

داشنمندان همچنین نتیجه گیری کرده اند که افزایش فعالیت جسمانی برای سلامتی لازم است .

این گزارش اشاره می کند که مردم باید روزانه حداقل یک ساعت فعالیت جسمانی داشته باشتند.

یک میلیارد آدم چاق

به گزارش سازمان بهداشت جهانی ، هم اکنون بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان اضافه وزن دارند که از آن میان سیصد میلیون نفر بنابر معیارهای پزشکی دچار چاقی مفرطند.

در بریتانیا ، شما مردانی که چاق محسوب می شوند از هشت در صد در دهه هشتاد به هفده در صد در حال حاضر افزایش یافته است و شمار زنان چاق از نه در صد به بیست ویک در صد رسیده است .

این وضعیت در میان کودکان نیز قابل مشاهده است و در بریتانیا یک پنجم کودکان اضافه وزن دارند.

تیم لنگ ، استاد برنامه غذایی دانشگاه " شهر " لندن که توصیه های مندرج در گزارش سازمان جهانی را تایید می کند می گوید : " احتمالا سریعترین راه کاهش میزان سکته های قلبی در بریتانیا، به نصف کاهش دادن مقدار نمکی است که به مواد غذایی فرآوری شده افزوده می شود."

او می افزاید: " لازم است مهارتهای اولیه پخت و پز به عموم مردم آموزش داده شود تا بتوانند میوه های تازه وسبزیجات را به خوراکیهای دلخواه خود تبدیل کنند."  

چاقی

چاقی : چاقی با ذخیره بیش ازحد انرژی بصورت چربی در بدن ظاهر می شود بیش از نیمی از مردم آمریکا مبتلا به اضافه وزن هستند و تقریبا ٢٥% از آنها درمعرض خطر بیماریهای گوناگون ناشی از چاقی می باشند. زمانیکه نسبت وزن به قد ٢٠% یا بیش از میزان ماکزیمم باشد چاقی تلقی می گردد. BMI بیش از kg/m2 ٣٠ مشخصه چاقی است BMI شاخص توده بدن است و با وزن به کیلوگرم / ( قد به متر )٢ محاسبه می شود درافرادیکه BMI بین ٩/٢٩ - ٢٥ باشد مبتلا به اضافه وزن هستند اما نه چاقی بنابراین باید به رژیم غذایی و کالری مصرفی آنها توجه بیشتری کرد.

برطبق آمار بدست آمده میزان چاقی رو به افزایش است و متاسفانه یک آمار ناخوشایند نشان می دهد که در صد کودکان و نوجوانان چاق در ٢٠سال گذشته در آمریکا دوبرابر شده است .

میزان انرژی که اغلب مردم در طی روز نیاز دارند ، بطور متوسط ( معمول ) برای زنان حدود ٢٠٠٠ کالری و برای مردان ٢٥٠٠ کالری می باشد . این میزان برای یک ورزشکار حرفه ای ٤٠٠٠ کالری بیشتر است وبرای یک زن حامله و شیرده ٥٠٠ - ٣٠٠ کالری بیش از کالری مورد نیاز یک زن در حالت عادی است .

بدن هرگز نمی تواند پروتئین و کربوهیدرات را ذخیره کند بنا براین مازاد پروتئین وکربوهیدرات خورده شده را به چربی تبدیل و ذخیره می کند . یک پوند چربی ( حدود ٤٥٠ گرم ) تقریبا ٣٥٠٠ کالری انرژی تولید می کند ، بنابراین در مصرف مواد غذایی باید تعادل برقرار باشد تا مازاد آنها به شکل چربی ظاهر نگردد.

کلسترول بالا و اختلالات کلیه و کیسه صفرا چاقی باعث افزایش خطر بیماری و مرگ می گردد . همچنین چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان بخصوص سرطانهای کیسه صفرا - رحم و پستان می باشد.

درافراد چاق خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا سه برابر افراد دیگر است . همچنین چاقی یک فاکتور خطر برای پیشرفت بیماری ورم وسائیدگی مفاصل ( استئوآرکریت ) و اختلالات تنفسی حین خواب می باشد.

عامل ژنتیک در ایجاد و پیشرفت چاقی نقش بسزایی دارد. احتمال چاقی در بچه های دارای والدین چاق نسبت به بچه های دارای والدین وزن نرمال ١٠ برابر بیشتر است .

 

عوامل موثر درچاقی :

١ - مصرف غذایی زیاد بیش از نیاز بدن                  2 - مصرف زیاد الکل                       3 - روش زندگی خانه نشینی و بی تحرکی

عوال موثر در جلوگیری از اضافه وزن :

١ - استرس                  2 - خستگی و دلتنگی و دلسردی                  3   - عادات غذایی غلط                        4- ورزش

٤ - اجتناب ازخانه نشینی و بی تحرکی و انجام دادن تمرینات ورزشی ٣ روزدرهفته هربار برای مدت ٣٠ دقیقه و بطور کلی سعی در افزایش فعالیت بدنی مثلا پیاده روی بجای استفاده از ماشین و رانندگی - استفاده از پله بجای آسانسور و یا کوهپیمایی بجای استفاده از تله کابین

٥ - کاهش مصرف غذاهای محتوی قند و چربی بالا و افزایش مصرف غذاهای محتوی فیبر زیاد مانند میوه جات و سبزیجات .

ضمنا برای کاهش وزن به این موارد باید توجه گردد‌:

١ - کاهش سریع وزن روش مناسبی نمی باشد ، زیرا کاهش سریع وزن معمولا همراه با افزایش سریع مجدد وزن می باشد .در طول ماه کاهش وزن ٤-٣ کیلو گرم مناسب است .

٢ - هرگز از دارو برای کاهش وزن استفاده نکنید زیرا بعضی از داروها دارای اثرات جانبی بوده و درمواردی بسیار خطرناک هستند و طبق آمار و گزارشات موجود، عوارض و خطرات زیادی به بار اورده اند مثل مشکلات عصبی و گوارشی و در پاره ای موارد سکته های قلبی و مغزی و مرگ و میر .

٣ - مصرف داروهای ضد اشتها برای کوتاه مدت با نظر پزشک مشکل چندانی ندارد . اما این نوع داروها کمک به تغییر عادت غذایی شما نمی کند و این موضوع برای داشتن وزن مناسب بسیار حائز اهمیت است .

چند توصیه برای تغییر عادت غذایی غلط :

1-   روزانه ٨-٦ لیوان آب بنوشید.                                   2-   دربین غذا از نوشیدن آب بپرهیزید.

3- قبل ازصرف غذا سالاد میل کنید و از صرف نمک اضافه در غذا خودداری کنید.

4- سعی کنید وعده های اصلی غذا ( صبحانه - نهار - شام ) حذف نگردد، زیرا در اینصورت ناچار به ریزه خواری خواهید شد.

5-  مصرف چای کمرنگ ولی بدون قند وشکر ، ٢ساعت بعد از غذا مانعی ندارد.

6-  برای صرف غذا ازبشقاب های کوچک استفاده کنید.

7-  صرف غذا باید در کمال آرامش و تانی صورت گیرد و از عجله خود داری کنید .

8-  درحالت های اضطراب و استرس غذا نخورید.

9-  وقت خود را بجای ریزه خواری با فعالیت پر کنید.

 

 

 

 

تهیه وتنظیم : ناصر طاهری

نهم خرداد ماه 1387

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد